prosadi-se-chiptuning-snizujici-vykon-a-spotrebu.jpg

Prosadí se chiptuning snižující výkon a spotřebu?

dopravní předpisy v čr

Plno úpravců řídících jednotek nabízí více výkonu, ale nyní se začínají objevovat úpravy, které se zaměřují výhradně na snížení spotřeby paliva.

Diskuze

29 komentářů

    žádnej ruda v garáži, mechanik, počítačový mág, nikdo není chytřejší než celá automobilka dohromady. Každý motor, auto, komponent čekal obrovský kus vývojové cesty a jeho naladění z automobilky je optimální. jakékoliv zásahy nemůžou přinést nic dobrého z hlediska životnosti motoru a jeho trakce. a to celé jen proto abych ušetřil pulitr na sto? to už mě žíly neutrhne.

    Integrale

    1. \“Chiptuning\“ je nesmyslný tuzerský pojem, který může znamenat optimalizaci map řídící jednotky stejně, jako úmyslné zkreslování vstupních hodnot senzorů pro řídící jednotku, což je ultraprasečina (například přepočítávání hodnoty lambda stanoveným koeficientem, takže ŘJ v domění, že směs je příliš chudá ji obohacuje, atd.)
    2. optimalizace map motormanagementu není nic špatného. Výrobce totiž musí udělat auto dostatečně \“blbuvzdorné\“, aby přežilo i vysloveného blba, který do toho leje Bůh ví jaké palivo místo toho, které tam lít má, který do toho leje Bůh ví jaké náhražky kvalitního oleje, který se snaží ojeb… ušetřit na servisu a údržbě vozu, jak to jen jde. Proto jsou v mapách ŘJ poměrně velkorysé ochrany. Pokud ale vím, že jsem zákazník, který bude lít do nádrže pouze kvalitní pohonné hmoty, kvalitní a předepsané náplně, nebude ihned po nastartování studeného motoru za nízkých teplot zkoušet maximální akceleraci vozu bez nezbytného zahřátí provozních náplní, nebudu šetřit na servisu, ale naopak, budu vnímavý k jakýmkoli změnám a tak dále… prostě pokud budu \“normální\“, tak tyto ochrany nepotřebuji a mohu si dovolit úpravy mapy ŘJ tak, aby to odpovídalo mému reálnému režimu. Benzin budu používat nejméně BA95, pokud dokonce BA98, jsem samozřejmě zase trochu jinde…
    3. vždy záleží na tom, kdo optimalizaci dělá. Skuteční odborníci Vám obvykle nemohou poskytnout zkušenosti s 856 automobily 62 značek. To nejčastějí dělají oni tuzeři, kteří ochčí… zkreslují data senzorů pro ŘJ. Skuteční odborníci se zpravidla věnují motorům jednoho koncernu (motory i motormanagement bývají často stejné nebo obdobné konstrukce u různých značek jednoho koncernu), kde mají testy vyzkoušeno, co je ještě únosné a co již ne. Zvyšující se efektivní tlak na píst může mít u tak akorát dimenzovaného motoru nežádoucí následky v podobě snížení životnosti či dokonce havárie hlavních či ojničních ložisek nebo těsnění hlavy válců, u motorů dostatečně dimenzovaných pak nemusí ani značné zvýšení výkonu vést k jakémukoli snížení životnosti motoru. Pokud je mapa ŘJ skutečně správně optimalizována a motor dostatečně dimenzován, může se paradoxně projevit opak (viz. např. motory Fiat/Lancia 16v TB).
    4. optimalizace map ŘJ pro snížení spotřeby není žádná novinka. Můj tchán již několik let má proveden tento zásah na svém vozidle, subjektivní snížení výkonu se nekoná, zato spotřeba paliva se snížila kolem 5-10 % (podle režimu). Největší vliv na spotřebu paliva má však obvykle řidič. S betonovou nohou je marné se dožadovat optimalizace map ŘJ v domnění, že ušetřím.
    5. Úprava map motormanagementu je nezbytně nutná vždy, kdy se na \“hardware\“ motoru něco změní. Je naprosto nesmyslné namontovat do automobilu například ostřejší vačky s větším zdvihem, pokud zachováte mapování sériové. Místo zisku výkonu pak naopak zákazník výkon ztrácí, což si zaplatí často nemalou částkou. Pokud se tedy na motoru změní časování, hltnost (objem hlavy válců, kompresní poměr nebo další aspekty) a podobně je vždy nezbytně nutné pro správnou činnost přizpůsobit mapy motormanagmentu dané změně.

    Pinocchio

    Me by spise zajimal chiptuning ohledne elektronickeho ovladani skrtici klapky tak, aby se \“moderni\“ auta chovala pri praci s plynem stejne jako pri \“zastaralem\“ ovladani lankem. Klidne i se spotrebou o 0,xx l/100km vyssi. Vzdy kdyz sednu do noveho sluzebniho vozu, tak jen smutne povzdechnu, jak se mi s tim spatne jezdi a tesim se na cestu domu, kde sednu do sveho obstarozniho krapu, ktery jsem uz tolikrat chtel vymenit, ale nejak nemam srdce se ho zbavit, protoze me jeho rizeni jednoduse bavi :o)

    abc

    Přijde mi dost nesmyslné.
    Kdo má silný motor s vyšší spotřebou (benzín), má ho většinou záměrně. A často má i dost peněz na to, aby nemusel myslet na ušetřený půllitr – litr.
    Kdo má motor jentaktak (jistě, je to relativní, ale to si každý řidič rozhodne sám podle sebe) či dokonce slabý, sotva něco z výkonu obětuje – mohl by v krizovce a při předjíždění chybět.
    Kdo chce být šetrný k peněžence nebo k ŽP, může si koupit vůz úsporný. Nebo instalovat LPG.
    Kdo má naftu, jezdí většinou za dost málo už z principu.
    Snížit spotřebu lze především způsobem jízdy, není k tomu třeba nechat si šťourat v motoru (co třeba záruka apod.?). Základní finty vedoucí k minimalizaci spotřeby jsou zadarmo a ponechávají motoru jeho výkon i krouťák.
    Připadá mi to nejspíš jako sebemrskačská extravagance pro blahobytné zeleně vymyté mozky, které už dlouho pálí dobré bydlo, zde tedy auto.

    Integrale

    Elektrické ovládání škrtící klapky je tam hlavně kvůli trakčnímu systému a kvůli tempomatu. Pokud se těchto vymožeností vzdáte, není obvykle až takový problém změnit celé těleso škrtící klapky tak, aby fungovalo dobře. Elektrické ovládání zůstat může, změní se mechanizmus pohybu. Ale samozřejmě současný systém TCS/ASR/OPBH jakož i tempomat s tím novým nebudou spolupracovat. Něco za něco…

    Integrale

    Elektrické ovládání škrtící klapky je tam hlavně kvůli trakčnímu systému a kvůli tempomatu. Pokud se těchto vymožeností vzdáte, není obvykle až takový problém změnit celé těleso škrtící klapky tak, aby fungovalo dobře. Elektrické ovládání zůstat může, změní se mechanizmus pohybu. Ale samozřejmě současný systém TCS/ASR/OPBH jakož i tempomat s tím novým nebudou spolupracovat. Něco za něco…

    pokuj

    trakce motoru?

    trhač

    Taky si říkám… Stačí se naučit jezdit plynule, nedávat tomu ve stoupání na dálnici kládu, protože mi to stejně víc nepojede a myslet trochu dopředu. Pak se dá jezdit za litr dva míň. Fakt.

    David

    Mam Octavii II 2,0 TDI, r.v. 2008, upravene palivove mapy hned po zajeti auta, vykon zvyseny ze 140 na 170 koni (mereno na valcich)spotreba sla dolu o 2 litry, auto ma najezdeno 200 000 km, naprosto bez zavad, pravidelny servis a s autem se da jet i za 3,8 l/100km (90km/h tempomat, 6. rychlostni stupen). Rikejte si tomu jak chcete, klidne se tomu smejte, ale ja jezdim za par korun a auto slape jako hodinky…

    Márty

    Trakční motory jsou cool :-). Není nad to mít pořádnou mašinu. No automobilka to sice ví líp, ale počítá se s možností, že to auto bude jezdit na hnůj a bude v něm jezdit hnůj, takže je to udělané tak, aby to vydrželo i určitou životnost s tím hnojem. Naprostá většina motorů má alespoň nějakou nevyužitou rezervu. Ale nepovažuju za nutné jednotku upravovat už kvůli zmíněnému 🙂

    Martin

    Co je to za nesmysl platit za \“chiptuning\“ který sníží spotřebu. Když chce nejaký hloupý jedinec jen ušetřit a za \“chip\“ bude platit. Možná, že pak ušetří ten litr.. to je šetření jako když je v Kauflandu akce na cukr a někteří se vydají pro 2 kusy ve snaze ušetřit.

    Peterer

    s tou úsporou dvou litrů si nejsem tak úplně jistej….

    Adam Balloš

    Takze vy nam tvrdite, ze vam upravili ridici jednotu tak, ze vykon sel nahoru o 21% a pritom spotreba o 34% dolu? Prominte ale to bych musel spadnout z visne abych tohle uveril.

    Pinocchio

    Dekuji za odpoved. Me samotny princip El.Ovl.(= nahrada za pevnou vazbu lankem) nevadi, ale nesedi mi vlastnosti chovani nebo presneji reakce tohoto zarizeni na povely z plynoveho pedalu. Bez tempomatu bych se urcite obesel(nemam rad ten pocit, kdy mi auto samo zrychluje :o)), bez ASR urcite taky.
    Ale neporozumnel jsem co jste myslel tou zmenou \“mechanizmu pohybu\“? Muzete mi (nam) to prosim podrobneji vysvetlit? Pri mem puvodnim prispevku jsem predpokladal, ze by stavjici EO zustalo, jen by se prehranim dat upravila jeho charakteristika – napr. rychlejsi reakce nebo otvirani skrtici klapky na uroven danou plynovym pedalem bez ohledu na to, co si dal mysli nejaka jina krabicka(ŘJ). A jak jsem psal i za cenu vyssi spotreby. Ale tato uprava by asi zasahovala do vysledku EURO 1-5….coz by byl problem na STK?

    P

    El. ovladani skrtici klapky se pouziva predvsim proto, aby auto plnilo prisnejsi emisni limity, protoze nejvice skodlivin auto vypousti pri rychle zmene zateze motoru, budto kdyz pri razeni rychle pustite plyn, klapka se zavre, ale vstrikovace uz dodaly palivo, ke kteremu se nedostane dostatek vzduchu, podobne to je pri prudkem seslapnuti plynu. El. ovladani schvalne manipuluje s klapkou pomaleji a tim tyto stavy alespon castecne omezuje, dani za to je ovsem pomalejsi reakce motoru na pohyb plynoveho pedalu (navic zadny elektromtorek nezareaguje tak rychle jako lanko). Jedine reseni o kterem vim je pridavna krabicka, ktera se tusim zapojuje do OBD zasuvky a miva vetsinou tri rezimy-eko, normal, sport a cele kouzlo spociva v tom, ze se klapka neotevira linearne podle seslapnuti plynu, ale treba v rezimu sport je pri seslapnuti plynu na 50% je klapka otevrena uz na 75% a clovek to vnima jako rychlejsi reakci na plynovy pedal, v eko rezimu je to naopak. Da se to sehnat ruzne na ebayi, ale osobni zkusenosti s tim nemam.

    ijirda

    Vážení……po přečtení všech vašich komentářů,jsem došel k názoru,že 90 procent z vás
    vůbec neví která bije………….

    trhač

    Vážený, po přečtení vašeho komentáře jsem dospěl k názoru, že vůbec neovládáte český pravopis.

    ijirda

    No rád se nechám poučit…..ale zřejmě jste jeden z těch devadesáti procent,jelikož jste k chiptunigu
    nenapsal zhola nic

    ijirda

    Tak Trhači budete si muset změnit nick,jelikož jste mě nepoučil o pravopisu a  tak by jste měl vrátit školné!!!Pokud jste vyšel ze třetí třídy nebo jste snědé pleti tak se školné odpouští…………

    Petr Osolsobě

    Jsem z úprav řídící jednotky vyléčený!U II Octávky mi odešlo opakovaně turbo(byla to funglovka,úpravu provedl údajný specialista doporučený prodejcem!!!)

    Zdenek

    Po pár letech se mému deslu přihodilo, že jsem při větších chladech do něj nasedl, otočil klíčkem, počkal na zhasnutí kontrolky, otočil klíček, motor se protočil a nic. Ještě dvakrát a bylo mi jasné, že baterka to má spočítané. Auto jsem zcela bez problémů nastartoval pomocí kabelů a jel koupit baterku. Po asi 200m jízdy se mi rozsvítila žlutá kontrolka a počítač hlásil \“Engine malfunction\“. Dost mne to vyděsilo, ale auto jelo normálně. Doufal jsem tedy, že se mu jen nelíbí ta baterka (což jsem si na Internetu i ověřil) – motor se sám \“přečipoval\“ do nouzového režimu. Měl jsem před sebou neodložitelné služební jízdy a tedy je po dohodě se servisákem \“risknul\“. Až když jsem vyjel z města jsem pocítil rozdíl. Motor nechtěl moc do otáček a nad 60 km/h byl docela líný. Na rovince byl sice schopen dosáhnout i dálníční 130 km/h s kopcem to ale šlo dolů. Bylo mi jasné čím to je a těšil jsem se na středu, kdy se mi na to servisák podívá. Za ty dva dny jsem ujel asi 800 km a jedna věc mne mile překvapila. Palubní počítač ukázal dlouhodobou spotřebu 4,6 l/100 km (normálně na našich silnicích mám 6,2, ve Finsku pak 5,2). V techničáku má dle EURO uvedeno 4,7, čemuž jsem bláhově nevěřil… A když jsem natankoval plnou nádrž, tak palubní počítač napsal dojezd 999 km a snižovat začal až po ujetí necelé stovky…
    Servisák resetoval chybu v řídící jednotce a auto se zase chová úplně stejně jako předtím. Takže chiptuning na snížení spotřeby opravdu funguje a moderní auta ho již mají i naprogramován, stačí jen vygenerovat nějakou chybu. Přece jen ale jsem rád za normáůní chování motoru. Ono předjíždět cisternu na normální silnici a za mírné mlhy se prostě nedalo. Vůbec by ale nemuselo být špatné tlačítko Eko, kdy by se jednotka chovala ekologičtěji. Třeba ReSet tempomatu se mi nelíbí, že na můj vkus zrychluje zbytečně rychle – a to je určitě prostor pro takovýto chiptuning, aniž by se ovlivňovalo vyladění celého auta.

    Pepa

    Chiptuning má rozhodně velkou budoucnost:
    Pěkný článek: http://www.mereni-vykonu.cz/clanek/tuning-a-chiptuning-undefined-myty-pravda-a-realita

    Dales

    Není pravda, že chiptuning vždy snižuje výkon:
    http://www.mereni-vykonu.cz/mereni-vykonu

    Potatos

    Profesionální chiptuning:

    http://rz-chip.cz/

    Lejdy

    Chiptuning na míru na různé vozy:

    http://rz-chip.cz/chiptuning/

    weezzoo

    samozrejme ano, koupit si zachovalou w140 s600 v12 mi do ted brani jedina vec….jeji spotreba….

    Jarda

    Zdravim,
    prave jsem investoval do chiptuningu od http://www.mereni-vykonu.cz a nemuzu si vynachvalit. Poskytuji ted 50 % slevu, a to poslednich 10 hodin! Tak sup sup 🙂

    bary47

    Jak už tu bylo řečeno, na českém trhu z hlediska chiptuningu je rozhodně nejlepší firma http://www.mereni-vykonu.cz . Byl jsem u nich s peugeotem a vypracovali mi skvělou diagnostiku – poté se řešily další postupy.

    Mirek Sedla

    Nechával jsem si chiptuning http://www.profi-chiptuning.cz/ dělat u svého vozu Ford Mondeo a já jsem tedy byl nadmíru spokojen. Původní výkon u Forda byl 92 kW a díky chiptuningu se zvýšil až na 120 kW, což je velice slušný. Palivo mám snížené až o -15%, takže super.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist