První dojmy: Peugeot 208 GTi

Partu letos představených hothatchů doplňuje Peugeot 208 GTi, který si právě odbyl tuzemskou premiéru. Jak si poradil se závodním okruhem v Hradci Králové?

Pohledem zemědělství nás kvůli povodním nečeká dobrý rok, pěstitelé už teď avizují nižší sklizně zeleniny. Úroda ostrých hatchbacků je naopak letos velmi hojná a to je, navzdory ekonomické situaci, důvod k radosti. Teprve nedávno jsme se svezli s Renaultem Clio R.S. a předchozí víkend jste si mohli přečíst srovnání nové Fiesty ST s jejím předchůdcem. Jako poslední přibyl mezi svižné předokolky Peugeot 208 GTi, který jsme vyzkoušeli na okruhu u Hradce Králové.

Aby si v této společnosti Peugeot nevystřihl ostudu, dostal přeplňovanou šestnáctistovku o výkonu 200 koní275 Nm, což je rovnocenný výkon s „renaultím“ sportovcem z Dieppe, nad modrým oválem Fiesty ST tak mají oba Francouzi navrch o 18 koní. V souboji o nejvyšší točivý moment se karta obrací, s točivým momentem 290 Nm vede Fiesta ST, následuje Peugeot s „krouťákem“ 275 Nm a přesně 240 Nm si budete užívat za volantem Clia R.S.

Je tedy dobré vědět, že nikdo z konkurentů nemá výraznou výhodu, ale každý útočí na naše řidičské smysly s trochu jiným konceptem. Přeplňovaná šestnáctistovka THP pod kapotou Peugeotu generuje již zmíněných 200 koní v 5800 otáčkách, točivý moment 275 Nm přichází v 1750 otáčkách.Pokud se vám podaří přesně sžít s trojicí pedálů a šestistupňovou manuální převodovkou se zkrácenými drahami, dostanete se na stovku za 6,8 sekundy, maximální rychlost je 230 km/h. V rámci třídního boje je mezi svými souputníky GTi přesně uprostřed, ale jde jen o desetinu sekundy, nic, co by vás mělo nějak extra trápit.

Společně s motorem korespondují další prvky, především je to tužší podvozek, který auto posunul blíže asfaltu, silnější brzdy a širší rozchod kol. A, samozřejmě, abyste si auto nepletli s tím, co má vaše přítelkyně, dostalo gétéíčko jiné nárazníky, křídlo a dvojitou koncovku výfuku.

Podtrženo, sečteno, vypadá dobře. Mně osobně se nejvíc zamlouvá ve stříbrné, kde není tak patrný ten rozšklebený výraz orámovaného chladiče a navíc vynikne červeně lakovaná příčka v předním nárazníku.


S kým máte tu čest poznáte už při nastupování.Vzhled jistě zvládnete posoudit sami, předpokládám, že mnohem více vás zajímá jak Peugeot 208 GTi jezdí, nemám pravdu? Pusťme se do toho, pro začátek vás ale musím upozornit, že zkušební jízda na okruhu Czech Ring trvala jen pouhá čtyři kola, a to v kratším uspořádání bez skokánku. K autu jsem tedy doslova jen přičichl, příležitost vyzkoušet všechny jeho schopnosti jsem neměl.

S vědomím omezeného času zašlapávám při první příležitosti plynový pedál hluboko do koberečku. Peugeot vypálil z místa jako vystřelená lentilka a pevně mě usadil do sportovních sedaček. Řadím za dvě a celý scénář se opakuje, famózní šestnáctistovka THP nemá s 1265 kg těžkým gétéíčkem moc velkou práci, takže tachometr po chvíli ukazuje tříciferná čísla.

Před vracečkou musím ostře na brzdy a nebýt bezpečnostního pásu, který mě drží na místě, už bych ochutnával perforovaný tříramenný volant. Dvěsteosmička brzdí vážně fantasticky. Ve chvíli, kdy máte pocit, že jsou brzdy na hranici svých možností, ale přesto ještě zesílíte tlak na brzdový pedál, třmeny se zakousnou do 302 milimetrových kotoučů ještě intenzivněji. Zadní náprava se v tu chvíli nadlehčí více než je zdrávo a auto vás o tom informuje citelným zavlněním.


V zatáčce umí zvednout zadní kolo. Je to takový bišonek.Z měkce naladěného podvozku dobře cítíte jak pracuje, skrze sedačku přesně víte, kam se přesouvá hmotnost a do konečků prstů vám prostupuje co se děje s předními koly. Ta přitom nemají takový problém s přenosem výkonu, jak jsem původně předpokládal. V případě Clia R.S. jsem se na stejném okruhu s nedostatkem trakce setkával výrazně častěji.

Ve sledu po sobě jdoucích zatáček nedělá dvěstěosmičce problém rychle měnit směr a k tomu poměrně dobře potlačuje nedotáčivost. Už po pár kolech se mi auto rychle dostalo pod kůži a Peugeot míří přesně tam, kam mu volantem ukážu. Po chvíli za volantem asi zapomenete na ten malý volant, který máte níže, než by se podle zvyků slušelo, bude vám zřejmě fuk, že se na přístroje díváte přes věnec volantu, i že to červeno-černé obložení je trochu kýčovité. Budete se bavit.

Ještě před pár hodinami bych nečekal, že to řeknu, ale doba sportovních Peugeotů je zpět. Nemůžu srovnávat s 205 GTi, na který se nové GTI odkazuje, ale jezdit s 306 GTI byl zážitek na který jsem dodnes z mnoha důvodů nezapomněl a 208 GTi má, mým pohledem, šanci na tuto éru navázat.

P.S. – Startovací cena Peugeotu 208 GTi činí 510 000 Kč, jak už jsme psali dříve.

13.6.2013 7:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist