Proč Honda vydělává víc než Toyota?

Třetí největší automobilka v Japonsku strčí svými zisky největšího výrobce světa. A poptávka v Americe a rozvojových zemích slibuje další zlepšení.

Honda Motor Company je třetí největší Japonskou automobilkou, ale finančním zdravím útočí na samotnou špičku. Tento týden o šest procent zvýšila očekávaný zisk v předpovědi na fiskální rok 2010/2011. Účetní uzávěrka proběhne 31. března a Honda při ní podle vlastní předpovědi vykáže čistý zisk ve výši 530 miliard jenů (114 mld. Kč), o třicet miliard víc než plánovala původně.

Japonci prodávají 42 procent všech svých aut v USA. Americký trh se rychle oklepal z krize a poptávka nabrala vzestupný kurz. Marže Hondy v Severní Americe jsou vysoké, automobilka tu prodává spíš dražší vozy – například model CR-V je nejprodávanějším crossoverem Spojených států. Zisk proto poroste i v nejbližší době, chuť Američanů zatím neochabuje. Další pozitivní zprávy Hondě posílají prodejci z rozvojových zemí, kde stoupla poptávka po motocyklech slavné značky.Za poslední tři měsíce roku 2010 zisky Hondy ve skutečnosti výrazně klesly. Propad ze 135 miliard jenů na 81,1 miliardy byl nepatrně vyšší než čekali analytici (předpovědi slibovaly zisk sto miliard), ale nepřekvapil. Způsobil ho konec velkého programu vládní podpory kupcům nových vozů v Japonsku. Ten ovlivil úplně stejně i další japonské automobilky, a tak by zisky Hondy měly třetí rok v řadě překonat výkon mnohem větší Toyoty. Ta zveřejní průběžné výsledky 8. února. O den později bude následovat Nissan, který vloni vystřídal Hondu na pozici druhé největší japonské automobilky.

V příštím fiskálním roce Honda očekává desetiprocentní růst prodejů na trhu v USA. Poroste především poptávka po malých užitkových vozech, jako je model Odyssey. Mezi osobními auty by měly opět vést crossovery. „Poptávka se rychle přesouvá ke sportovně-užitkovým modelům, přestože ceny benzínu pomalu rostou,“ řekl na tiskové konferenci v Tokiu výkonný viceprezident Hondy Koichi Kondo.Další peníze do pokladny přinese nový Civic,který si Japonci pro trh v USA chystají. Auto zřejmě nepřiláká víc zákazníků než současný model, ale bude se prodávat s menšími slevami (a větší marží). Honda v USA za listopad i prosinec roku 2010 zvýšila prodeje o 21 a 25 procent zčásti díky Civiku, který tu byl druhým nejprodávanějším kompaktem po Toyotě Corolla. Oběma automobilkám však šlape na paty dva měsíce starý Hyundai Elantra.

Na domácím trhu se Hondě vede špatně, stejně jako všem konkurentům. Japonští dealeři prodávají asi pětinu všeho co automobilka vyrobí, ale jen v prosinci klesl odbyt o 35 procent. Konec vládní podpory pro úsporná auta zasáhl například třetí nejprodávanějšáí auto Japonska, Hondu Jazz (Fit). Zatím nepomáhá ani nová hybridní verze známého supermini.

Relativně vysoko drží prodeje Hondy motocyklová divize, největší světový výrobce jednostpých vozidel. Ve třetí čtvrtině fiskálního roku (říjen-prosinec 2010) vystřelily zisky z prodeje motocyklů o 84 procent na 29,1 miliardy jenů – tvořily ve třetím kvartálu víc než třetinu zisku Hondy.

autoweb.cz

3.2.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist