autoweb.cz > General Motors > Prodej nových osobních aut v ČR loni stoupl o 1,3 procenta
Prodej nových osobních aut v ČR loni stoupl o 1,3 procenta
Prodej nových osobních aut loni v tuzemsku vzrostl o 1,3 procenta na 127 376 vozů. Daleko výrazněji rostl prodej v kategorii lehkých užitkových automobilů, kde se prodávají i lehce upravené osobní vozy, na které je pak možné uplatnit odpočet DPH. Odbyt v této kategorii podle údajů o prvních registracích stoupl o 35 procent na 39 047 aut. Vyplývá to z informací Svazu dovozců automobilů. Dohromady prodej v obou kategoriích vzrostl o 7,6 procenta na 166 423 aut.
Podle předsedy svazu Richarda Kopečného je patrnější obnova vozového parku u firem, zatímco soukromníci spíše koupí ojetý vůz. Celková obnova vozidel se v tuzemsku pohybuje kolem 3,5 procenta ročně. To je nedostatečné, v západní Evropě je to kolem 10 až 12 procent, dodal. Dovoz ojetin loni stoupl o 17 procent na 141 000 aut. Pro letošní rok svaz očekává nižší nárůst prodeje lehkých užitkových vozů a naopak oživení v kategorii osobních aut. Celkově by podle Kopečného mohly obě kategorie dohromady růst kolem pěti procent.
Vedoucí značka na trhu Škoda Auto prodala 56 743 nových osobních automobilů, což je o téměř šest procent méně než loni. Následuje Renault s 9123 vozy a Volkswagen, který prodal 6926 aut. Hyundai prodal 6378 aut a Ford 5763 vozů.
Celkově nejprodávanějším modelem na trhu byla Škoda Fabia s 36 258 prodanými vozy, dále Škoda Octavia s odbytem 17 500 aut a Renault Thalia (3738).
Tradičně nejpočetnější byl segment malých vozů, do kterého patří přes 52 procent všech nově registrovaných aut. Následuje střední třída s pětinovým podílem a nižší střední třída. Převládají auta s benzinovým motorem, kterých se prodalo přes 70 procent. Škoda díky upraveným osobním vozům kombi kralovala i mezi lehkými užitkovými auty, kde prodala 7818 vozů. Na druhé pozici skončil Ford s 5140 prodanými auty a třetí byl Volkswagen s odbytem 4779 vozů.
autoweb.cz, ČTK