Přes polovinu ojetin starších deseti let tvoří auta z dovozu

Zatímco bazary prodávají především mladší vozy s prověřenou historií a domácím původem, mezi soukromníky najdete více překupníků s ojetinami ze zahraničí. Ty jsou mnohdy nevalné kvality. Mezi desetiletými a staršími ojetinami je dokonce více než půlka původem z dovozu.
volkswagen-passat-variant-1100x618.jpg Zdroj: Volkswagen

Za posledního půl roku se v nabídce ojetých vozů na českém trhu objevilo ještě více starších ojetin než dříve. Nabídka byla tvořena z více než padesáti procent automobily staršími deseti let. Jde většinou o automobily z dovozu, u kterých není možné jednoduše ověřit jejich historii.

Nejčastěji to byly vozy ve věku okolo 17 let s nájezdem přes 200 000 kilometrů, některé z nich jsou i po větších nehodách. Naopak zánovních aut ve věku do čtyř let bylo v nabídce 23 %. Levněji nakoupíte v bazaru auta ve věku do deseti let, ty starší jsou pak levnější u soukromníků. Vyplynulo to z analýzy sítě AAA Auto, která kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě.

Čtěte také: Nejlepší ojetiny do 100 000 korun podle automechaniků

Poměr automobilů dle stáří v nabídce českého trhu byl za poslední půlrok tvořen z 23% auty ve věku do čtyř let, z dalších 23% auty od pěti do deseti let, z 26 % pak vozy ve věku od deseti do čtrnácti let a z 28 % automobily staršími patnácti let. Mezi zánovními automobily se vyskytovalo jen 13% aut z dovozu. Šlo převážně o modely aut s výbavou, která v České republice není dostupná.

„Lze říci, že čím mladší vůz si koupíte, tím podstupujete menší riziko, že půjde o vůz ze zahraničí s těžko dohledatelnou historií. V bazarech zaplatíte i méně peněz než u soukromníků, a to právě v případě mladších aut. Velcí prodejci si s rostoucím věkem vozu ještě pečlivěji hlídají kvalitu, proto také soukromníci nabízejí starší vozy levněji. Téměř vždy se to pak odráží na kvalitě a stavu vozu a ceně nutných dodatečných oprav,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka AAA Auto.

Auta ve věku nad patnáct let se z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo bazary. U aut do pěti let jde o necelých devět procent.

Pokud jde o oblíbenost aut v jednotlivých věkových kategoriích, tak žebříček koresponduje s oblíbeností aut v době jejich největší slávy. Proto také prvnímu místu vévodí ve věku do patnácti let Škoda Octavia, zatímco u ještě starších aut patří prvenství Škodě Fabia.

Ze značek vede ve všech kategoriích tradičně Škoda, která má i nejvyšší podíl v kategorii zánovních automobilů, kde tvoří 35 % nabídky. S rostoucím věkem její podíl klesá a ve věku nad deset let tvoří již jen 21 %, přestože je stále nejoblíbenější značkou. Opačně to je u automobilů značek Ford a Volkswagen, kterých s rostoucím věkem v nabídce naopak procentuálně přibývá.

20.8.2020 8:01| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist