První dojmy: BMW i3 (2013)

88 fotografiíBMW i3

Tohle by měla být naše budoucí mobilita podle BMW. Je elektrická i3 pouze vnucený odpustkem dnešní doby anebo plnohodnotným autem do města, jak jej prezentuje výrobce?

Diskuze

12 komentářů

    Lojza

    Připadá mě, že o několika věcech se taktně mlčí. Uvažoval jsem, že je to fajn nákupní taška, i když poněkud drahá, ale já jsem schopen během vyřizování i po Brně najezdit za den 100km a s tímto autem bych se bál, že ani všechno nenajezdím. A co teprve větší města?
    Další dotaz směřuje k životnosti baterie. Jak dlouhou životnost garantují a jaký je úbytek kapacity?
    A jak se bude auto chovat v zimě? Jak na tom bude baterka v -10°C? A čím se vlastně bude topit? Taky elektřinou? Jaký bude dojezd pak?
    A v neposlední řadě, nechce se někomu spočítat, kolik vlastně bude stát těch 100km jízdy při dnešních cenách elektřiny? Tu asi člověk taky nebude mít zadarmo, že?

    lamal

    No to je fakt, ten dojazd je DES… neviem aky to ma zmysel robit 0-100 za 7sekund cca v takomto aute… jasne je to bmw a vykonu nikdy nie je dost, no keby robil 0-100 za 10s co je stale na bezne jazdenie velmi dobre tak by mozno mal o 30% nizsiu spotrebu a snad vyssi dojazd aj pri jazde na maximum…

    ked sa podari raz tie baterie tak vymakat aby to doslo aspon 400km tak to bude super alternativa

    Pix

    Nesmíte se na elektromotor dívat jako na spalovací motor. Když chcete udělat silnější elektromotor, tak uděláte silnější elektromotor, ale ten bude stejně schopen jezdit za stejný odběr elektřiny, za kolik bude jezdit ten slabší, pokud budete požadovat stejnou dynamiku. U spalovacích motorů tohle neplatí. Když budete mít litrový motor a dvoulitrový motor, tak ani při stejných nárocích na dynamiku (budete jezdit jak hlemýžď) se na spotřebu litru s dvoulitrem nedostanete. Protože tam je ten objem a je potřeba nějaké minimum paliva pro to, aby se motor vůbec udržel v chodu. A to minimum je z velké části dáno objemem (proto taky dnes ten downsizing, který v extrému funguje, ale v reálném provozu moc ne). U elektromotoru nemáte žádný objem, žádné nutné minimum elektřiny pro zachování chodu motoru, aby nechcípl. Takže když budete mít elektromotor s výkonem 1000 koní a druhý s výkonem 100 koní, oba mohou za určitých podmínek odebírat stejné množství energie (samozřejmě to neplatí doslova, více výkonný elektromotor bude mít větší tepelné ztráty, bude těžší apod.). Pak už je to jen o tom, jak ten výkon chcete / potřebujete využít. Čili u elektromotorů, „zvýšení maximálního výkonu“ neznamená nutně „zvýšení spotřeby“ (resp. není to zdaleka tak výrazné jako u spalovacích motorů). Pokud se dokážete ovládat při řízení, pochopitelně.

    Vana

    A navíc jsou elektromotory výkonově předimenzované hlavně proto, aby elektromobil nemusel mít několikastupňovou převodovku a vystačil s jediným stálým převodem pro celý rozsah rychlostí i potřebnou stoupavost.. Předimenzovanému výkonu pak absolutně nestačí akumulátory takže se musí omezovat maximální rychlost, která by odčerpala nejvíce energie. Takže papírově to vypadá jako raketa, ale v praxi se výkon projeví pouze v dobré akceleraci.

    John112

    „Připadá mě, že o několika věcech se taktně mlčí. Uvažoval jsem, že je to fajn nákupní taška, i když poněkud drahá, ale já jsem schopen během vyřizování i po Brně najezdit za den 100km a s tímto autem bych se bál, že ani všechno nenajezdím. A co teprve větší města? Další dotaz směřuje k životnosti baterie. Jak dlouhou životnost garantují a jaký je úbytek kapacity? A jak se bude auto chovat v zimě? Jak na tom bude baterka v -10°C? A čím se vlastně bude topit? Taky elektřinou? Jaký bude dojezd pak? A v neposlední řadě, nechce se někomu spočítat, kolik vlastně bude stát těch 100km jízdy při dnešních cenách elektřiny? Tu asi člověk taky nebude mít zadarmo, že?“

    Pokusil jsem se odpovědět na pár Vašich otázek. Osobně mě i3 zaujalo a dost článků jsem o něm přečetl. Jestli mohu tedy něco dodat, tak se mi zdá, že autor článku působí už od počátku zaujatě a nemyslím si, že je to profesionální, ale budiž. O i3 jsem na youtube viděl nespočet videi od mnohem známějších portálů, než je autoweb a všichni si jej nemohli vynachválit. V případě, že vás i3 zajíma, tak si určitě tato videa prohlédněte, najdete tam odpovědi i na vaše otázky.

    Například dobíjení je zde popsáno zcela mylně. BMW nabízí nabíječky, kde lze nastavit jak rychle potřebujete auto nabít. Na stránkách BMW jsem teď dohledal: Podle rozvodné sítě dostupné v místě montáže lze dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu 7,4 kW. V optimálně zbudovaných rozvodných sítích je možné BMW i3 nabít za méně než 3 hodiny na 80 % maximální kapacity. (zabralo mi to asi 2 minuty, nevím proč se autor také neinformoval)
    A jestli někdo řeší dojezd, tak existuje varianta i3, která má malý spalovací motor ze skutru o objemu 650ccm (systém se jmenuje REX). Jakmile klesne kapacita pod 2% zapne se spalovací motor, který dobíjí baterii a auto tak dokáže dojet dalších až 100 km, celkem je tedy rádius až 340 km. A to nemluvím o tom, že tato nádrž je na benzín, a dá se tedy neustále doplňovat. (opět nechápu, že se autor nezmínil)
    Ohledně topení jsem se v ideu dozvěděl, že je samozřejmě elektrické a ubere prý 10km na dojezdu, to samé klimatizace. (toto berte prosím s rezervou). Právě jedno z videí zobrazuje, jak klesá kapacita baterie, když spínáte, nebo vypínáte různé „spotřebiče“. A určitě bych se nebál toho, že -10°C bude dělat i3 problém, videl jsem testy ze severskych zemí, kde jsou teploty mnohem nižší.
    A co se týče spotřeby elektřiny? V případě, že budete mít elektromobil, tak vám všichi poskytovatelé elektřiny nabídnou sazbu D27d, kde je cena za 1kWh (během 8hodin nízkého tarifu) 1,9 Kč/kWh. V případě, že budete nabíjet auto v tomto tarifu, je cena nabití na plnou kapacitu 41 Kč (1,9 kč/kWh x 22 kW kapacita baterii v autě). Takže provozní náklady jsou minimální.
    Co se týče životnosti bateií, tak přímo bmw grantuje 8 let životnosti, nebo 100 000 km (opět informace přímo ze stránky bmw)

    John112

    Omlouvám se za úpravu, ale chyba je na straně tohoto fora, jelikož zcela ignoruje „mezerník“ a „enter“. Samotná má odpověď začíná až asi od 6 řádku. 🙂

    miro m.

    – Na životnost baterie jsem se také ptal, oficiálně totiž tato informace nezazněla. „Mimo záznam“ mi bylo řečeno, že by její kapacita neměla během pěti až šesti let klesnout pod 80 procent, což ale osobně považuji navzdory aktivnímu chlazení za docela fantaskní číslo, takže si jej chci ověřit z dalších zdrojů.
    – V zimě bude nutné počítat s rychlejším vybíjením na úkor dojezdu, pokud tedy neshledáváte pobyt v ledové jeskyni za zajímavý, vůz má totiž pouze elektrické topení. Nechci však spekulovat, kolik km bude možné v mrazech na jedno nabití ujet, chce to opravdu plnohodnotný test, což tohle nebyl.
    – Cena elektřiny je hodně individuální, záleží od dodavatele, lokality a spoustu dalších proměnných, ale také od toho, jestli jde o nízký či vysoký tarif. Podívejte se, kolik v průměru platíte za 1 kWh, pak je počítání poměrně snadné, i3 potřebuje při jednom kompletním cyklu 20 kWh a pak už záleží jen na tom, kolik km na jedno nabití zvládnete.

    miro m.

    – Předně, rád se nechám poučit, co je tendenčního třeba na odečtení konkrétních čísel o dojezdu, pokud ale narážíte na mou snahu nedívat se na elektromobily jako na svatou krávu klimatických alarmistů a psát o věcech jak jsou, pak přiznávám, jsem zaujatý. Že to nedělají jiná média, je docela smutné, mě ale maminka učila, že se lhát nemá. Mimochodem, pořád trvám na tom, že z pohledu jízdy je i3 velmi schopný vůz, omezení daná bateriemi jsou však objektivní, takže nevidím důvod jen na chválu.
    – Dobíjení mylně popsáno není a to z prostého důvodu, cituji BMW: „Základní řešení nabíjení, klasická domácí zásuvka, průměrná doba nabití i3 – 8 hodin“. Uvedené platí při proudovém jističi 12A a výkonu 2,2 kW, což při potřebě dodat akumulátorům 20 kWh činí při prostém přepočtu dokonce 9 hodin, ale to je vedlejší. Je pochopitelně hezké mít auto nabito za tři hodiny, což skutečně jde, výkon 7,4 kW ale z běžné zásuvky dostanete jen stěží. Jinak řečeno, autor se informoval, jak ale v textu několikrát zaznělo, tohle nebyl plnohodnotný test s podrobným popisem, ale první seznámení.
    – i3 REX skutečně existuje, ostatně několikrát jsme o něm psali, tohle ale byla jízda, jak čtenář jistě pozná, s „klasickou“ i3. Přesto bych si k vašemu výkladu verze s prodlouženým dojezdem dovolil menší upřesnění, pracuje totiž zcela jinak. Rozhodně to nefunguje tak, že po vybití baterií dojde k aktivaci dvouválce a ten vozu zajistí plnohodnotnou mobilitu už proto, že má výkon jen 34 koní. BMW přiznává, že pokud chce majitel skutečně dojet s autem co nejdál, musí zážehový motor nastartovat hned na začátku jízdy a dobíjet baterky průběžně. Jinak řečeno, i3 REX s prázdnou baterií „jen natankovat“ určitě nestačí.

    Dom

    A víte, že jsem si taky pane Miháliku říkal, že jste zbytečně neprofesionální? Praha je velké město, ale jsou i větší, bohatší a pokrokovější. Já jsem zrovna ve čtvrtek viděl flotilu I3 u galerie LaFayette odvážet (asi) ty nejlepší zákaníky, v Paříži je dost míst, kde dobít auto a elektromobilů ta jezdí docela dost, moc mě to překvapilo. Stejný je Londýn.

    První větu z článku smažte, protože je to příšerné klišé a nechci urážet, jen mi připomnělo, že Praha je stejné maloměsto jak to ve které žiju já. Ano, věřte, že jezdit elektromobilem je pro spoustu Evropanů image a elektromobil za rozumné peníze chtějí – za rozumné a rozumný. Automobilky by se zase nenechaly tak lehce dotlačit do brutálních nenávratnch investic – taky si už u Mekrelové duply a ta ihned poslechla..

    Dom

    Já si nemyslím, že tolik je potřeba…120km bude dnešní většině stačit. Je to 100 do práce a 100 z práce, to stačí i v největším evropským městě. Z Heathrow do Dagenhamu je to asi 45km a to je přes celý Londýn, od západu na východ. Takových lidí bude žít v Londýně mraky, navíc tam není problém auto dobít, třeba v práci.

    Jasně, aby se s tím jezdilo Praha Brno to asi zamýšlený nebylo, na to máme přece řadu 7 🙂

    Pix

    Koukněte se na TopGear na test elektromobilů jak není v Anglii žádný problém dobýt elektrické auto 🙂 Síť elektrostanic se moc rychle rozvíjet nebude, když lidi elektrická auta nechtějí (což asi bude mít něco společného s tím, že zatím stojí za bačkoru). Vyvíjí se to a vyrábí se to zejména kvůli úlevám od EU pro výrobce, když taková auta mají v nabídce.

    lamal

    asi si myslel 220km… problem je, ze tych 220 km to nespravi ani dnes…. ked je to auto do mesta na co mu je 0-100 za 7s ? Nezabudaj ze to auto stoji 30 000e tak mi povedz kolko ludi si to kupi ked je to schopne ale nezajde s tym dalej ako 150 km ? ty si kupis auto za melon do mesta ? nie ja ked si raz kupim auto za 30 tisic jednak budem rad ze na to mam a tiez od neho ocakavam, ze sa s nim dostanem aj na koniec sveta a nie kazdych 150km s 8 hodinovymi prestavkami a neustalim strachom ci dojdem do ciela a vyda mi to… o to horsie vychadza kontext toho zrychlenia

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist