Převod ojetiny po novém roce? Podle specialisty na ojetá auta – nový zákon proti všem!

Od 1.1.2015 vstupuje v platnost novela zákona 56/2001 sb. přinášející řadu důležitých změn. Pojďme se podívat na jednu z nich, a to převod ojetého vozidla při změně majitele.

Doposud byla praxe taková, že prodávající automobil odhlásil na nového majitele v místě svého bydliště a nový majitel vůz přihlásil v místě, kde má on bydliště. Novela zákona 56/2001 sb. ale odhlášku ruší a od začátku roku 2015 se tak bude při změně majitele vozidlo rovnou přihlašovat na nového vlastníka. Tento krok má jasný cíl: vymýtit automobily zůstávající v tzv. polopřevodu, tedy auta u kterých lze jen těžko určit majitele a například policie pak neví, komu poslat pokutu. Realizace ale vede ke komplikacím a zdražení celé procedury jak pro obchodníky s ojetými vozy, tak pro samotné motoristy.

Co se vlastně děje? Zrušení polopřevodů je spojeno s faktem, že převod bude uskutečňován v místě trvalého bydliště prodávajícího. U převodu vozu nyní bude muset být jak prodávající, tak kupující, případně lze přítomnost obou nahradit ověřenou plnou mocí (nemusí být od notáře, stačí třeba z pošty). Na jednu stranu dobrá zpráva, současné plné moci bez ověření představují velký problém, jenže jak na to, když už není kde plnou moc ověřit? Představte si situaci, kdy žijete v Plzni a vyhlédnete si automobil třeba v Pardubicích. Pracujete, máte vlastně štěstí, že v dnešní době máte práci a místa si podle toho ceníte. Na obhlídku vozu a jeho případné zakoupení tedy vyrazíte o víkendu – plnou moc nemáte, protože jak můžete vědět, že právě tento vůz, který by v ní musel být řádně popsaný, bude ten pravý?


Dejme tomu, že v neděli navečer dorazíte do Pardubic a s prodávajícím se dohodnete, jenže co dál? Myslíte, že je tu otevřená nějaká pošta, kde by šlo podpis v neděli ověřit? Podle internetových stránek České pošty není v Pardubicích jediná pošta otevřená déle než do 19:30 hodin. A co místa, od kterých je jakákoli možnost ověření podpisu vzdálená? Jistě nemusíte nic ověřovat, pak si ale budete muset vzít v práci volno a dorazit do Pardubic v pracovní den. Jak se bude tvářit zaměstnavatel? Myslíte si, že tyto novinky hrají do karet autobazarům? Ale ne!

„Naše pobočky mají otevřeno do 22 hodin, jistě tedy každého napadne otázka, kde budeme v tento čas řešit ověřování podpisů,“ vysvětluje komplikovanost situace pro obchodníka s ojetými vozy Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje Auto ESA.

„Na všech pobočkách budeme muset mít takzvanou notářem pověřenou osobu, která bude potřebné úkony realizovat. Protože máme otevřeno 13 hodin denně, 7 dní v týdnu, budeme muset na každé pobočce zaměstnat minimálně 2 takové pracovníky. Konkrétně v našem případě to tedy znamená deset až dvanáct dalších úředníků. Při průměrné mzdě 25 500 Kč a odvodech sociálního a zdravotního pojištění si každý snadno spočítá, že to představuje cca 350 000 korun měsíčně,“ pokračuje zástupce jednoho z největších prodejců ojetin v ČR.

Zatímco velké bazary nově vzniklé náklady pravděpodobně ponesou sami, menší prodejce mohou zcela zlikvidovat. Jak ověří podpis mimo úřední hodiny a jak tedy prodají nebo vykoupí auto o víkendu či v pozdních odpoledních hodinách v pracovní dny?

Další otázkou je, jak zrealizovat evidenční kontrolu, když nejbližší STK bude třeba 40 kilometrů daleko? A navíc, bude mít tato STK otevřeno i o víkendu a to i večer? Na tuto otázku si asi už každý najde odpověď sám.

Přitom stále platí, že k převodu vozu je třeba evidenční prohlídka s údaji nového majitele. Když tedy někdo přijede k vyhlédnutému vozu a bude jej chtít koupit, musí před cestou na úřad absolvovat evidenční prohlídku a zřídit povinné ručení. Opět narážíme na problém, který nastane těm, co pro vůz vyrazí někam dál od svého domova, do místa kde potřebné služby nelze v daný den či čas pořídit.

Úřady tvrdí, že místem převodu je místo prodeje, respektive trvalého pobytu prodávajícího, protože tam se nachází spis vozidla. Opravdu jej v době, kdy se vše digitalizuje, potřebujeme? Přitom převod vozu v místě trvalého bydliště kupujícího by byl řešení. Prodávající by mohl plnou moc poslat poštou a kupující by po pořízení vozu už jen došel na příslušný úřad v místě kde žije, respektive má trvalé bydliště.

Na přihlášení vozu po koupi je 10 dnů, což platí i pro  autobazary. Řadě vozidel tak zbytečně přibudou zápisy do technických průkazů, které budou za chvilku počmárané jako omalovánka malého dítka. Zde je vidět, jak stát a města, která se každou chvilku ohánějí ekologií při prosazování nízkoemisních zón a jiných neefektivních nesmyslů, šetří naše lesy.

Navíc vždy nemusí být ze zápisu v TP jasné, že šlo o obchodníka s ojetými vozy, což v podstatě snižuje hodnotu automobilu, kterému tak přibude další majitel v řadě. Místo po prvním majiteli, tak bude kupující pořizovat vůz po druhém. On ještě ví, že jde o obchodníka, ale později, až auto začne nabízet k prodeji, případní zájemci jeho tvrzení věřit nemusejí.

Tento fakt ale netěší ani velké a známé obchodníky. „Toto je velký problém, který v současnosti řešíme a snažíme se získat stanovisko ČOI. Podle současné legislativy a nového nastavení bychom totiž skutečně museli deklarovat, že vůz je po druhém majiteli, ačkoliv tomu tak ve skutečnosti není. V postavení prodávajícího však musíme uvádět pravdivé skutečnosti, a protože v technickém průkazu budeme uvedeni jako majitel, budeme povinni sdělovat zákazníkovi, že vozidlo mělo x majitelů plus jeden, tedy naší společnost,“ líčí Foltýn.

Spolu s novelou zákona přichází také změna v oblasti registračních značek, které se už nebudou měnit, ani pokud vůz poputuje na opačný konec republiky. Když si tedy například motorista z Prahy pořídí automobil v Ústí nad Labem, zůstane mu značka obsahující písmeno „U“ na místo pražského „áčka“.

To je přitom to nejmenší. Změny týkající se samotného převodu, ty představují skutečný problém a opět ukazují na skutečnost, že v této zemi vznikají místo zákonů naprosté paskvily, které lidem pouze komplikují život. V tomto případě se výrazně zkomplikuje nejen motoristům, ale i prodejcům ojetých vozidel. Někteří z nich už mluví o zrušení tzv. mobilních výkupů, ale potíže nastanou i při výkupech na provozovnách, tedy v autobazarech, kam prodávající dojíždějí z nejrůznějších míst republiky.

Jak se chce s touto situací popasovat Auto ESA líčí Pavel Foltýn:„Pravděpodobně budeme muset zajistit externí agenturu, která bude řešit převody ve městech, kde nemáme pobočky. Všechny naše provozovny budou proto muset být personálně posíleny, aby se zvýšená administrativní zátěž nijak neprojevila na komfortu a rychlosti obsloužení zákazníků. Nemůžeme si dovolit ztrácet klienty jenom proto, že nám stát nařídil nějaké administrativní úkony, které celý proces prodeje nebo výkupu vozu komplikují. Interní procesy jsou nastaveny tak, že by klient neměl žádnou změnu pocítit. A to ani v oblasti zvýšení nákladů spojených s těmito úkony.“

20.11.2014 9:11| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist