Proč je důležité přezout v zimním období na zimní pneumatiky?

Proč je důležité přezout v zimním období na zimní pneumatiky?
ultragrip-9-1100-x-733-1100x618.jpg Zdroj: Goodyear

Píše se o tom rok, co rok. Televize vysílají dramatické reportáže, experti varují. Přesto se i v dnešní době stále najdou lidi přesvědčení o tom, že zimní pneumatiky jsou jen konspirací gumárenského průmyslu a že jsou natolik dobří a opatrní řidiči, že svůj vůz na sněhu s přehledem uřídí.

Většinou jejich sebejisté názory trochu zkrotí první návštěva škarpy poté, co se na cestě nečekaně objeví sněhové vločky. Někdy je však už v té chvíli na lekci příliš pozdě. Proto není od věci si ověřené pravdy čas od času připomenout.

Zimní pneumatiky fungují lépe

Je to daný fakt ověřený mnoha testy, nejen samotných výrobců pneumatik, ale i odborných magazínů, které se zabývají testováním pneumatik. Zimní pneumatiky prostě fungují v zimě, resp. na sněhu, lépe.

„Obecné pravidlo říká, že s teplotou vzduchu klesající pod 7 stupňů Celsia začíná směs letních pneumatik tuhnout fungovat hůře, navíc dezén zimních pneumatik má lepší záběr na sněhu,“ připomíná Milan Marušák ze společnosti Goodyear. Má to však svá „ale“.

Problém spočívá právě v hranici oněch sedmi stupňů, zvláště v proměnlivých podmínkách relativně mírné české zimy.

Několik nezávislých testů a také vlastní zkušenosti ukazují, že letní pneumatiky za suchých a mokrých podmínek mohou fungovat dobře i za teplot kolem bodu mrazu.

Zákonná povinnost sice velí jezdit na zimních pneumatikách od 1. listopadu do 31. března, navíc ještě nikoliv univerzálně, ale jen za určitých podmínek, většina řidičů ale pro jistotu přezuje na zimní.

A je to tak dobře. Ačkoliv po celých pět měsíců řidiči bojují s proměnlivými podmínkami a kompromisem, který nemusí vždy fungovat ideálně.

Zimní pneumatiky se totiž oproti letním více „žvýkají“ a řidič má horší jistotu a přesnost řízení, o to víc s rostoucí teplotou. To ale bude vadit spíš řidičům vyznávajícím dynamický styl, většina šoférů to nepozná.

Ačkoliv tedy zimní pneumatiky nemusejí být ideální za všech okolností, rozhodně většině řidičů doporučujeme na nich jezdit. Pamatujte také na pravidlo minimální hloubky dezénu 4 mm.

Pokud už chcete ušetřit a mít pouze jednu sadu gum, nejezděte celý rok ani na letních, ani na zimních, ale zvažte nákup celoročních pneumatik.

Jezdíte-li převážně ve velkoměstě v nížinách, kde sněží sotva dva dny v roce, a jinak jezdíte hlavně na suchu či mokru, mohou dávat celoroční gumy smysl.

Pojišťovna ani čtyřkolka vás nezachrání

Důležité je také zmínit případné důsledky, pokud se stanete účastníky dopravní nehody na letních pneumatikách v zimě. Pojišťovny mohou v tomto případě sáhnout ke krácení pojistného plnění.

Ani pohon všech kol vás před nástrahami sněhu a ledu nezachrání. Srovnání čtyřkolky na letních proti předokolce/zadokolce na zimních jasně ukazuje, že zimní pneumatiky fungují za zimních podmínek mnohem lépe, navzdory hendikepu v podobě pohonu jedné nápravy.

Ačkoliv to s použitím zimních pneumatik není vždy jednoznačné a existují případy, kdy zimu přežijete i na letních gumách, zákon i selský rozum velí přezout na zimní obutí.

Zdroj informací: Goodyear

27.10.2022 8:24| autor: Tomáš Malík | zdroj: Goodyear

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist