Problémy trhu ojetin očima největšího prodejce

Jak se projevil zákaz stáčení tachometrů na trhu ojetin a jaká další legislativní opatření by našemu trhu podle největšího prodejce ojetých vozů prospěla? Úprava stavu počítadel ujeté vzdálenosti je sice od loňska zákonem výslovně zakázaná, že by ale tento zákaz přinesl nějaké výsledky, se moc říci nedá.
aaaplocha2_perex.jpg Zdroj: MilanJ

Novela zákona 56/2001 Sb. zavedla od 1. října loňského roku zákaz stáčení tachometrů s pokutami až půl milionu korun. „Tuto změnu jsme přivítali jako vhodné preventivní opatření. Zatím ale nemáme pocit, že by se zákaz projevil přímo na trhu ojetých aut. Nezaznamenali jsme, že by se počet stočených vozů, které se nám snaží lidé prodat, nějak snížil,“ komentoval novou legislativu Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Podle AURES Holdings ovšem v tuzemsku nadále chybí základy pro systém evidence stavů tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů, který by zvýšil transparentnost trhu. „Stále považujeme za nutné, aby se do budoucna propojily evropské databáze tak, aby nemohlo docházet ke stáčení automobilů před jejich dovozem do ČR,“ zdůraznil Petr Vaněček.

Chybějící legislativa

Evropská komise sice tlačí na přísnější emisní normy u nově vyráběných vozů, mezitím ovšem pokračuje dovoz neekologických starších ojetin do České republiky. Vozy starší deseti let tvoří stále vyšší podíl. Jde převážně o vozy plnící pouze emisní normu EURO3 a EURO4, které ovšem nejsou zatíženy ekologickým poplatkem (stáří vozů minimálně 11 let, ale může být až 19 let). V předchozím období se jako účinné opatření proti přestárlým dovozům ukázaly ekologické poplatky.

„Zákon ovšem nebyl novelizován od roku 2008 a vztahuje se pouze na nejstarší vozy bez katalyzátoru, jejichž staří je více než 26 let a normy EURO1 – více než 23 let stáří a EURO2 – více než 19 let. Dnes je již tedy prakticky neúčinný a dovozy nesnižuje,“ upozornil Petr Vaněček. Zvyšování podílu dovozu vozů s normou EURO3 a EURO4 by mělo zastavit právě rozšíření poplatků i na tyto vozy. „Na závěr je třeba říci, že na hranici morální zastaralosti se začínají ocitat i první vozy splňující normu EURO5, která platí od roku 2009 a jde tak již o desetiletá auta,“ dodal Vaněček.

Podvody s DPH

Celníci a policie v březnu obvinili tři pachatele z krácení DPH při dovozu ojetin se škodou 7 milionů korun. Šlo celkem o dovoz 360 aut v hodnotě 200 milionů korun. Manipulace s DPH u dovážených ojetin je podvod, na který AAA AUTO upozorňuje již řadu let.

„Jsme rádi, že se jej konečně podařilo ve větší míře zdokumentovat a zatknout konkrétní pachatele. Doufáme, že celní správa a policie budou v těchto aktivitách pokračovat, protože každý vůz z dovozu, se kterým byl spáchán daňový delikt, je kromě škody pro stát samozřejmě i rizikem pro zákazníky. Jako každé zboží, které bylo předmětem trestné činnosti může být zabaveno,“ uzavřel Vaněček.

5.4.2019 7:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist