První dojmy: Kia EV6 GT je nejbrutálnějším strojem v historii značky. Potřebuje ale vůbec člověk tolik koní?

Na české prezentaci jsme se krátce seznámili s dynamickými schopnostmi nejsilnější verze elektromobilu, který se loni stal autem roku. Drtivou gradací výkonu tahle Kia silně připomíná Porsche Taycan a jeho alter ego Audi e-tron GT. Kontrola výkonu korejského stroje v limitních situacích se však ukázala jako poněkud problematická.
kia_gt-drift-challenge_13-1100x618.jpgCelá galerie 30 Zdroj: Kia

Výkon 585 koní a zrychlení na stovku za 3,5 vteřiny jsou špičkové hodnoty, na které se končící a skvělý benzinový Stinger 3.3 turbo se svými 361 koníky dívá s velmi uctivým odstupem. Při sprintech na hradeckém letišti jsme jej mimo běžného EV6 GT Line, Nira EV a nejvýkonnějšího X Ceedu měli k dispozici jako porovnávací vzorek. Ale nepředbíhejme.

Opticky minimální změny

První věc, která vás na EV6 GT zaujme je skutečnost, že vizuálně se od běžné EV6 odlišuje jen zcela minimálně. Zepředu je patrný poněkud dynamičtěji střižený nárazník zvýrazňující přikrčený postoj auta, identitu GT na zádi naznačuje aerodynamický spoiler, specifické ztvárnění LED zadních světel a jedinečný nárazník s okrasným difuzorem.

To samé vlastně platí i o vnitřku. Nějaké ty dekorace s motivem „GT“ patří k bontonu stejně jako obligátní tlačítko GT režimu na atypickém dvouramenném volantu. Nadto EV6 GT používá tzv. aktivní akustický systém (ASD), který produkuje umělé „hudební“ pozadí z vybraných zvuků prostřednictvím výkonného systému ozvučení Meridian (součást standardní výbavy). Posádka si může nastavit charakter i hlasitost produkovaných zvuků dle vlastního vkusu a nálady.

Vnitřnosti napíchané adrenalinem

To podstatné se ovšem skrývá v útrobách elektrostroje. O drtivém maximálním výkonu už šla řeč, zbývá doplnit hodnotu točivého momentu dosahujícího neméně brutálních 720 Nm. To jsou hodnoty blízké třeba Ferrari Roma, které je však cenou o parník jinde – nejrychlejší Kia stojí v základu „jen“ 1 780 000 Kč.


Videoreportáž: Kia EV6 GTline v pohybu


GT sice logicky vužívá téže podvozkovou platformu E-GMP s 800V architekturou jako běžná EV6, jinak ale celá pohonná soustava prošla zásadním tuningem. Dva nové elektromotory dokáží točit až
21 000/min. (o 40 % více než GT-Line), mimo to umí ještě lépe rekuperovat kinetickou energii při zpomalování, a to až silou 300 kW. To nicméně nemění nic na tom, že nejvýkonnější EV6 ujede bratru o 100 kilometrů méně než normální verze vozu. 424 papírových kilometrů může v praxi jízdy s výkonným elektrovozem znamenat ještě o 100 – 150 km méně.

Kvůli masívnímu nárůstu dynamiky muselo být dále přepracováno zavěšení kol i odpružení
Velké rozdíly najdeme také u podvozku a řízení. Aby EV6 GT vůbec dokázala mít svůj výkon pod kontrolou, je vybavena adaptivním odpružením, tužšími vinutými pružinami, pětiprvkovou zadní nápravou, upraveným hřebenem řízení a výkonnými 4pístkovými brzdami s ventilovanými kotouči. Samozřejmostí je vždy pohon všech kol.

Běžné modely v roli statistů

V drag race zhruba na 400 metrů jsme měli možnost názorně poznat, že tabulkové údaje nemluví jen tak do větru. Akcelerace GT je i oproti jinak silným vozům, jakými jsou běžná EV6 (325 koní) a Stinger 3.3l (361 k), vyloženě do očí bijící, stejně jako výjimečně dobrá trakce 21” pneumatik. Předopohonové Niro EV nebo XCeed působily s koly hrabajícími na plný plyn vedle rodinného supersportu vyloženě trapně. Maximální rychlost EV6 GT je přitom jen 260 km/h, pokud ale chce člověk dojet aspoň z Prahy do Brna, je jakákoliv rychlost and 180 km/h pro dojezd vražedná. Fajn je, že vedle obrovské síly si člověk může užívat i běžných bonusů elektromobilu jako je zcela tichý chod a v případě EV6 i velmi pohodlný interiér s dostatkem místa ve všech směrech.

Kouzlo nechtěného

Po silnici jsme se moc nesvezli, ale na kluzné ploše, kde bylo úkolem přimět silnou Kiu k plynulému driftu se ukázala úskalí vysokého výkonu, který prakticky nebylo možné kontrolovat. Ani zkušený instructor nedokázal vůz usměrnit natolik, aby jeho kostrbatá snaha nevypadala neohrabaně a, mistr promine, trapně.  Kouzlo nechtěného je kromě přebytku síly v tom, že přes proklamovaná fakta nelze zcela odpojit stabilizaci, která v momentu masívno skluzu zádě aktivuje pohon předních kol a vozidlo rázem nabere opačnou rotaci, která vzhledem k velké hmotě auta prakticky nejde zastavit. Dá se nicméně předpokládat, že na suchém povrchu bude kontrola přece jen snazší.

EV6 GT má přitom pro jízdu dveřmi napřed připraven speciální mód. Dostat se k němu ale není jen tak. Řidič nejdříve musí zastavit a nastavit volič řazení do parkovací pozice  „P.“ Následně pět vteřin podržíte kontroly stability a následně dalším tlačítkem přepnnete vůz do režimu Sport nebo Sport GT a sešlápnete na tři sekundy brdzový pedál. Upřímně, mám pocit, že si to každý nový majitel vyzkouší jednou a pak na tento postup rychle zapomene. Zas tak velká škoda to nebude, protože kouzlo dynamiky je nejopojnější hlavně při prudkém pružném zrychlení v přímce. Všechen ten ostatní adrenalin k rodinnému vozu zase tak moc nepasuje a EV6 GT, která je o vice než 400 000 Kč dražší než základní model vozu bude v tomto směru spíše efektní imidžovkou.

15.5.2023 7:51| autor: Michal Borský

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist