proc-jsou-naftove-motory-uspornejsi-nez-benzinove.jpg

Proč jsou naftové motory úspornější než benzínové?

benzin

Když vynecháme moderní osmiválcové nafťáky a perly, u dieselu většinou nejde o výkon. Většina lidí si je kupuje kvůli nižší spotřebě. Jak jí vlastně dosahují?

Diskuze

75 komentářů

    watchtower

    Zajímavé. Zas jsem o něco chytřejší… :o)

    ED

    Skvělý článek, díky. Doufám, že v jednom z dalších dílů bude i souhrn výhod a nevýhod naftových motorů oproti benzínovým.

    Andrew

    Mám dotaz ohledně toho škrcení v benzínových motorech. Na první pohled to zní trochu nelogicky, je to napsáno tak, že u benzínového motoru je při částečném zatížení (tedy pokud jsem to pochopil správně tak v nižších otáčkách?) uměle snížen výkon a zvýšeny ztráty. Chybí zde důvod proč tomu tak je a proč tomu tak u nafty být nemusí. Děkuji za dodatečné vysvětlení jinak super článek, více takových!

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Výkon benzínového motoru se reguluje množstvím nasátého vzduchu – tedy škrtící klapkou. Když je třeba aby jel motor pomalu, škrtící klapka je přivřená a motor je nucen nasávat vzduchu skrz poměrně úzkou "škvíru", čímž narůstají plnící ztráty.

    U dieselu se výkon nereguluje množstvím vzduchu, ale výhradně množstvím vstříknutého paliva – sání je stále otevřené naplno, takže plnící ztráty jsou minimální.

    LexusRx400h

    Ano pekny clanek, jek skoda ze se tu diesel vychvaluje a nemaluvi se o minusech…….. zrejme autor ani netusi ze nejake minusy maji…… tezsi blok motoru, vice komponentu, pokud neni preplnovany tak se neda ani srovnavat s benzinem (vykon) a kdyz uz je preplnovany, ma narocnejsi udrzbu, drazsi udrzbu…. a na ekologii ani nekoukaje. Takze pokud si budu kopvat auto na suporu paliva rozhodne DIESEL, pokud v konecnem dusledku na levnejsi provoz tak BENZIN….. vzdyt je to obecne znamy fakt ze diesel se tak tak vyplati od 20 tis km/rok, ja myslim ze ani potom ne, protoze cim je motor vic preplnovany, tim kratsi ma zivotnost ( castejsi a drazsi opravy) a diesly jsou casteji preplnovane nez BENAL……. no snad jsem vas neodradil…….. a taky nezostudil to, ze Vy co jezdite diesly mnohonasobne vic zamorujete mesta nez benzinaci……… a pak nema byt venku vedro, kdyz vypoustite takove hnusy z dieslu…..

    Shr3k

    Zřejmě jste malinko zaspal dobu, diesely se dnes dělají s hliníkovým blokem, mají filtry pevných částic a co se týče přeplňování, tak to nemá při dobře dimenzované konstrukci klikového mechanismu na opotřebení téměř žádný vliv.

    Ba naopak, největší opotřebení v motoru nastává otěrem. Proto si všimněte, po kolika km se generálkují vysokootáčkové motory u motocyklů.

    LexusRx400h

    Jo ale motorka neni auto. Nezaspal jsem dobu, to mozna VY. Musis srovnavat srovnatelne, ne 3 litr benzin a 1,8 hlinik TDI…….

    hum

    No neviem, mam 1.4 naftu, motor vazi skoro rovnako ako 1.4 benzin. (rozdiel je myslim 12kg) prave koli hlinikovym zliatinam. CO2 vypustim o tretinu menej, filter pevnych castic a rekordnu spotrebu 20km na rovinke som spravil za 2.6L. Ak nejaky benzin pozitiv povie ze atmosfericky benzinak je dobry vo vsetkom inom okrem spotreby tak podla mna vyslovene zaspal dobu a bude mat urcite SUV ako swina na ktorom bude jazdit 90% sam. Tomu vravim ekologia v praxy. Nema zmysel to vlastne riesit. Kazdy si kupuje auto tak ze si nejake vysniva, potom pobeha autosalony, pokalkuluje a kupi si aj tak to co si vysnival. Houk

    LexusRx400h

    Noo pokud jsi ujel 26 km na 2 litry, tak to mas teda poradnou spotrebu…..

    hum

    no mozno casom bude aj to, ale to by chcelo 20km mierne dole kopcom 🙂 Ale to uz zavana podfukom, pretoze prietokovy sposob fungovania palubnych pocitacov trosku klame a po 2km so zaradenou 5kou na zresetovany komp skoci nekompromisne na 0, byt tam nejaka minimalna spotreba podla mna musi byt. Ja proste neverim ze pri 4-5ke zkopca nie je uplne ziadna spotreba, ved nieco sa tam spalovat musi, ked to rachoce, ci nie? 🙂

    Na rovine mi vsak palubak ukazuje spotrebu relativne s malymi odchylkami oproti realu.

    Honza U.

    pokud mas vstrikovani (el.rizeny) tak to mozne je a dokonce i na vsechny prevodove stupne… protoze motor pohani setrvacna sila (kola s prevodovkou v zaberu "zabrany" do motoru) a nepotrebuje tim padem dopovani palivem .. ale tim nerikam ze palubni pocitace nelzou az se z nich kouri 🙂

    LexusRx400h

    Hele tak to mas vyssi spotrebu nez ja ktery jezdim i s o hodne starsim autem ktere papa 8 na 100………. jasne ze tam nejaka spotreba je, kdyby nebyla tak se ten motor zastavi, nebo bude skakat…… a kdo rika ze pri brzdeni motorem neni…. tak asi nezna podstatu brzdeni motorem, coz BRZDENI a logicky kyby nic nespaloval a nevytvarel tak odpor vuci kolum nemohl by nicim brzdit a jen by se tocil……… coz by nemelo v konecnem dusledku zadny brzdny ucinek.

    the Greek

    To je nesmysl. Moderní stříkačky opravdu při brzdění motorem nevstřikují žádnou naftu – to je fakt, zeptej se na to kteréhokoli odborníka z továrny. Motor brzdí kompresí, nikoli spalováním – jak bys chtěl vzníceným a rozpínajícím se palivem brzdit?

    JonnY

    pane LexusRx400h tak toto co ste napisal je uz fakt znacny blabol :o)

    pri pusteni plynoveho pedalu sa prestane vstrekovat palivo. lenze do motoru stale prudi vzduch a dochadza k jeho stlacaniu vo vlacoch. taktiez dochadza k treniu v loziskach a na piestnych kruzkoch.

    vdaka tymto stratam zacnu klesat otacky motoru.

    vdaka tomu ze mam zaradenu rychlost motor je napevno spojeny s kolesami dochadza k pomalemu poklesu otacok motoru, a spomalovaniu celeho vozidla.

    pri dosiahnuti volnobeznych otacok ECU zacne automaticky vstrekovat dalsie palivo, aby nedoslo k zhasnutiu motoru.

    a mozno vas to prekvapi, ale brzdenie motorom funguje uplne rovnako aj ked vytiahnete klucik zo zapalovania, alebo ked nemate ziadne palivo v nadrzi.

    ale podla vasho postu usudzujem, ze o fungovani motora mate len velmi mlhave predstavy.

    LexusRx400h

    Tak to je mozna u dieslu ale jak je to u benzinu??? myslis jako ze tam se prestane vstrikovat palivo?? to by me zajmalo, co pak vytvari zvuk toho motoru kdyz brzdi?? to tam exploduje vzduch???

    Tuco

    ale samozrejme ze vzduch 🙂

    to mas tak, aby ti tam slo permanentne palivo pri "trojce z kopce na trech tisicich" musel by si mit bud karburator (mechanicky rizeny… posledni typy Bosch, Pierburg, Solex a Keihin uz maj elektronicky uzavirani paliva) nebo prvni strikacky na principu K-Jetronic (rotacni cerpadlo davajici benzin do vstriku podle podtlakem zvedany vahy vzduchu)… Skutecnost je takova ze benzin tohle zvladal uz nekdy od pulky sedmdesatejch let (jista verze Audi 80 GTE) a mozna i driv. V podstate jde o to ze z civky jde jak jeden drat na otackomer, tak jeden do RJ (teoreticky by to dokazalo ridit i soustava dvou relatek). Zatimco zavrenou klapkou sani nema co proudit a ta je bypassovana jedinne regulatorem volnobehu. Ten bezi porad a RJ uzavre palivo (vypne napeti pro pumpu). takze to co tam mlati je opravdu jen vybuchujici vzduch a zbytky paliva. Pokud klesnou otacky pod urcitou mez "samorozbehnuti" tak motor zacne vstrikovat benzin. Znam to jak ja, tak vic lidi – pri prijizdeni ke krizovatce metodou brzdeni motorem to spadne pod 1500ot a motor se zvesela rozbubla 🙂

    Tuco

    no, to bylo KA/KE- Jetronic. no a u MPi, LH- Jetronic a tomu nastupnickejm reseni – neni tam klasicky cerpadlo ale palivova lista, takze pro RJ (ktera ridi uz i casovani a zapalovani) je jednoduchy uzavrit privod benzinu

    Honza U.

    jo jinak hmotnost motoru neni tak dulezita jak hmotnost dilu co jsou v pohybu 🙂 nafta trpi vlkou setrvacnosti a benzin zas vysokou teplotou pri zazehu:) ono je to dnes jen o tom co cloveku voni benzin i nafta stoji "stejne" a ta spotreba? nevim me prijde v dnesni dobe na hodne podobne urovni…. takže chcete pruzne zrychleni ,nebo se smat jak debilove ? 🙂

    Smoothy

    To HOnza U.: nemas pravdu, diesel ma jak dvojnasobnou kompresi, tak i dvojnasobnou teplotu. Namahan je tedy v obou pripadech vice dieselovy motor!

    Honza U.

    mas pravdu na pul 🙂 v dobe zazehu smesi benzinu a vzduchu je teplota daleko vetsi nez u zazehu nafty…. ale celkove je u nafty teplota daleko vyssi 🙂 takze je to na pul:)

    Honza U.

    aspon tak jsem se to ucil:) mozna jsem se to ucil zle:)

    JonnY

    preco potom maju vyfukeve plyny diesloveho motoru az o 200-300 stupnou menej nez u benzinoveho motoru? 🙂

    jpor

    pretože kompresný pomer udáva aj opačnú vec – objem valca pri polohe piestu v dolnej úvrati je cca 20-krát väčší ako v hornej (= objem spaľovacieho priestoru). Z toho vyplýva že nafta má síce vyššiu teplotu horenia v hornej úvrati = v momente vstreku = max. teploty a tlaku, ALE kým sa skončí pracovný zdvih, objem tejto horúcej zmesi sa zväčší 20-krát a tým aj silne klesne jej teplota. U benzínu ako vieme sa zväčší objem len 10-KRáT A POKLES TEPLOTY PLYNOV JE TEDA MENší.

    Kocmeister

    Jsou lidé co chtějí jak pružné zrychlení, tak i smát se jak dementi v otáčkách. Pro takové je tu jediná možnost – pořádnej benzín (3 litry objem +).

    Kek

    Ty uz bez do prdele.

    Kocmeister

    Sorry nejsem teplomet, takže tam nepůjdu 🙂

    Honza U.

    nemam rad nafty (jezdim s naftakem až moc casto…) je fakt že "ma" 2,5 tdi ma predek tezky jak tank.. a v zatacce se chova tezce nedotacive:) ale na druhou stranu da se stim jezdit i pod deset litru (ale to mi musi hrat Norah Jones a vedle me musi sedet kamoska:) )

    jinak spotreba je taky pres 12 ani clovek nemrkne:) turbo bylo na generalce jen jednou ale cerpadlo a vstriky už odesli taky (160 000km) takže spolehlivost taky zadny zazrak (nepocitam ze nefunguje klicek upadlo tohlen nebeha tamhle to)

    ale srovnatelny benzin 2,5 Turbo s primim vstrikem neznam 🙂 ale to by asi moc spolehlive nebylo jak znam VW 🙂

    co se tyce motoru BMW sedim z nich na prdely … at benzin nebo nafta…. (nebudem pocitat 🙂 )

    takže ano nafta ma mensi otacky motoru … ale v hlave jsou mnohem vetsi tlaky a tudiž i namahani… co se tyce cerpadel tak ty se zas tocej rychlosti, že se divim ze se nemeni každych 15 000km 🙂

    ale je dulezite si uvedomit ze ani benzin nema zapory:)

    Ze3gg

    Konecne dobrej nazor… Plne s tim souhlasim az a tu spotrebu, pokud honim 1.9TDI a 1.6 16V dostavam se skoro na stejnou spotrebu cca 7-8l/100. Ale pokud je setrim projevi se to zminene skrcene sani a TDI frci kolem 4,5-5l a benzin kolem 5,5-6l. Kultura motoru a zvuk je nesrovnatelne lepsi pro benzin a diesel mimo zatah na nizkych obratkach nema nic s prijemnym pojezdenim spolecneho. Kdezto benzin je radost, skoda ze nemam promenlive casovani kde by se setrely ty rozdily na malych obratkach. Nejhorsi jsou ale studene starty…

    Honza U.

    souhlas 🙂 a s doplnenim vic jak souhlasim spotreba u naft dokaze byt skutecne nizka (me to jde jen ve felde 1,9D a ta je kamose:) )a je fakt ze nafta v nizkych otackach s turbem v zatahu je bez konkurence v pruznem zrychleni…

    hum

    No, pri silnych/velkych autach celkom suhlasim. To su vacsinou auta na dlhsie trasy a tam je rozdiel v spotrebe minimalny a preto vznikaju milne nazory ze diesel sa oplati pri 20-30tis km a viac. Na mensich autach do mesta (napr. ten smart a podobne) je rozdiel v spotrebe priam dvojnasobny a realne je navratnost za 2-3 roky aj ked najazdim len 10-15tis km ci dokonca menej. Asi netreba vytrhavat z kontextu a generalizovat diesel vs benzin. Kazdy ma svoje vyhody a nevyhody pri urcitych podmienkach a veta predajcu: "diesel sa vam oplati ak jazdite vela" je dnes hodna vypovede.

    JonnY

    proc ne? ked jazdim v citroene c3 1.4hdi, tak mimo mesta spravim pod 4 litre a to sa ani snazit nemusim. v nejakej idealnej situacii bez premavky, by som mohol jazdit ustalenou cca 80kou aj za 3litre na 100…

    v meste to ide skorej k 5,5…

    nepoznam benzinovu 1.4ku ktora by medzimesto jazdila pod 4… a vlastne ani pod 5

    hum

    no vidis, presne o tom hovorim. V meste je rozdiel v spotrebe ovela vacsi ako mimo neho. Pozri si kludne ten C3 a porovnaj.

    brepta

    to by byl benzinový motor s turbem taky. kdyz uz jste proad u tech oktavek, tak mi reknete, co byste brali radsi – 2.0 TDI nebo 2.0 TFSI? ja osobne ani jedno, oboji je to krumpl… ale nesrovnavejte preplnovane diesely s atmosferickymi benziny. s jakymkoli atmosferickym benzinovým dvoulitrem se budete octaviim 1.9 sdi chechtat jeste pristi rok!

    Honza U.

    ale 1,9 sdi se ti spolehlivosti (pouze motoru) bude chechtat za par let:) na tom motoru nema co odejit:)

    nickson

    Podle me je to takhle:

    benzin (+) >zabava, kultivovanost ve meste, cistota, jednoduchost

    nafta (+) >spotreba, nizsi hlucnost na dalnici

    Na dieselu mi nejvic vadi to, ze se s nim neda ridit auto v zatacce plynem.

    Ale zase ta spotreba… Mam dve auta, benzinovy jezdi nejmin za 8, slusne za 12 a neslusne za 18. A to naftovy je stejne rychly, uveze vic a nejmin jezdi za 6, slusne za 7 a neslusne za 8. Ale zatacky si s nim neuziju…

    Smoothy

    no nevim, jak kdyz jedu s jakymkoliv ropakem (Ochcavka, Pasik, E320CDI) po dalnici a dve hodiny posloucham to duneni a kvedlani, tak to rozhodne neoznacim jako vyhodu dieselu. Naopak, zvykovy projev je priserny a na dlouhych cestach vylozene obtezujici.

    S.

    mno

    Benzin na otackach pili a diesel stichne takze suhlas s nicksonom. Na dialnici je diesel prijemnejsi, aj ked samozrejme zalezi od vyrobcu. 1.9tdi som samozrejme nemyslel 🙂 Tam to stichnutie asi zabudli prirobit. Sluzobnu oktavku 1.9tdi pri 130kmh akurat zacina byt pocut.

    Honza U.

    hmmm to srovnavas nejakyho bawce s modernim dislem proti nejakymu 1,2 htp oba ve 160, ne?

    jinak proc tocit když jedu konstantni rychlosti vetsinou tam zarazim sestku nebo petku a mam klid:)

    hum

    nie, porovnavam dva zhodne kusky. Benzin proste toci viac, ber to ako axiomu 😉

    Anndy

    Iste, iste. Ale hlucnost je radikalne ina :D. Pri malych motoroch typu HTP je jasne, ze na rychlosti od 90-100km/h to obvykle toci 3000+ ot. Cize hlucnost narasta oproti dieslu (ale skuste ist 1,4 TDI brrr – ten huci aj na volnobeh rovnako).

    Avsak je rozdiel ist 160km/h napr s 3.0V6 (atmosfericky benzin) a 3.0 TDI – bude vam tdi vadit uz po par metroch. Jednak budu mat priblizne rovnake otacky ale to dunenie (aj ked oproti 1,4TDI, ci 2,0TDI to bude ako ticho) bude na nervy v porovnani s tym benzinom.

    Honza U.

    tak to ses borec:-D

    s 2,5 tdi pasikem po dalnici? ehm kultivovanost? co to je ?:D to nezna:-D

    jinak srovnani Subaru Legacy 3,0R spec-b vs pasik 2,5 tdi

    subaru :

    + jede jak svine (a jeste vic)

    Kultivovanost

    Skvela ovladatelnost

    perfektni pruzny zrychleni

    Proste Subaru kdo v nem jel ten vi ze + by tu bylo na hodinu:)

    – spotreba 15 (v prumeru)

    o nicem jinem nevim:)

    Passat

    + pruzne zrychleni (když se turbu chce 🙂 )

    ted bych si vymyslel:)

    – spotreba 12-13 v prumeru

    furt se to se…

    rachot jak svin hlavne když je to studeny:)

    cerny zadni naraznik

    ano jsem zaujaty proti pasikovi a ze subu jsem nadsen ale ten rozdil 3 litru na sto mi neprijde tak velky omlouvam se:) jinak nasi dodavku si nedokazu predstavit s benzinem tam ta nafta je na spravnym miste:)

    + zadokolka

    uveze vsechno

    – teziste je na divnym miste:)

    spotreba 16 je dost ale na dodavku to lita jak svine:)

    SOUMAR

    Jsi neskutečně zaujatý, ale nevadí, taky názor.

    Smoothy

    Honza U.: neumis cist nebo co? pisu to snad jasne!!!

    Honza U.

    dyt to nebylo proti tobe ….. lol

    Smoothy

    aha, sorry, já to tak s tim pasikem pochopil :o)

    Honza U.

    ale servat zaslouzim 😀 dyt se to musi brat s nadhledem proc to prozivat:) každy ma svuj nazor:) jen s tou naftou mame stejny:-D ten clovek asii nejezdi s naftakem po dalnici:D

    the Greek

    Projeďte se pořádnými dieselovými auty, "český sen" Passat je běs, TDI obecně jsou taky běs. Zkuste něco opravdu moderního. A srovnávat 2,5 turbodiesel s 3 litrovym boxerem je fakt trochu úlet… Kromě toho, jestli ti 2,5TDI žere běžně 12 litrů, tak je buď vylágrovanej, nebo neumíš pořádně jezdit.

    Honza U.

    nejsem dobry dobry ridic… a pasik ma dost:) v tom mas pravdu:)

    Petr

    Nevim proc tu spotrebu tak resite. Kdyz nechcete aby to zralo nekupujte to. Nikdy nikdo nevymysli auto ktery by nic nepotrebovalo. Ja jezdim s dvoulitrem (benzin) zhruba za 8 litru (v aute) a dalky jezdim na masine. A kdyz pojedu palbu veme si to 10 litru jenze je rozdil jestli se z Prahy dostanu do Brna za slabou hodinku, nebo dve. Takova Mazda 6 MPS taky zere jak prase ale nekrmte to kdyz to jede tak krasne a Audi A6 s 2,5 tdi je taky parada, z venku je sice kraval, ale sednete si dovnitr…

    Engin

    Článek se jmenuje: \“Proč jsou naftové motory úspornější, než benzínové\“. Jsem si jistý, že autor ví, že naftové motory mají i nějaké minusy a třeba časem napíše článek \“Proč jsou naftové motory debilní\“. Do té doby si tvoje ego budeš muset nahonit na nějakém jiném článku.

    Kamy

    tolik zral nas firemni passat kdyz mu odeslo turbo plus vaha vzduchu a nouzovej rezim…. Nemluve o cernem dymu z laufu.

    RadekM

    Nějak nechápu ten třetí bod podle mě není výhoda dána tím, že má nafta větší hmotnost. U paliva nás zajímá výhřevnost, která je dána hlavně obsahem uhlíku a vodíku obsažené v palivu a větší výhřevnost má nafta, proto je lepší.

    Právě naopak,větší výhřevnost má benzín,taky daleko spíše topí.Nafta má větší ůčinnost.

    petr

    nafta má vyšší podíl tepla v objemu. A teď si uvědomte, že má nižší spotřební daň o dvě koruny na litr než benzín, takže je benzín znevýhodněn oproti naftě o 5 Kč/kg.

    Vencator

    To teda nevim, mam taky 1,6 16V a pak 1,9 CDTI ve vetsim aute a silnejsi. A kdyz \“honim\“ benzin tak jezdim nekde kolem 10-11l naopak kdyz honim diesel sem na tech 8-8,5l 🙂 Je pravda ze u benzinu to zkresluje mesto do kteryho se s dieselem skoro nepodivam. Nejmin jezdim s 1,6 lehce pres 7 a 1,9 necelych 6… Plus mi daleko vic vyhovuje posazeni vykonu v nizsich otackach u dieselu a lip se mi s nim zije 🙂

    Vencator

    To teda nevim, mam taky 1,6 16V a pak 1,9 CDTI ve vetsim aute a silnejsi. A kdyz \“honim\“ benzin tak jezdim nekde kolem 10-11l naopak kdyz honim diesel sem na tech 8-8,5l 🙂 Je pravda ze u benzinu to zkresluje mesto do kteryho se s dieselem skoro nepodivam. Nejmin jezdim s 1,6 lehce pres 7 a 1,9 necelych 6… Plus mi daleko vic vyhovuje posazeni vykonu v nizsich otackach u dieselu a lip se mi s nim zije 🙂

    Martin

    Čekal jsem více srovnání s trubo benzínem. Určitě v té části o spotřebě a výkonu. Navíc dnes v době downsizingu se dá jezdit za stejné peníze s turbobenzínem jako s turbonaftou.
    A že nejde benzín efektivně vznítit je snad jedno, když spálit ve vyšším kompresním poměru jde.
    A do třetice, pokud je diesel nejefektivnější když jede bez zátěže, chybí v článku srovnání benzínu a dieselu, když to člověk honí.
    Článek je odbytý a slepeny narychlo.

    abc

    Zabavit se dokážu i jinak než přemísťováním v autě. A tím pádem si dokážu užít výhodnou spotřebu.

    Včera jsem si po čase vynuloval počítač na své časté 76km trase v rovině na pomezí Středočeského, Královéhradeckého a Pardubického kraje. I se zastávkami a nákupy mi u Volva V70 2,5 TDI (a to opravdu není malé a lehké auto) ukázal slušných 3,4 l/100 km. Reál je sice někde u 4 l/100km (ověřeno porovnáním počítače a tankování v různých situacích cca 30 000 km/rok), ale pořád je to pěkné a leckterý současný hybrid apod. by to 13 let starému autu mohl závidět.

    Andrej

    Znamená to, že benzínový motor vstrekuje do spaľovacieho priestoru vždy rovnaké množstvo paliva a výkon sa reguluje výhradne množstvom nasávaného vzduchu? Nevýskušala to ešte žiadna automobilka, aby sa v benzínových motoroch regulovalo množstvo vstrekovaného paliva a nasávalo maximálne množstvo vzduchu –> čo najlepšia efektivita spaľovania zmesi?

    Andrej

    Znamená to, že benzínový motor vstrekuje do spaľovacieho priestoru vždy rovnaké množstvo paliva a výkon sa reguluje výhradne množstvom nasávaného vzduchu? Nevýskušala to ešte žiadna automobilka, aby sa v benzínových motoroch regulovalo množstvo vstrekovaného paliva a nasávalo maximálne množstvo vzduchu –> čo najlepšia efektivita spaľovania zmesi?

    PG

    Je to jinak. Benzínové motory nasají vzduch a k němu přidají tolik paliva, aby se všechno spálilo a vyčerpalo kyslík ve vzduchu (říká se tomu stechiometrický poměr). Řídí to elektronika a měří se to přes \“váhu vzduchu\“ a lambda sondu na výfuku.
    Když potřebujete jet na částečný výkon, jde do válce pochopitelně méně paliva, ale (na rozdíl od dieslova motoru) také méně vzduchu. V sání je klapka, která brání vzduchu proudit do válce ve fázi sání. Tj. píst klade větší odpor, protože vytváří velký podtlak. (Zkuste si natáhnout injekční stříkačku naprázdno a pak s ucpaným otvorem)

    Naproti tomu dieslův motor nasaje vždy plný válec vzduchu a podle zatížení do něj v příhodný okamži k vsttříkne potřebné množství paliva.

    A proč to tak je?
    U diesela je teplota vzuchu ve válci taková, že se palivo bez probllémů vznítí (nepočítáme-li tuhé mrazy).
    Naproti tomu u benzínového motoru je takové (samo)vznícení nežádoucí (oktanové číslo u benzínu udává odolnost proti samovznícení) a zapálení obstarává elektrická jiskra. A směs benzínu se vzduchem se zažehne jen při určitém poměru (blízkém stechiometrickém). Nelze tedy plnit válec naplno vzduchem a stříknout kapku paliva – jiskra by to nezapálila.

    PG

    Je to jinak. Benzínové motory nasají vzduch a k němu přidají tolik paliva, aby se všechno spálilo a vyčerpalo kyslík ve vzduchu (říká se tomu stechiometrický poměr). Řídí to elektronika a měří se to přes \“váhu vzduchu\“ a lambda sondu na výfuku.
    Když potřebujete jet na částečný výkon, jde do válce pochopitelně méně paliva, ale (na rozdíl od dieslova motoru) také méně vzduchu. V sání je klapka, která brání vzduchu proudit do válce ve fázi sání. Tj. píst klade větší odpor, protože vytváří velký podtlak. (Zkuste si natáhnout injekční stříkačku naprázdno a pak s ucpaným otvorem)

    Naproti tomu dieslův motor nasaje vždy plný válec vzduchu a podle zatížení do něj v příhodný okamži k vsttříkne potřebné množství paliva.

    A proč to tak je?
    U diesela je teplota vzuchu ve válci taková, že se palivo bez probllémů vznítí (nepočítáme-li tuhé mrazy).
    Naproti tomu u benzínového motoru je takové (samo)vznícení nežádoucí (oktanové číslo u benzínu udává odolnost proti samovznícení) a zapálení obstarává elektrická jiskra. A směs benzínu se vzduchem se zažehne jen při určitém poměru (blízkém stechiometrickém). Nelze tedy plnit válec naplno vzduchem a stříknout kapku paliva – jiskra by to nezapálila.

    mooook

    1,9sdi nemá vstřiky? Má, tak nekecej.

    Moik

    Honzo Koubku, doporucuju článek prepsat!
    Ze se kompresní poměry už srovnaly víme..všechny primovstriky benzinu už dnes Maji 13-14.5:1. Ze primovstrikovy benzin umí jet s otevřeným sanim regulovaný množstvím vstriknuteho paliva vím i já – obchodak. Takže Proc se stále nedá srovnat tis 90kw a Tdci 92kw v běžné spotřebě? kde je opravdu ta výhoda
    Jednak v Te vyhrevnosti nafty a kde ještě?

    Sry Pisu z tableta.

    Laco

    Majstri mozem realne porovnat mam osobnu skusenost mercedes ml 500 (5.0 v8 benzin) a touareg 5.0v10 tdi a teda dynamika zrychlenie a spotreba je u touarega niekde uplne inde to auto trha slezinu a jeho zvuk je uzasny! Problem je ze vela ludi co sem pisu mozno auto ani nemaju:-) inak hlucnost pri 140km/h pri 5.0 benzin alebo 5.0tdi je uplne na rovnakej urovni….

    Honza B.

    Každé palivo má své využití, přesně jak je ve článku psáno. Mimochodem mám pocit, že je pod ním podepsaný pan Žák. Je fajn, že tu nikdo nešíří debaty typu: Benzín, jedině benzín anebo zarytě:diesel, ten je nej. Pro každého je něco nej a to je dobře.

    A jak říkám, že každé má něco, tak my jsme to vyřešili takto: dodávku máme v dieselu (2.0), cestovní auto v turbo-benzínu(2.0 Turbo), auto do města v obyč benzínu(1.6) a pak ještě takový obyč průměrný malý kombík v benzínu na meziměsto(najede málo km, tak je to 1,6benzin). Malinko přiznávám, že poslední volba byla špatná, chtělo to větší benzín, radši 1,8…na současná auta je 1,6 atmosféra málo a vzhledem k menším vzdálenostem bych diesel jen trápil.

    I když se mě nikdo neptá, tak sem napíšu, že jezdím rozmanitě dlouhé trasy(2-350km,občas 600-700km), rád se \“svezu\“-když to jde, a mám rád ticho. Najedu něco kolem 60tis. km ročně. I přes horší výslednou cenu nákladů bych volil 2.0 turbo-benzín, případně 1.8 turbo-benzín. Je to příjemně svižné, jízdnímu stylu odpovídající spotřebou(reálná někde u 8litrů průměr), a jelikož se jedná spíše o střední třídu vozidel, přiznejme si, že tam je stále rozdíl diesel a benzín hlukově poznat.

    Mějte se fajn

    josef K.

    Vznětový motor má z mnoha důvodů vyšší účinnost. Z toho plyne menší měrná a tím pádem i menší vozidlová spotřeba. Rozdíl je poměrně velký.
    Dnešní benzínový motor se konstrukčně od staršího bratříčka na naftu vůbec neliší. Jedná se v podstatě o vznětový motor s palivem benzín.
    Tím se zlepšila účinnost benzínových motorů a přiblížila se motorům na naftu. Benzín je ale pro tento motor méně vhodný, protože klade na komponenty motoru podstatně vyšší nároky. Hlavně teplotní na trysky na turbodmychadlo…. Proto to trvalo více než padesát let než se přímovstřikový benzínový motor dostal do výroby. Díky konstrukčnímu úsilí koncernu VW se přímovstřikové motory na benzín dostaly do hromadné výroby. Přímostřikové naftové motory se požívaly již ve čtyřicátých letech a způsobily němcům porážky v tankových bitvách např. u Kurska.

    Jenyk

    Podléháte častému klamu, způsobenému tím, že diesel \“táhne vocpodu\“. Šlápněte u obou aut pořádně na plyn, nechte ten benzín vytočit a objektivně zrychlení obou aut změřte. Budete překvapen. Vám se zdá, že diesel více táhne, protože má krouticí moment již v nižších otáčkách, ale to nerozhoduje, podstatný je výkon.

    josef K.

    Např. u motorů bmw (ještě před jejich potupným přestupem k downsizingu) měl naftový třílitr lepší pružné zrychlení než benzínový atmosférický pětilitr.
    Takže subjektivní pocit laiků, že to táhne vodspodu je potvrzený i měřením.

    Marty

    až vysolíte na servisu 8x tolik co stojí servis u benzínu, tak si dobře spočítejte ty výhody.
    DPF, dvouhmota, vstřiky, čerpadlo…..

    na spotřebu jde vyzrát jinak – LPG, CNG a E85.

    spigy

    suhlas mam 1.4 spotreba na plyne 7.5 60/40 mesto/mimo cize 3.75 spotreba na benzin kedze cena plynu je 1/2 ceny benz., 1.4 hdi man trhni toto :D, a to som zvedavy ako tvoj zazrak bude startovat v zime :DDDDDDDDDD

    spigy

    suhlas mam 1.4 spotrebu na plyne 7.5 60/40 mesto/mimo cize 3.75 spotreba na benzin kedze cena plynu je 1/2 ceny benz., 1.4 hdi-man trhni toto :D, a to som zvedavy ako tvoj zazrak bude startovat v zime :DDDDDDDDDD, keby som si kupoval diesel po 2.0 by som urcite nesiel

    Kuban

    ono je to omílané pořád dokola….
    ááá ano, i já už bych měnil dvouhmotu, vstřiky i čerpadlo… nechat vše v režii servisu bez kontrol….

    protože ani jedno nejeví známky opotřebení k výměně a vše už by mi chtěli měnit…. Když sou lidi blbci a nechaj nakecat nesmysly….

    na druhém autě už bije dvouhmota svou 270átou tisícovku kilometrů a nebýt debility majitele, byly by tam i všechny origo vstřiky, jenže když máš možnost jeden za 3500, no neber to voe… Si spočti jak moc velký vícenáklad to je!! Rozlož mi to do těch kilometrů a spálené nafty ať vím, zda jsi to ty kdo umí celkové náklady počítat!!!

    Beda

    Pokud něco skutečně táhne auto, tak je to kroutící moment. Výkon je ve své podstatě přepočítaná jednotka na otáčky, abychom si my chlapi pohladili svoje ego 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist