autoweb.cz > Prokázáno: Bodový systém nefunguje!
Prokázáno: Bodový systém nefunguje!
Kdokoliv, kdo neviděl provoz na českých silnicích jen ve čtvrtletním výkazu od svého náměstka (popřípadě na televizi Nova), to musel vědět už před prvním červencem: bodový systém z principu nemůže být lékem na vývoj nehodovosti.
Nejnovější policejní statistiky hovoří neúprosně: Za první tři měsíce roku 2007 si provoz na českých silnicích vyžádal 199 lidských životů, tedy o 12 více než ve stejném období loňského roku. Počet tragických nehod rostl i přesto, že loňská zima byla nejkrutější za mnoho let a že loni ještě neplatil bodový systém. Korunu smutnému trendu pak nasadil velikonoční víkend, během kterého zahynulo nejvíce lidí za pět let!
Současně roste počet nehod, v nichž hrál roli alkohol. A ještě jeden nešvar se nám nehezky množí: řidiči od bouraček stále častěji ujíždějí.
Neškodí také připomenout si, že až do zavedení bodového systému počet obětí dopravních nehod soustavně klesal.
Jak je to možné?
Kde je ochrana slušných řidičů před těmi bezohlednými, již nám kazatelským tónem sliboval ministr Šimonovský? Policisté jistě přispěchají s vysvětlením, že příčinou neradostného vývoje je její nízký početní stav a přílišná měkkost silničního zákona. Dělají to tak vždycky. Vy ostatní si raději připusťte, že Mladá Fronta Dnes a její „odborník“ na silniční provoz Jan Vaca vám celou dobu lhali.
Bodový systém nefunguje a fungovat nikdy nebude ze dvou důvodů. Zaprvé, přísnost trestu nesnižuje pravděpodobnost přestupkového konání. Zadruhé, přestupkové konání není totožné s konáním vedoucím ke vzniku dopravních nehod.
Nejprve k výši postihů. Když ani čtvrcení v kole nebo upálení zaživa nedokáže lidského jedince odradit od zapovězeného konání, proč by to měl dokázat finanční trest? Podívejte se na opilce za volantem. Padesátitisícová pokuta a zákaz řízení na dva roky je pro většinu lidí trest vpravdě likvidační. Přesto za volant usedá – a bourá – stále více opilých řidičů.
Zastánci tvrdé ruky by mohli mít pravdu v tom, že lékem na tento a další druhy druhy potenciálně nebezpečného jednání je silnější přítomnost policie na silnicích. V tom případě je ale nutno dát za pravdu také hlasům, podle kterých bylo zapotřebí změnit způsob práce policie, nikoliv paragrafy. Očividně se nemýlili, jenže před prvním červencem je nikdo neposlouchal.
Druhou, ale vážnější – protože co do četnosti významnější – příčinou neradostného vývoje je nepochopení mechanismu vzniku dopravních nehod ze strany zákonodárců a médií. Lidé nejčastěji bourají, protože řídí jako telata. A jako tele můžete řídit i velmi nízkou rychlostí, čehož jsme na silnicích svědky dnes a denně.
Vždycky mi vyráží dech, jak běžné je u nás „najíždění“ levé zatáčky prostředkem silnice, i když do oblouku není vidět. Nehledě na fakt, že z fyzikálního hlediska je tato stopa naprosto chybná, zhusta si tímto způsobem počínají jedinci, kteří jedou čtyřicítkou.
Extrémně rozšířeným nešvarem je také jízda uprostřed vozovky, která se opět často vyskytuje v kombinaci s nepřehlednými úseky a hlemýždím tempem. Vzhledem k tomu, že tato boží hovádka se díky svému rozšíření prostě jednou za čas potkat musí, jejich čelní srážky jsou statisticky nevyhnutelné. Znáte tu hlášku o řidiči, který „vjel z nezjištěných příčin do protisměru?“ Vsadím se, že v osmi z deseti podobných nehod spadal nejméně jeden ze zúčastněných řidičů do této kategorie. Většiny z nich se bohužel už nikdy nebudu moci zeptat.
Pak jsou tu věci jako špatný odhad neznámé silnice, momentální indispozice z důvodu nemoci, oslnění nebo prostého zamyšlení v nevhodný okamžik – které čas od času potká i toho nejsoustředěnějšího řidiče… Až daleko vzadu zůstávají projevy agrese, jako je bezhlavé předjíždění nebo idiotské pokoušení limitů v místech, kde není prostor pro chybu. Zkrátka věci, za které nikdo nikdy pokutu nedostal a nejspíše ani nedostane. Jízda vyšší než povolenou rychlostí v mém výčtu úplně chybí, protože její podíl na nehodovosti činí maximálně jednotky procent.
Pomalost zabíjí
Proč ale došlo k tak dramatickému zvratu ve vývoji nehodovosti? Proč na českých silnicích opět umírá více lidí? Protože pan Šimonovský, Mladá Fronta Dnes a televize Nova společnými silami přesvědčili veřejnost, že tragické nehody způsobují výhradně rychle jedoucí drahá auta. Náš průměrný pivní motorista nabyl dojmu, že klíčem k přežití je jezdit pětašedesátkou, a přestal věnovat svému řízení i to málo pozornosti. Do levých zatáček zatáčí ještě dřív a mezi nimi jezdí ještě dál od pravého okraje silnice.
Schválně: napadlo vás někdy za volantem, že to, co zrovna děláte, by mohlo vést k nehodě? Nenapadlo, viďte. Vy přece řídíte dobře. Bourají ti druzí. Ti rychlí, agresivní, v drahých německých autech.
Vedlejší efekt
Kromě přímé zodpovědnosti za růst nehodovosti je sekundárním efektem bodového systému šikana běžného řidiče. Drtivou většinu všech dosud udělených bodů dostali řidiči za překročení povolené rychlosti v obci o méně než dvacet kilometrů v hodině. Uvážíme-li, že policie z technických důvodů obvykle měří na rovných a přehledných místech, dojdeme k zajímavému paradoxu: řidiči jsou nejvíce trestáni za snad nejméně nebezpečný přestupek.
Důsledek? Nebezpečné jednání, ať už agresivního nebo telecího typu, zůstává zcela stranou pozornosti, zatímco policie a městské úřady mrhají finance i lidský potenciál na umělé vytváření a následné potírání zástupných problémů.
Já nic, já ministr
Shrnuto a podtrženo, zavedení bodového systému a) prokazatelně způsobilo zvýšení počtu obětí dopravních nehod b) vede k perzekuci a finanční šikaně lidí, kteří nezpůsobují dopravní nehody. Je symptomatické, že ministr dopravy za ODS Aleš Řebíček už stihl zapomenout, co jeho strana před volbami slibovala, a navzdory nesporným důkazům chce počkat s většími úpravami silničního zákona nejméně rok.
Vlastně bych měl cítit uspokojení. Po necelém roce od zavedení bodového systému vychází najevo, že jsem – spolu s dalšími tisíci jeho odpůrců – měl pravdu. Tak proč z toho, ksakru, nemám žádnou radost?!
Marek Knotek