Proč musel skončit Bernd Pischetsrieder?

Šéf koncernu Volkswagen se znelíbil tomu, kdo celou skupinu skutečně ovládá.

Boss největší německé automobilky věděl, že skončil, už když dorazil na schůzi narychlo svolanou předsedou správní rady VW Ferdinandem Piëchem (na obrázku vlevo) minulé úterý. Pischetsriederovi vadil sílící vliv Porsche ve Volkswagenu, proto podporoval plán na vstup výrobce nákladních automobilů MAN, který usiloval o desetiprocentní podíl ve VW. Těchto deset procent by společně s podílem 20,75%, jenž vlastní spolková země Dolní Sasko, převážilo na 21,2% podílem Porsche.

A to se nelíbilo Piëchovi, skutečnému vládci Volkswagenu. (Mimochodem, rodina Piëchů má úzké osobní i ekonomické vazby na jisté Porscheovy). Během bouřlivé úterní debaty vyplulo všechno na povrch a papírově nejvyšší muž ve Volkswagenu přišel o místo.

„Nelíbilo se nám, jak Pischetsrieder reagoval na naše výtky“, řekl pod příslibem anonymity vysoce postavený člen představenstva. „Restrukturalizace nebyla dost důkladná.“

Sám voják v poli

Podle zdrojů z automobilky Pischetsrieder rezignoval poté, co zjistil, že nemá ve správní radě žádnou podporu. K prvnímu lednu 2007 ho ve funkci vystřídá dosavadní šéf Audi Martin Winterkorn.

Odcházející šéf měl s Piëchem četné spory ohledně strategie, vlastnické struktury i řízení firmy už od okamžiku, co v roce 2002 převzal z Piëchových rukou pomyslné kormidlo. Situace se vyhrotila loni v listopadu, kdy byl proti Pischetsriederově vůli do představenstva jmenován Horst Neumann. Seznam prohraných bitev je dlouhý:

Neumannovo jmenování na místo ředitele lidských zdrojů přišlo po loňském sexuálně-korupčním skandálu, do kterého byl zapleten i tehdejší personální ředitel škodovky. Neumann přišel od Audi jako Piëchův člověk.

Pischetsrieder a šéf značky VW Wolfgang Bernard usilovali o dohodu s odbory, která by umožnila prodloužení pracovního týdne z 28,8 na 35 hodin. Výsledných 33 hodin při zachování mezd byl hořký kompromis.

V březnu Piëch podrazil Pischetsriedera veřejně, když pro Wall Street Journal prohlásil, že prodloužení Pischestriederovy smlouvy je „otevřená otázka.“ Nelíbilo se mu ani rozhodnutí o stažení luxusního sedanu Phaeton z amerického trhu. „Polovina firmy se řídí mými radami. Ta druhá ne a není úspěšná,“ prohlásil.

Poslední kapkou byly diskuze ohledně automobilek MAN a Scania. Pischetsrieder podporoval převzetí Scanie MANem (VW je největší akcionář Scanie).

Poslední rána

Minulý týden vše vyvrcholilo. Piëcha prý rozezlilo, že dolnosaský politik Christan Wulff chtěl, aby MAN odkoupil deset procent akcií VW. Tím by Dolní Sasko a MAN společně připravili Porsche (rozuměj rodiny Piëchových a Porscheových) o rozhodující vliv. Podle dvou zdrojů z vedení Pischestrieder Wulffův plán podporoval. Když to Piëch zjistil, okamžitě svolal schůzi správní rady. Pischetsriederovi bylo jasné, že ze šesti přítomných členů je pět proti němu, včetně zástupce odborů a Wendelina Wiedekinga z Porsche. Mohl počítat jedině s Wulffem, ale nakonec ho nepodržel ani on.

Pischestrieder pochopil, že je čas jít. Byl překážkou, která bránila oběma rodinám získat větší vliv ve Volkswagenu.

autoweb.cz

21.11.2006 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist