Průzkum: Kde a u koho koupit auto

Podle hodnocení společnosti ISC jsou čeští prodejci lepší než ti v západních zemích, ale zaostávají za Maďary i Slováky. Mezi značkami vede Mercedes.

Zajímá vás, která značka poskytuje ve svých showroomech nejlepší služby? Nebo jestli se váš prodejce škodovek chová stejně, hůř nebo lépe než jeho kolegové ve zbytku Evropy? V tom případě vás bude zajímat průzkum, který provedla v jedenácti evropských zemích společnost International Service Check (ISC). Její lidé se zcela anonymně vydali nakupovat do showroomů 29 značek, patřících 19 koncernům. Provedli celkem 546 kontrolních návštěv, z toho 48 v České Republice. Naši prodejci vyšli z průzkumu jako dokonale průměrní

Výsledky bohužel nelze správně interpretovat bez znalosti použité metodiky, takže nejprve věnujme trochu prostoru vysvětlování. Vypovídací hodnotu studie sráží fakt, že každou značku reprezentovali jen tři prodejci, hodnocení každý jiným nezávisle operujícím anonymním spolupracovníkem ISC. Fiktivní zákazníci předstírali zájem o rodinné auto segmentu C (Škodu Octavia, Mercedes třídy A a podobně). Byli dobře informovaní, ptali se na slevy i dodací lhůty, a kde to bylo možné, sjednali si zkušební jízdu. Hodnotili vzhled showroomu a chování zaměstnanců, ale také samotnou konzultaci s prodejcem.Čeští dealeři obsadili přesně střed pole a hodnocení 77,5 % je staví jen těsně nad průměr, který činí 76,4 %. Je zajímavé, že naše showroomy vyšly z průzkumu extrémě dobře co se týče vizuální stránky, odnesly si 96,1 % možných bodů, druhý nejvyšší počet hned za 96,6 % Maďarů. Čeští prodejci však nejsou dost dobří, když přijde na jednání se zákazníkem a poskytování informací – alespoň podle představy ISC, ať už je jakákoli. Se 70,2 % výrazně zaostali za prodejci z nejlepších čtyř zemí, kteří se všichni dostali přes 77 %.

Kdo že překonal české dealery? Snaživější jsou prodejci v Maďarsku, na Slovensku, v Bulharsku a Rumunsku (v tomto pořadí), a to výrazně. Pátí a poslední před českými kolegy se umístili Rusové, kteří mají nepatrně horší showroomy, ale poskytují v nich lepší služby. Například před Bulhary měli čeští prodejci dokonce nefér výhodu: zatímco u nás hodnotí zpráva ISC mezi jinými jeden showroom Mercedesu, BMWAudi, v Bulharském výběru žádnou podobně prestižní značku nenajdete.Proč zdánlivá výhoda v českých podmínkách výhodou nebyla je vidět z jiné tabulky. Ve zbytku Evropy se Mercedes-Benz zpravidla probil mezi tři nejlepší značky a s 84,4 % v průměru byl také vítězem celého průzkumu v kategorii koncernů (respektive vyhrál Daimler AG, zastoupený výhradně značkou Mercedes-Benz). Mezi čtrnácti nejlepšími prodejci měl Mercedes tři showroomy, a to rovnou na prvním místě – všechny dostaly sto procent, stejně jako jeden bulharský dealer škodovek. Jenže u nás se prodejci Mercedesu tolik nepředvedli (mnoho zákazníků značky vám výsledek potvrdí). Nejlepší tu bylo Audi s 90,9 %, následovala ToyotaHyundai shodně s 87,4 % a třetí nejlpší byl Citroën s rovnými 86 %.Skupina Toyota si vedla dobře i v jiných zemích a její prodejci skončili celkově druzí s 83,4 % v průměru. Protože zpráva uvádí vždy jen nejlepší tři, je těžké něco vyčíst z dalších výsledků. V kategorii značek totiž celkově vyhrál Seat, který s 87 % předstihl Mercedes. Jenže ISC navštívilo celkem pouhých šest showroomů značky ve dvou zemích, a tak je výsledek zatížen velkou nejistotou. Stejné je to s třetím místem Jaguaru mezi koncerny (možná by bylo lepší psát Tata Motors?). Protože se značka vetřela do průzkumul pouze ve Francii, má její výsledek nulovou vypovídací hodnotu. Zvlášť vezmeme-li v úvahu, že 83,3 % Jaguaru je sice výsledek na lokální poměry dobrý (Francouzi byli druzí nejméně motivovaní se 71,6 %), ale dokonce ani ve Francii zdaleka nepatří mezi tři nejlepší. Statistiky bývají zrádné.Co přesně chcete z výsledků vyčíst, je na vás. Pokud fandíte Seatu, můžete se těšit jeho úspěchem, stejně jako budou potěšeni příznivci Jaguaru. Kdo trochu rozumí statistice, bude brát průzkum s rezervou a závěry dělat opatrně. Mercedes-Benz se umístil mezi nejlepšími třemi v pěti zemích z devíti, v nichž byl do průzkumu zahrnut. Toyota má dokonce šest umístění v top 3 a bojovala ve všech jedenácti státech. Výsledky obou automobilek proto mají značnou váhu, přestože závislou na spolehlivosti celého testování, kterou neumíme odhadnout. Ve velké většině zemí se v hledáčku ocitli prodejci Fiatu, skupiny Volkswagen, Nissanu s Renaultem, skupiny PSA, značky Hyundai, nebo Fordu. Ti všichni tedy byli poraženi přesvědčivě.

Z průzkumu by si možná mělo něco odnést pár navštívených prodejců Mercedesu u nás, přestože jeden z nich se umístil mezi nejlepšími třemi v české kotlině. V tabulce jedenácti hodnocených zemí lze také vypozorovat prostý trend: Čím chudší země, tím víc se prodejci snaží. Žebříček totiž uzavírají Itálie, Belgie, Francie a Holandsko, tedy všechny čtyři hodnocené státy západní Evropy. S jinými závěry si počkejme, až (pokud) ISC nasbírá větší soubor dat.

autoweb.cz

14.7.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist