prevody-aut-ofenziva-ckp-a-caste-chyby.jpg

Převody aut, ofenzíva ČKP a časté chyby

poradna

Čeho se vyvarovat při převodech aut a jak případně vyřešit problémy z minula ve vztahu k povinnosti platit povinné ručení.

Diskuze

28 komentářů

    Milan

    Zajímalo by mě, kdy se člověk stává majitelem vozidla a kdy je tedy povinen zaplatit povinné ručení. Nejprve totiž majitel odhlásí vozidlo, provede se první zápis do velkého TP. Odhlášení nikoli z registru, ale odhlásí se jako majitel. Může následovat delší doba, než je vozidlo registrováno na někoho dalšího, protože je třeba po dopr. nehodě a tedy nezpůsobilé k absolvování technické prohlídky. Termín STK může v tuto dobu propadnout. Přihlásit tedy nelze, ač to nějakým způsobem zákon \“nařizuje\“ do deseti dnů. Ze zkušeností vím, že je to bez postihu, pokud je lhůta i několikaměsíční. V tu dobu vozidlo svým způsobem nemá majitele, protože jeden je odhlášen a druhý, nový ještě není. Přihlášení je možné provést i na třetí osobu = následným prodejem třeba již opraveného vozu. Je tedy majitelem i ten, na koho je vozidlo odhlášeno, ač není zapsán v kolonce majitel?

    Tomáš Beran

    Kdo je majitel, stanoví pravidla občanského, případně obchodního zákoníku týkající se okamžiku nabytí vlastnictví k věci. V nejčastějším režimu občanského zákoníku platí, že (není-li dohodnuto jinak) se vlastnictví k věci nabývá jejím předáním.

    AleTic

    Zrovna dnes se známým (20r.) řešíme jeho podivnou situaci. Jeho otec (po rozvodu bytem v jiném kraji ČR) mu na jeho jméno koupil v r.2009 Š105 a založil pov.ručení. Asi mu chtěl auto darovat až si udělá řid.průkaz. Číslo OP a RČ syna měl, podpis podobný. Leč nemaje moc peněz, tak na pov.ručení vznikl dluh, Kooperativa smlouvu pro neplacení ukončila a dluh předala MBA. ČKP zaslala výzvu na 5000, otec opět nereagoval. V 04/2011 auto na smlouvu otec prodal, ale TP je stále v převodu na syna, v 09/2011 otec umírá a až z pozůstalosti syn zjišťuje že vlastní auto, resp. jen SPZ, TP a OTP. Celého dědictví se pro zadluženost vzdal. Poté ČKP předává dluh agentuře (OCE ?), ta navýšila na cca 6500 a syn obávaje se exekuce toto uhradil. Co teď ještě bude následovat? Auto se celou dobu nehnulo z místa, ani otec ani syn neměli a nemají ŘP, vozidlo nyní hledá PČR (patrně ale je ve šrotu). Jak a s kým se pokusit o nějakou dohodu, či o pomoc s vyřešením tohoto zmatku?

    ladasikl

    Zrovna řeším nepojištěné vozidlo \“před koupí\“ přes ČKP. Přišla mě výzva k zaplacení ((91 dní x 70,-)+ 170,- = 6540,-). Auto neměl bývalý kupec pojištěno, ale měl ho v polopřevodu (pojištění do 31,12,2009 a od 2.4.2010 opět pojištěno). Já ho koupil 2.4.2010. Naštěstí jsem měl sepsanou kupní smlouvu a tím jsem to vyhrál. Dneska mě přišlo z ČKP, že případ byl ukončen a platit bude pan překupník.

    spooon

    to je vlastně pravda, když člověk není napsán v tech. průkazu jako majitel, a bývalý majitel je odhlášen (tedy platit nemusí), tak než vozidlo nový majitel přehlásí na sebe, tak nemusí platit povinné, jestliže není zapsán v tech. průkazu. Ale jestliže podle občanského zákoníku je majitelem, tak by správně platit měl, jenže když \“majitel\“ v odhlášce vozidlo nepřihlásí ale zase prodá, tak další v pořadí 3. majitel už nikde nefiguruje. A že se tenhle řetěz může protáhnout. Chápu to správně tak, že by každý měl platit povinný po dobu, co je majitelem, i když není napsán v tech. průkazu, ale když to nebudou platit, tak na ně ČKP nemůže přijít, protože v registru prostě nefigurují. Leda že by pak poslednímu majiteli, který to přihlásí na sebe poslali z ČKP obálku, a on kupními smlouvami doložil, kdo v kterou dobu vozidlo vlastnil.

    Honza

    Něco podobného se mi stalo. Koupil jsem auto přes mechanika, co ho opravoval. Jakmile bylo auto opraveno, převzal jsem ho, přihlásil a zaplatil povinné ručení. Bohužel jsem si neuvědomil že od odhlášení na mě uběhli již dva měsíce a po tu dobu ho nikdo neplatil (bez smlouvy, z ručky do ručky). Auto nebylo v provozu, takže nemohlo způsobit žádnou nehodu. Po několika letech po mě ČKP chtěla za 2 měsíce více jak 5-ti násobek toho, co jsem běžně platil. Musel jsem to zaplatit. Je to podle mě zlodějina i když zákonem podpořená. Když jsem chtěl po ČKP zaplatit za poškození vozu od opilé řidičky v nepojištěném autě, bylo mi sděleno, že škoda je do 5.000,- a řešit to mám občansko-právní cestou (na člověku co se léčí na psychiatrii, bez majetku a se spoustou dalších dluhů). Takže mě tato společnost již podruhé voje….. Prostě poctivý člověk jen platí a ….

    Wolf

    Moje zkušenost s ČKP za poslední 2 měsíce. Přišly mi dvě obálky od ČKP s vyměřením dvou pokut za jedno vozidlo. Na první jsem odpověděl v zákonné lhůtě a prokázal kupní smlouvou, že v uvedené dny jsem nebyl majitelem vozidla. Naštěstí mi autobazar vystavil kopii kupní smlouvy. Tato pokuta dále nebyla řešena a vymáhána. Druhá pokuta vznikla tím, že pracovník pojišťovny udělal při sepsání překlep jedné číslice ve VIN kódu. Že smlouva nebyla uznána, mi nebylo nijak oznámeno, ale rovnou přišla další složenka s navýšením za upomínku a pokutou za nazaplacení částky s výhrůžkou okamžitého zaplacení pod hrozbou exekuce. Zaplatil jsem a jednal dál. Pojišťovna na základě předložených důkazů smlouvu opravila na správný VIN a udělala změnu v databázi ČKP. Od

    Wolf

    Moje zkušenost s ČKP za poslední 2 měsíce. Přišly mi dvě obálky od ČKP s vyměřením dvou pokut za jedno vozidlo. Na první jsem odpověděl v zákonné lhůtě a prokázal kupní smlouvou, že v uvedené dny jsem nebyl majitelem vozidla. Naštěstí mi autobazar vystavil kopii kupní smlouvy. Tato pokuta dále nebyla řešena a vymáhána. Druhá pokuta vznikla tím, že pracovník pojišťovny udělal při sepsání překlep jedné číslice ve VIN kódu. Že smlouva nebyla uznána, mi nebylo nijak oznámeno, ale rovnou přišla další složenka s navýšením za upomínku a pokutou za nazaplacení částky s výhrůžkou okamžitého zaplacení pod hrozbou exekuce. Zaplatil jsem a jednal dál. Pojišťovna na základě předložených důkazů smlouvu opravila na správný VIN a udělala změnu v databázi ČKP. Od ČKP mi přišlo oznámení o ukončení případu dokonce s omluvou a storno pokuty. Od té doby z ČKP nemohu vydolovat neprávem vlastněné mé peníze. Uvažuji o předání vymáhání dluhu exekutorovi. Ještě, že schovávám léta staré smlouvy a kopie technických průkazů.

    Miki

    V tomto by podle mně neměl být problém, jelikož v okamžiku kdy majitel odhlašuje vozidlo musí zároveň uvést na koho se dané vozidlo přihlašuje, což bez přitomnosti nového majitele, nebo kupní smlouvy a plné moci jde jen těžko. Takže vozidlo má vždy nějakého majitele, i když je v tzv. polopřevodu

    Miki

    V tomto by podle mně neměl být problém, jelikož v okamžiku kdy majitel odhlašuje vozidlo musí zároveň uvést na koho se dané vozidlo přihlašuje, což bez přitomnosti nového majitele, nebo kupní smlouvy a plné moci jde jen těžko. Takže vozidlo má vždy nějakého majitele, i když je v tzv. polopřevodu

    Miki

    V tomto by podle mně neměl být problém, jelikož v okamžiku kdy majitel odhlašuje vozidlo musí zároveň uvést na koho se dané vozidlo přihlašuje, což bez přitomnosti nového majitele, nebo kupní smlouvy a plné moci jde jen těžko. Takže vozidlo má vždy nějakého majitele, i když je v tzv. polopřevodu

    Gale

    Vlastnictví a registrace jsou dvě různé věci, navíc odhlášku do polopřevodu může původní registrovaný vlastník udělat naprosto na kohokoli bez jakéhokoli dokládání smlouvy nebo zmocnění. Není úplnou raritou ani situace, kdy původní vlastník odhlásí, nový vlastník nekoupí nebo od smlouvy odstoupí a auto v polopřevodu zůstává původnímu majiteli. Navíc ouřad tohle neumí řešit jinak než novou registrací včetně všech poplatků a případné ekodaně, na což spousta lidí vcelku pochopitelně kašle…

    Gale

    Každopádně s právníkem, ČKP je banda raketýrů která v těchhle věcech využívá neexistence jakéhokoli dohledu a je jí úplně jedno odkud bere, hlavně když co nejvíc. Mohla by být schůdná cesta popření vlastnictví s tím, že skutečným vlastníkem na kterého mělo být auto registrováno byl otec. Pak by povinnost platit výpalné ČKP teoreticky vznikla jemu, prakticky pak zanikla smrtí, resp. vzdáním se dědictví. To co už se zaplatilo by pak mohlo být vymahatelné zpět. Ale chce to zcela jistě právníka, dost času a nejspíš i peněz.

    Gratuluju. Jsem v podobné situaci, předchozí majitel auto nepřihlásil ani nepojistil, já udělal obojí hned v den koupě a po pár měsících dostal výzvu k zaplacení předchozího půlroku. I když ČKP dostala kopie kupních smluv, kopie techničáku a do registru vozidel má koneckonců vlastní vzdálený přístup, výpalné dál tvrdošíjně vymáhá po mě. Asi to bude muset dojít až k soudu. Saubanda!

    Lucas

    Zdravím, mám dotaz, od čkp mi přišla výzva na zaplacení poplatku za neplacené povinné ručení na vozidlo které jsem nikdy nevlastnil ani jsem nebyl provozovatelem. A tvrdí mi, že jim mám doložit s reistru vozidel že jsem nikdy nebyl zapsán v TP, ale dostanu já se vůbec k takovéto informaci když nejsem vlastník ani nemám kupní smlouvu? Jak postupovat? Díky

    Tomáš Beran

    Pak osvědčíte právní zájem, do registru nahlédnout můžete.

    Jak na Vás ČKP přišla, když jste nikdy nebyl dle registru vozidel majitelem ani provozovatelem?

    Tomáš Beran

    Mělo tam být na začátku \“pokud\“.

    Milan cukrar

    Majitel vozidle se určuje podle občanského zákoníku, nikoliv podle zápisu v evidenci vozidel.

    Boj s čkp je těžký, ale často vítězný!!

    Milan cukrar

    Honzo, pokud jste prokázal čkp, že jste vozidlo neprovozoval, nemusel jste platit sankci.

    Milan cukrar

    Miki, mýlíte se, tak to určitě není!!

    Milan cukrar

    AleTic, zastávám názor, že vždy se najde řešení. Denně řeším 3-5 podobných dotazů, zkuste se ozvat..
    milan.cukrar@volny.cz

    Karl

    Nesouhlasim s tezi, ze je treba pisemne smlouvy – i smlouva kupni muze byt ustni. V pripade sporu by slo o obcanskopravni rizeni a bylo by na zalujicim – tzn. CKP – prokazat ze automobil vlastnite.

    Podelte se o zkusenosti na serveru
    http://www.antickp.cz
    at rozkryjeme tyto nekale praktiky polostatni firmy!

    Tomáš

    Dobrý den, předevčírem jsem koupil auto seat ibiza rok 1994 přes neznámeho majtele, podepsal jsem kupní smlouvu, na které je napsáno, že jsem byl se stavem auta dukládně seznámen, jenže prohlídka vozu byla pozdě večer, tudíš byla tma, takže jsem viděl jen auto kolem dokola, ale ze spodu vubec, jedu na druhý den na stk a tam mi řeknou, že auto je zespodu uplně prohnité, karosere, čepy, že stk to rozhodně neprojde. takže ted nevím co s tím, zjistil jsem ale, že ve velkém techničáku není zapsán ten kdo mi to prodával,ale uplně někdo jiný a je napsaný i na kupní smlouvě, jestli s tím se dá něco dělat, aby mi to nějak vrátil. Pojistku to ještě má, porad tě prosím co mužu dělat, děkuji

    lotus

    Dobrý den,

    kde jste takový obchod provedl? Nebylo to poblíž Hradce Králové?

    Petr

    Místo na STK jste měl dojet na psychiatrii, protože tohle není normální.

    Lukáš

    Dobrý den chtěl jsem sem se zeptat jestli muže byt jeden člověk víckrát v technicaku jestli v tym je nějaký problém předem děkuji za odpověď

    Jakub

    Dobrý den. Řeším problém. Před třičtvrtě rokem dal do odhlášky bratr mé přítelkyně motorku na její jméno (prý k tomu je zapotřebí pouze rodné číslo). Jenomže jak jsme se dozvěděli, tak neplatí povinné ručení. Sem tam příjde nějaká pokuta, kterou přítelkyně zaplatila, protože měla strach z toho, že by se načítaly penále. Největší problem je ten, že bratr už vice jak pul roku je nevíme kde. Prostě nemáme kontakt, žádné zprávy. Jsme v situaci kdy nevíme co dělat a nemůžeme s vozidlem ani nic udělat, protože nemame papíry a motorku. Na magistrátu nám poradili, že máme udělat alespoň kupní smlouvu a donutit ho jí podepsat, což se nám podařilo ještě když se semtam ukázal, protože říkal, že to stačí. Rodiče ani ona nevěděli jaké to může mít všechno důsledky a až jsem se já seznámil s přítelkyní, začal jsem to řešit. Můžete mi poradit co mám dělat? Máme pouze kupní smlouvu, ale uto je stále v odhlášce na přítelkyni a penále se načítá každým dnem, za pojištění…

    Zuzana

    Dobrý den,
    prosím o radu. Syn již dva roky není vlastníkem skútru a nyní mu přišel exekuční příkaz na cca 11000,- Kč a zároveň mu obstavili všechny účty. Jedná se o povinné ručení za dva roky ve výši 650,- Kč. Prosím, poraďte, zaplatit či ne ?
    Děkuji.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist