Přes 160 českých majitelů Ferrari má „náhodou“ SPZ s číslem 0001

Přidělování prémiových registračních značek má probíhat náhodně. Jistě, nemáme důvod k pochybnostem, to, že u nás jezdí Lamborghini většinou s číslem 9999 je prostě ... náhoda.

Je to vážně smůla a zatracená náhoda… Přijdete se svým novým autem na úřad pro registrační značku, chcete něco decentního, nějakou obyčejnou kombinaci písmen a čísel, abyste nebyli nápadní, a jako na potvoru vám úřednice do ruky strčí k vašemu Porsche placky s 1A1 0911. Dnes jsou, alespoň podle oficiálních sdělení příslušných úřadů, totiž značky a číselné kombinace přidělovány náhodně.

Čímž se můžeme vrátit k nadpisu článku. Pokud je to opravdu tak, jak tvrdí úřady, tak podle statistiky agentury EY, která se nám dostala do ruky, dostalo 35% procent majitelů Ferrari v ČR registrační značku s číslem 0001 náhodou. To je při nějakých 460 autech tohoto výrobce v ČR (podle registru vozidel) něco málo přes 160 aut. Zatraceně, to je tedy náhodička. No, stane. Praha podle EY dlouhodobě deklaruje, že SPZ jsou vybírány zcela náhodně za pomoci počítače, naopak například ve Vysokém Mýtě předběhli dobu a umožňují svým občanům vybírat si konkrétní kombinaci. Tak obrázek ať si udělá každý sám.

Jak říká průzkum, tak zájem o tzv. prémiové značky mají zřejmě hlavně majitelé luxusních vozů. „Téměř každé druhé auto v Praze s prémiovou SPZ patří mezi luxusní značky. To už nemůže být náhoda, ale musí za tím být nějaký systém,“ říká Tomáš Kafka, výkonný ředitel oddělení investigativních služeb a řešení sporů společnosti EY v České republice. Za luxusní značky v rámci této analýzy jsou považovány vozy Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Dodge, Ferrari, Hummer, Infiniti, Jaguar, JEEP, Lamborghini, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes, Porsche, Rolls-Royce a další tovární značky převážně kusové nebo zakázkové výroby, např. Gordon, Maybach, Wiesmann. Automobilky vyrábějící auta všech cenových kategorií byly zařazeny mezi běžné.

Podíl luxusních značek na českých silnicích (na všech vozech registrovaných v ČR) se pohybuje okolo 6 %. U vozů s prémiovou SPZ je však podíl luxusních značek 28 %. U „superprémiových“ SPZ, tedy značek s pěti stejnými číslicemi v řadě, je tento podíl ještě vyšší, 33 %.

Pojďme tedy dál a podívejme se na další čísla. U některých značek se prémiová SPZ považuje za standard, například majitelé značky Gordon získávají prémiovou SPZ 72x častěji než je průměr u majitelů všech značek aut. Prémiové SPZ lze najít ale i u značek, kde by je nejspíš nikdo nečekal, například u letitých trabantů východoněmecké výroby nebo u trolejbusu ve službách dopravního podniku.

Jak je na tom tradiční německá trojka, tedy Mercedes, BMW a Audi? Jejich společný podíl na všech luxusních vozech s prémiovou SPZ dosahuje 81,2 %, jedničkou je Mercedes s 29,4 %. Vůbec nejčastěji majitelé luxusních vozů mají na svých registračních značkách (náhodně) čísla ve tvaru 1111 nebo 7777. O Ferrari jsme už mluvili, co na to konkurence? U Lamborghini je to – samozřejmě náhodně vybrané – číslo 9999.

Fotogalerie Veselé registrační značky

Podíváme-li se na přehled podle krajů, tak v Praze je registrováno 14 % všech automobilů v ČR, ale jezdí v ní 24 % všech vozů luxusních značek s prémiovou SPZ. V hlavním městě ČR patří 48 % automobilů s prémiovou SPZ mezi vozy luxusních značek. Výrazný podíl luxusních vozů v populaci vozů s prémiovou SPZ je ale i mimo metropoli – v Jihomoravském kraji je to 34 %, v Karlovarském 31 % a v Moravskoslezském 30 %.

A teď na závěr poznámka, řekněme vysvětlení našeho pohledu na věc. Mne osobně statistika zaujala, bavilo mě dívat se na poměry „obyčejných“ a „prémiových“ značek a řadit k nim počty jednotlivých aut i značky samotné, ale to, že se snaží někteří řidiči mít na svých autech zajímavé číselné kombinace, mi nevadí. Nemám problém, pokud chce někdo mít na svém autě speciální registrační značku, s tím, aby si ji pořídil a zaplatil za ni. Obálková metoda mi ale pod vousy příliš nejde a legální cesta plošně chyběla. To se změní od 1.ledna 2015, kdy si bude moc speciální značku na auto pořídit úplně každý.

5.12.2013 6:02| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist