Proč stojí benzín i nafta 40 korun?

Jak se vlastně skládá cena benzínu a nafty? Jak je velká obchodní marže prodejců pohonných hmot a kolik jsou daně odváděné státu? Zjistěte to!

Ceny pohonných hmot jsou na rekordní úrovni. Ještě nikdy jsme za litr běžného benzínu natural 95 a obyčejné motorové nafty neplatili 40 korun. Co vlastně určuje cenu benzínu a jak se výsledná cena skládá?

Čtěte také: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět

Důležitým faktorem je samozřejmě cena vstupních surovin, která kolísá. Nejen, že se mění cena surové ropy jako komodity, ale také se mění kurz koruny vůči americkému dolaru. Teoreticky by se dalo říci, že pokud by cena ropy byla konstantní, bude záležet jen na kurzu koruny k dolaru, takže levnější dolar se teoreticky rovná levnějšímu benzínu a naftě. Ale tak jednoduché to samozřejmě není.V současné době se cena surovin potřebných k výrobě benzínu a nafty pohybuje na asi 14 korunách za litr výsledného produktu. Pak už do hry vstupuje stát, který po vás chce nejen daň z přidané hodnoty (DPH), ale také daň spotřební. Ta nyní dosahuje na 12,84 koruny za litr benzínu a  10,95 koruny za litr nafty. DPH pak dosahuje na asi 6,20 korun z benzínu a šest korun z nafty. Státu tak z každého litru benzínu odvádíte skoro 20 korun, z každého litru nafty pak 17 korun.Velmi diskutabilní je přimíchávání biosložek do paliva. To po nás Evropská unie ještě nechce, přesto stát podíl biosložky navýšil a tím prodražil benzín a naftu o necelé dvě koruny za litr. Je prokázáno, že bionafta a biobenzín nesnižují produkci škodlivin, naopak zvyšují spotřebu a ničí motory.

Marže prodejců a distributorů je pak už jen mizivou položkou, na benzínu mají zpravidla něco málo přes dvě koruny, na naftě asi 3 koruny 50 haléřů. Jelikož ale Kalousek odmítá snižovat spotřební daň a cena ropy nebo dolaru ovlivnit prakticky nejde, jediné, na co se stát zmůže, je snaha regulovat marže prodejců (které už tak nestojí za nic). Tomu říkáme fungující kapitalismus! A co třeba ještě zavést další daň?

28.8.2012 12:20| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist