Prototyp BMW řady 1 s tříválcem 1.5 Turbo a vstřikováním vody produkuje 218 koní

Mnichovská automobilka experimentuje se vstřikováním vody. Tvrdí, že tato technologie pomůže zvýšit výkon a točivý moment o 10 % a současně sníží spotřebu.

Pokud se trochu zajímáte o netradiční technologie a spalovací pohonné jednotky, předpokládáme, že vás vstřikování vody do motoru za účelem zvýšení výkonu a snížení spotřeby nijak zvlášť nepřekvapuje. Jde o objev z třicátých let minulého století a poprvé se rozšířil ve druhé světové válce, když jej využívala řada stíhacích letounů i bombardérů.

Pro svou komplikovanost se vstřikování vody v automobilech neuchytilo, přesto Saab v případě modelu 99 Turbo S z druhé poloviny 70. let dovedl tuto techniku do sériové výroby a vozu tímto přidal cirka 15 až 20 koní. Později se tento systém objevil v motorsportu, konkrétně rallye a existuje také nemálo podomácku postavených zařízení, nyní se však zdá, že vstřikování vody čeká renesance.

Postarali se o to inženýři BMW, kteří instalovali uvedenou techniku nejdříve do přeplňovaného řadového šestiválce zaváděcího vozu M4 MotoGP Safety Car společně s pětilitrovou nádrží na vodu umístěnou v zavazadlovém prostoru. Tvrdí, že „precizní vstřikování vody vyvolávající chladicí efekt zvyšuje výkon i točivý moment“, přesné výkonové parametry agregátu (disponujícího v sériovém nastavení 431 koňmi a 550 newtonmetry) však jaksi neuvedli.

Mnohem sdílnější byla automobilka nyní, při představení prototypu jedničky se stejně upraveným motorem. Pětidveřový hatchback má pod přední kapotou přeplňovanou benzínovou patnáctistovku, která v modelu 116i produkuje 109 koní a 180 newtonmetrů, zde jsou však její výkony podstatně zajímavější.

Předně asi stojí za zmínku fakt, že vodu již není nutné dolévat. BMW tvrdí, že pokud vůz není provozován v extrémních klimatických podmínkách, zásobník doplňuje kondenzovaná voda z klimatizace. V případě, že není motor v provozu, všechna voda steče potrubím do nádržky izolované od okolí tak, aby nezamrzala.

Voda je vstřikována do přetlakové komory v nasávání v podobě jemné mlhy, kde dochází k jejímu odparování. Při spalování se postará o snížení teploty hoření o 25 stupňů Celsia, což redukuje riziko detonačního spalování, a tudíž mohl být kompresní poměr zvýšen z původních 9,5:1 na 11,0:1.

Výsledkem je podle BMW zvýšení výkonu a točivého momentu o deset procent při současném snížení průměrné spotřeby v reálném světě o osm procent. Konkrétní spotřebu automobilka neuvádí, výkon tříválcové patnáctistovky však známý je – činí zajímavých 218 koní při použití 95oktanového benzínu.

2.7.2015 7:59| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist