Prodej aut a převod vozidla v registru vozidel dle nového Občanského zákoníku – část II.

Orientujete se v oblasti prodeje aut, přípravy kupní smlouvy a s tím související problematice s ohledem na nový Občanský zákoník? Judr. Beran pokračuje s výkladem.

V dalším dílu týkajícím se prodeje vozidla se podíváme na předání vozidla a úhradu kupní ceny, což je okamžik, kdy může docházet k řadě rizikových situací.

Podstatné při předání vozidla a úhradě kupní ceny je zajištění dostatečného komfortu pro obě strany tak, aby kupující dostal auto a prodávající peníze a obě strany eliminovaly riziko toho, že jedna nebo druhá strana nesplní své povinnosti (prodávající nepředá auto a kupující nezaplatí). Prodávající totiž vcelku pochopitelně nechce předat auto, dokud nemá jistotu, že dostane peníze a kupující zase nechce vydat peníze, dokud nemá jistotu, že dostane auto.


Bezpečná řešení jsou v zásadě dvě:

To úplně nejbezpečnější, ale také dražší, je za účasti jistotního účtu, ať už u notáře, advokáta nebo u banky. Funguje to tak, že se podepíše dohoda o jistotním účtu, podle které správce peněz (banka, notář, advokát) vyplatí peníze proti určitým dokladům (typicky kupní smlouva a předávací protokol). Kupující pak složí peníze do úschovy a ví, že je prodávající nedostane, dokud sám nedostane auto. Prodávající má zase jistotu, že jakmile dá auto kupujícímu a sepíšou si o tom předávací protokol, tak s tím dokumentem jde rovnou za uschovatelem peněz a ten mu je vydá. Obě strany mají tedy jistotu, že dostanou to svoje. Takový jistotní účet je sice nejbezpečnější, ale také nejdražší (náklady v řádech jednotek tisíc korun).

Další variantou je přímé předání peněz proti autu „z ruky do ruky“, tady jsou ale dvě rizika. Tak za prvé, existují omezení pro platby v hotovosti (350 000 Kč), takže pokud prodáváte nebo kupujete auto za vyšší hodnotu, hotově ho zaplatit nesmíte (na platnost kupní smlouvy porušení této povinnosti sice vliv nemá, ale lze za to uložit pokutu až 500 000 Kč). Za druhé, kupujícímu nemusí být komfortní nosit s sebou velkou hotovost a eliminuje se i riziko případně falešných bankovek.

Jako řešení se nabízí sejít s v den prodeje v bance, zkontrolovat si fyzickou přítomnost kupovaného vozidla, podepsat kupní smlouvu, ve které je odkládací podmínka její účinnosti uhrazení kupní ceny (prodávající podpisem takové smlouvy neriskuje, že když ji podepíše a kupující nezaplatí, že by se kupující mohl domáhat vydání auta) a nechat kupujícího vložit kupní cenu na účet prodávajícího. V tu chvíli je kupní cena uhrazena, kupní smlouva je účinná a před bankou si mohou strany rovnou předat auto. Eliminuje se tím riziko posílání peněz dopředu převodem, u kterého hrozí, že pošlete peníze, ale auto už neuvidíte. Samozřejmě se může stát, že by Vám prodávající z banky po převodu utekl a auto nevydal, nicméně je to víc pod kontrolou než posílání peněz předem převodem.

S předáním auta ale musí prodávající dát kupujícímu plnou moc k odhlášení prodávajícího v registru vozidel, protože pokud by mu plnou moc nedal, tak by odhlášení musel provést sám prodávající a ten na to potřebuje osvědčení o registraci vozidel (laicky nazýván někdy jako malý technický průkaz). A bez osvědčení o registraci vozidel se nedá jezdit. NEVĚŘTE MÝTŮM V BAZARECH O TOM, ŽE SE DÁ JEZDIT NA KUPNÍ SMLOUVU – JE TO NESMYSL!!!

Co se samotného předání týče, je určitě na místě si podepsat předávací protokol, kde bude uvedeno, co všechno kupující převzal, tj. jaké dokumenty k autu, počet klíčů apod. Rozhodně nekupujte vozidlo bez všech dokladů a vždy si to dohodněte tak, abyste jako kupující všechny doklady převzali. Na druhou stranu je pravda, že prodávající tou plnou mocí trochu riskuje, že kupující odhlášení neprovede a auto bude i nadále psané na prodávajícího.

To sice je určitý diskomfort, nicméně pokud má prodávající v ruce datovanou kupní smlouvu a datovaný předávací protokol, vše osvědčující převod vozidla na kupujícího, vždy se uhájí předložením takové kupní smlouvy (ať už vůči ČKP nebo obecním úřadům rozesílajícím výzvy k úhradě určené částky). Účinností kupní smlouvy totiž přestává být vlastníkem se všemi z toho plynoucími důsledky vůči všem třetím stranám. Na postup při přehlášení se pak podíváme v dalším díle.

1.9.2014 8:48| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist