autoweb.cz > Jaguar > Proč vypadá Jaguar XK tak, jak vypadá?
Proč vypadá Jaguar XK tak, jak vypadá?
Také jste se někdy ptali sami sebe, čím to je, že koncepty, které nám automobilky představují na autosalonech, vypadají vždy o dost lépe, než to, co se z nich vyklube v sériové podobě? Není neobvyklé, že výsledek pak ve srovnání s nablýskanou předlohou působí jako chudý příbuzný. Tento efekt přitom postihuje všechny třídy aut, od těch nejlevnějších až po ty nejdražší. S ohledem na to, že mezi vznikem konceptu a jeho uvedení do výroby je většinou několikaletá proluka, se také občas stane, že se v mezidobí dostane značka do nesnází a zamýšlený model to nakonec ani nedotáhne do výroby.
To, že se koncept nakonec dostane do výroby v pozměněné podobě, je dané mnoha okolnostmi, a to jak výrobními možnostmi značky a její aktuální finanční situací, tak i dlouhodobou designovou a obchodní politikou, kterou dnes ovládají spíše marketingoví manažeři než samotní designeři. Jejich slovo má dnes už takovou váhu, že ovlivňuje nejen vzhled auta, ale i jeho chování a technické a jízdní vlastnosti. Situace je dnes dokonce tak zvrhlá, že i Porsche přistoupilo k tomu, nedat Caymanu S samosvorný diferenciál. S ním by totiž byl Cayman rychlejší než 911, což nemůže ve vztahu ke své nejprestižnější řadě potřebovat ani nejziskovější automobilka na světě.
V případě nové generace Jaguaru XK není stav věcí tak vyhrocený, protože v modelové nabídce Jaguaru nemá kupé žádného konkurenta. Přesto se v posledních měsících ozvalo v souvislosti s jeho tvary dost kritických hlasů na to, aby cítil Ian Callum, šéfdesigner Jaguaru, potřebu vyzpovídat se kritikům z toho, proč je ve finální podobě tak konzervativní, obzvláště při pohledu zpředu na čelní masku.
V rozhovoru pro odborný časopis Automotive News vysvětluje důvody, proč je předek XK objemnější, než by se mohlo fanouškům nízkých kupátek líbit, a dodává, že striktní bezpečnostní předpisy v Evropě i Americe mu při vývoji značně svazovaly ruce.
Chystané předpisy EU na ochranu chodců například přímo ovlivňují tvary a výšku celého předku auta, včetně nárazníku, kapoty, blatníků a podběhů. Mezi motorem a kapotou musí být minimálně 70 mm volného prostoru, Jaguar XK je navíc prvním autem s pyrotechnickou kapotou, která se při srážce s chodcem okamžitě zvýší a náraz těla.
Podle původní Callumovy představy měla být střecha XK o 20 mm nižší, což by mu propůjčilo menší plochu prosklení a agresivnější výraz. Americký předpis na ochranu cestujících, kteří nepoužívají pásy, ale nařizuje specifickou výšku horní části rámu čelního okna a střechu bylo proto třeba zvýšit. Proto má například Mercedes SL tento rozměr takřka identický s Jaguarem XK.
Callum chtěl ale nové XK od předchozích modelů odlišit i tvarem světlometů, které chtěl protáhnout více dozadu. Americké předpisy ale omezují podélnou délku světlometů a původně navržený tvar se proto nemohl dostat do výroby. Fanoušci na americkém trhu, ke kterým má putovat velká část produkce XK, si ale stěžují i na to, že oválný otvor v čelní masce připomíná levné auto Ford Taurus. Callum tento krok logicky obhajuje tím, že Jaguar měl oválnou čelní mřížku už před čtyřiceti lety za dob modelu D-type a že tento prvek patří k hlavním poznávacím znakům automobilky. V budoucnosti ho chce zabudovat do všech dalších jaguarů.
Callum kvůli narůstajícímu počtu omezujících předpisů také varuje, že auta budou mít v budoucnosti velice podobné tvary, bez ohledu na to, od které značky pocházejí. Zvláště postižená mají být právě kupátka.
Marek Nastoupil