autoweb.cz > Jak a kdy vyměňovat pneumatiky
Jak a kdy vyměňovat pneumatiky
Nasazení pneumatiky na ráfek by nikdo neměl dělat svépomocí. Každá chyba při montáži totiž může vést k poškození patky, nebo dokonce samotné kostry pneumatiky. Pouhým okem takovou vadu nemusíte odhalit, kvůli poškození se ale možná drasticky zhorší bezpečnost jízdy. A pak bývá pozdě sypat si popel na hlavu. Prasknutí pneumatiky je nejvážnějším následkem, vedoucím k naprostému zničení pneumatiky a ohrožení zdraví posádky auta. Každá pneumatika musí být navíc vyvážená, aby zajistila optimální jízdní vlastnosti, a k tomu je třeba speciálního technického vybavení.
S výměnou pneumatik byste raději neměli čekat do okamžiku, kdy hloubka dezénu dosahuje zákonem požadované minimum 1,6 milimetru a na plášti se objeví indikátor opotřebení. Odborníci ze společnosti Continental zjistili, že při brzdění se zablokovanými koly na mokré vozovce pneumatika s dezénem o hloubce 8 mm dosahuje téměř poloviční délky dráhy oproti pneumatice s dezénem hlubokým 1,6 mm. Doporučují proto letní pneumatiky se vzorkem ojetým pod 3 mm vyhodit a totéž učinit se zimními plášti s hloubkou pod 4 mm (přinejmenším pro použití v zimě). Čím nižší hloubka dezénu, tím delší brzdná dráha a značně vyšší riziko aquaplaningu. Kontrolujte proto hloubku dezénu každé čtyři týdny!
Pokud necháte na svém vozidle pneumatiky s hloubkou dezénu menší, než je zákonem požadovaných 1.6 mm, riskujete právní následky, a v případě nehody můžete dokonce přijít o pojištění.
Když přezujete na nové pneumatiky, je žádoucí absolvovat prvních 200 až 300 kilometrů rozumnou rychlostí, klidně a s citem. Teprve až dojde k mírnému zdrsnění povrchu pneumatiky, je schopna podávat plný výkon.
Partnerem rubriky je Continental – pneumatiky s německou technologií.