První dojmy: Nissan Note (2013)

Japonská automobilka představuje druhou generaci Nissanu Note. Ačkoliv vzhled auta svádí zařadit jej jako malé MPV, jedná se o tradiční hatchback.

Sama automobilka zařazuje nový Nissan Note do segmentu B+ mezi ostatní malé hatchbacky. Ačkoliv by se tak mohlo zdát, hlavním rivalem pro auto nemá být Ford B-Max, nýbrž Ford Fiesta, oproti které chce nabídnout o něco nižší cenu, zároveň však také bohatší výbavu. Pozadu nechce stát ani atraktivitou vzhledu.

Design je totiž prvním stěžejním bodem nové generace Nissanu Note. Vychází z konceptu Invitation, který se ukázal před rokem na autosalonu v Ženevě. Do sériové výroby se dostal sice s výraznějšími změnami, ale zůstaly hlavní motivy jako silueta s koeficientem aerodynamického odporu 0,30, prolis na dveřích kopírující trajektorii squashového míčku odraženého o zeď, tvar předních světel evokující lidské oko s obočím nebo maska chladiče, která má pro evropský trh unikátní černý povrch.

Dalším stěžejním bodem při navrhování nového modelu byla úspora paliva a praktičnost. Nový Note je postavený na platformě Nissanu Micra, která se vpředu zkrátila o 30 mm, aby se vzadu mohla o stejnou hodnotu prodloužit ve prospěch velikosti kufru. Do něho lze naložit 295 litrů nákladu plus dalších 30 litrů pod hlubokou podlahu, sklopením zadních sedadel vznikne prostor o objemu 2012 litrů (počítáno až po střechu). Zadní dveře lze navíc otevírat téměř v pravém úhlu, což usnadňuje nastupování nebo manipulaci s dětskou sedačkou. Především je však celé auto o 55 kg lehčí.Na nízké spotřebě se podílí také stop/start systém, který je standardní výbavou pro všechny motorizace. Zážehové jednotky zastupuje dvojice tříválců – atmosférická dvanáctistovka o výkonu 80 koní a točivém momentu 110 Nm, resp. kompresorem přeplňovaný motor 1.2 DIG-S s hodnotami 94 koní147 Nm. Jediný vznětový motor zastupuje 1.5 dCi o výkonu 90 koní a točivém momentu 200 Nm. Všechny motorizace jsou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou, přeplňovanou dvanáctistovku lze spojit také s bezstupňovou převodovkou CVT.


Nová grafika přístrojů je moderní a pohledná, škoda jen, že zbytek interiéru trochu pokulhává.

Třetí stěžejní bod nového Nissanu Note si dává za cíl přinést nové technologie mezi malými auty nevídané. Balíček Nissan Safety Shield obsahuje trojici elektronických systémů, které mají usnadnit pohyb po silnicích. Detekce pohybujících se objektů využívá přední, zadní a panoramatické kamery, jejichž obraz je promítán na 5,8″ dotykový displej, který slouží také jako parkovací asistent. Navíc v případě detekce jakéhokoliv pohybu kolem auta se rozezní a zobrazí varování. Dalším systémem balíčku je varování před objekty ve slepém úhlu a varování před opuštěním jízdního pruhu, které funguje pasivně. Neumí tak zasáhnout do řízení nebo přenést vjem prostřednictvím vibrací, pouze upozorňuje zvukovým signálem.Systém Nissan Connect dále přináší na palubu užitečné funkce, které využívají propojení se službami společnosti Google. Kromě vyhledávání na internetu lze využít funkce Google Send-to-Car, která do navigace vozu pošle prostřednictvím Bluetooth telefonu předem vytvořenou trasu vytvořenou pomocí Google Maps. Dále lze vyhledávat informace o příletech nebo cenách paliva a následně se nechat navigací dovézt k požadované čerpací stanici. V současné době však služby nejsou v České republice k dispozici.


Příplatkový Dynamic Pack dodá autu vzhled hothatche, verze Nismo se však zatím neplánuje.

Nový Nissan Note oproti minulé generaci také zlevnil, ceny na českém trhu začínají na hodnotě 269 900 korun. Se základním atmosférickým tříválcem dostanete ve výbavě Visia šest airbagů, stabilizační systém, výškově stavitelný volant, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, systém stop/start, tempomat s omezovačem rychlosti nebo senzor tlaku v pneumatikách. Automobilka předpokládá, že právě základní Nissan Note bude na českém trhu nejprodávanější verzí. Na to si však budeme muset ještě chvíli počkat, jelikož se v showroomech objeví až začátkem října. Sportovní verze Nismo nebyla definitivně zamítnuta, zatím však neexistují žádné reálné plány na stavbu tohoto auta.První dojmy za volantem ukázaly, že se jedná o povedené auto. Vyzkoušeli jsme jak jednotku 1.2 DIG-S, tak turbodiesel 1.5 dCi. Kompresorový benzíňák se projevuje jemně a je radost s ním pracovat, trochu však postrádá sílu. Největší vinu na tom nese dlouhé a lineární odstupňování převodovky. Jinak je to po všech stránkách povedený a úsporný motor. Prověřený nafťák 1.5 dCi od Renaultu je o něco příjemnějším motorem, má akorát dostatek síly a není o moc méně kultivovaný, v podstatě jen mimo přirozené pásmo pracovních otáček. Spotřebu si drží tradičně skvělou. Dálniční tempo zvládá v průměru za pět litrů nafty na 100 kilometrů.

Podvozek je pohodlný, na limitu dlouho neutrální se slušnou porcí přilnavosti, za limitem přejde v přirozenou nedotáčivost. Zkrátka je nastavený zcela adekvátně vzhledem k zaměření auta. Radost z řízení v něm však určitě nehledejte. Řízení je na poměry dobře vyvážené, s příplatkovým Dynamic Packem je k dispozici navíc s povedeným sportovním volantem. Ostatní ovládací prvky však trochu pokulhávají, třeba řazení postrádá tradiční japonskou mechanickou preciznost i v případě benzínového motoru. Pokud bychom Note na poli radosti z řízení srovnávali s konkurenční Fiestou, bude mít stále navrch Ford.

Abychom však byli spravedliví, Nissan se zaměřuje více na technologickou stránku věci a design. Elektronické bezpečnostní systémy fungují očekávatelně dobře, vzhledově je auto líbivé. Vypadá vyváženě, bez jakýchkoliv přehnaných a samoúčelných designových prvků. Příplatkový Dynamic Pack, který mělo naše testované benzínové auto, dodá navíc hodně šmrncu. Jediným skutečným zklamáním je provedení interiéru. Zpracování je solidní, ovšem jen v části naproti řidiči. Moderní budíky s centrálním displejem jsou vyloženě povedené, ovšem plasty a displej na středové konzole působí velmi zastarale. Škoda, že se nová generace nedokázala na tomto poli posunout více kupředu.

Základní ceny na českém trhu


11.7.2013 4:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist