Převratná novinka značky Mercedes: diesel

Trojcípá hvězda uvádí na trh třídu E, do které se tankuje nafta. Vážně.

Říkáte si, že jsme se už nadobro pomátli? Ale kdepak. Skutečně je to pravda a skutečně je to převratná novinka. Konkrétně ve Spojených státech, kde Mercedes-Benz právě uvádí model E 320 Bluetec – první moderní dieselový sedan na tamním trhu.

Američané se tak dozvídají, že Bluetec „nabízí točivý moment velkoobjemového vidlicového osmiválce při spotřebě maloobjemového čtyřválce.“ Ve srovnání s benzínovou E 350 se prý nemusejí vzdávat ničeho zásadního, ale získají o třicet procent lepší hospodárnost. To jsou nám novinky.

Mercedes-Benz E-Class velká fotogalerie

Mercedes-Benz E-Class fotogalerie

Americká motoristická média teď s překvapením zjišťují, že: „Z místa řidiče je jediný citelný rozdíl ten, že Bluetec řadí nahoru dřív než E 350, ale červené pole v 4800 ot./min. není o nic méně překvapivé. Musíte dobře poslouchat, abyste na volnoběh rozeznali zvuk dieselu od benzínového motoru – a to musíte být skloněni nad otevřenou kapotou, ne stát někde poblíž.“ V kontextu Evropy, která si překvapení z možností novodobého dieselu odbyla už před lety, působí takové postřehy opravdu úsměvně.

Co je vlastně Bluetec?
Pod chytlavou složeninou výrazů Blue sky (modré nebe) a hi-tech se skrývá nám dobře známý model E 320 CDI se třetí generací systému common-rail, piezoelektrickými vstřikovači a filtrem pevných částic. Dosahuje výkonu 224 koní a točivého momentu 540 Nm. Díky účinnému spalování a filtru sazí patří k nejčistším dieselovým motorům na světě.

Ale pořád ještě není dost čistý pro některé americké státy. Emisní normy států California, Maine, Massachusetts, New York a Vermont jsou tak přísné, že jejich obyvatelé si nebudou moci nový Mercedes koupit. Důvodem jsou zejména pevné částice. Dieselové motory jich produkují daleko víc než benzínové a protože v USA nemají vznětové pohonné jednotky tradici, normy s nimi nepočítají. Ani filtr nezachytí tolik sazí, aby auto vyhovělo předpisům.

Nafta to zkrátka za velkou louží nebude mít vůbec jednoduché. Kromě přísných zákonů brání expanzi dieselů v USA také fakt, že nafta je k dostání jen asi u každé páté čerpací stanice. Statistikové už ale spočítali, že kdyby na ni přešla jen třetina všech SUV a pick-upů, poklesla by americká spotřeba ropy o 1,5 milionu barelů denně. Což skoro přesně odpovídá množství dováženému z Perského zálivu. Otázka je, jestli budou Američané ochotni vzdát se svých bublavých véosmiček, které tvoří důležitou součást jejich kulturní identity.

autoweb.cz

22.11.2006 6:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist