titulka-30-352x198.jpg

Předjíždění zprava pohledem právníka: Hrozí za podjíždění zákaz řízení?

poradna

V médiích se objevila informace, že za tzv. podjíždění, tedy předjíždění zprava, horzí zákaz řízení. Právní expert vysvětluje, co je na tom pravdy.

Diskuze

17 komentářů

    G-man

    Dvě strany paragrafů a stejně se právníci neshodnou. Zamyslet se nad tím, do jaké míry je to nebezpečné, o to už se ani nepokoušíme. Proč to je ve městě naprosto bezpečné a o tři metry dál příšernost největší, nikoho netankuje.
    Vítejme v ČR…

    Michal

    Ten samý zákon také hovoří o tom, že se předjíždí vlevo, tedy jinými slovy, předjíždění vpravo není dovoleno (kromě několika případů). „… předjíždí vozidlo v případech, kdy je to obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích zakázáno.“ Tedy se jedná o porušení obecné úpravy provozu. A teď babo raď 🙂

    kříž.

    předjíždět zprava se nemá / nesmí

    Bohužel již není ojedinělým výjevem z kousku tříproudé dálnice před Prahou, ale již standardem i na vícepruhých dálnicích okolo Vídně – jedu (důsledně) v co nejpravějším pruhu ca 125km/h a s překvapivou četností jede spousta aut v jiných než pravém pruhu pomaleji a výrazně pomaleji, z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu je nepředjíždím, tedy nedávám znamení o změně směru jízdy a neměním jízdní pruhy ….. jen prostě dále pokračuji dále ustálenou rychlostí – jinými slovy nepodnikám vůbec žádný manévr, tedy ani nepředjíždím.
    Prostý fakt, že auto v jednom pruhu jede pomaleji než v jiném nelze atomaticky definovat jako předjíždění – protože předjíždění je manévr.

    Surcuf

    Upřímně? Kdo tohle udělá měl by jít ke zdi, předjíždění zprava je největší zhovadilost co znám a to, že nyní zákonodárci povolili cyklistům předjíždět(podjíždět) ve městech zprava je zhovadilost na n-tou. Z logiky věci to nikdo neočekává a malér je hned.

    Jiří

    kříž: Naprosto souhlasím, dělám to stejně, jen pozor na Surcufa, ať tě nezastřelí 🙂

    JoVym72

    jj, je to podivné, přeci když jedu vpravo a přibližuji se k někomu, kdo jede pomalejí v prostředním, tak přeci nebudu přejíždět do levého, abych ho předjel, nebo brzdit, abych toho v prostředním „nepředjel“… samozřejmě pokud pojedu taky v prostředním (což bych neměl, když je pravý volný) a protože vlevo pojede ještě někdo, tak se rozhodnu předjet v pravém, to je špatně, ikdyž bude pravý úplně volný a nikoho neohrozím a ani neomezím….

    kix

    Surcuf:
    kde zdi by měl jít ten kdo neumí jet vpravo, protože pak k takové situaci nemůže nikdy dojít, krom vyloženě agresivních manévrů, tzn podle logiky našich soudů by takové předjetí nemělo být vůbec potrestáno, neb kdyby první neporušil pravidla, nic by se nestalo…

    Jirka

    Suďte pouze ty blbce, kteří jedou v prostředním pruhu 100km/h .. stačí vyjet za prahu po D1 a sledujte kolik řidičů může jet úplně v pravo ale jede uprostřed, telefonuje nebo síše SMS ..a to samé při jízdě od Průhonic do Prahy…až tohle policie vyřeší, tak nebude řešit podjíždění

    Aleš

    Silniční provoz u nás čím dál víc začíná blbnout podle úředníků, kteří ač ví prd, tak o něm rozhodují, protože si myslí, že vše co je za hranicí ČR je to nejlepší a u nás naopak, to nejhorší, tak to kopírují, aniž by věděli proč, mnohdy napůl a už vůbec se nesnaží tohle kopírování spojit s našimi předpisy, či zavedeným systémem.
    1/ Třeba souběžná jízda ve více pruzích jedním směrem, ta teď není a když, tak na pokutu. Dříve nikdo neřešil, že auto jedoucí v pruhu vlevo jede pomaleji a já v pravém ho vlastně podjíždím, protože jsme jeli souběžně a podjíždění to nebylo, protože nebyl provedený žádný manévr, ale teď? Jedu po stejné, více proudé silnici a jen vidím, jak ti, co na to mají žaludek (nechci napsat peníze), tak jedou pořád vlevo, i když žádné auto vpravo nejede, ale zbytek řidičů po silnici kličkuje jako zajíci, vlevo, vpravo, vlevo, vpravo, …, jenom aby nejeli souběžnou jízdou, tím neustálým točením volantem ještě víc ohrožují silniční provoz, ale zase je fakt, že nespí, že se nenudí a vlastně ještě vmáčknutí mezi kamiony, další adrenalinový prvek bezpečnosti. Navíc většina silnice v pravém pruhu bývá už tak provozem zničená, tak tímhle ježděním jenom vpravo se ještě víc doničí. Ano, kvůli tomu většina řidičů jede vlevo, ale žádný řidič není povinen jet vpravo, kde sou muldy, ani za předpokladu, že musí jízdu přizpůsobit stavu a povaze vozovky, což na dálnici zrovna nejde, když nejnižší povolenou rychlost zvedli na 80km/hod, ale vlevo jet nesmíme!!
    2/ Ono podjíždění aut cyklisty (při zácpách a na křižovatkách už víc než běžná praxe, ještě vám cyklista nadá nebo bouchne vzteky do auta, když mu vpravo nenecháte místo!!) je další problém, ale řidiče před cyklistou, vlastně když jeho spolujezdec otevře dveře a srazí cyklistu, má problém. Ono to sice +- platilo i dříve, ale rozumný cyklista ví, že se jezdí vpravo a předjíždí vlevo, tak to bylo pro případ, kdyby se spletl, tak řidič má myslet za něj, jenže cyklistů přibylo a těch rozumných ubylo ještě víc, protože v Itálii je takové ježdění normální, proto musí být i u nás.
    3/ na našich silnicích se ČR stává auto-vlakovou velmocí, jeden jede 80-85km/hod a nikdo ho nemůže předjet, protože by ho 90km rychlostí rychle a tím i bezpečně nepředjel, kdo jezdí, tak ví, že buď za ním pojede deset aut nalepených jako ……… a nebo někdo musí jet víc než devadesátkou, což je oboje na pokutu, to první když je bezdůvodné jet pomaleji (mimo stáří, nemoci, bojí se, nezkušenost nebo technický stav vozovky nebo vozidla) a to druhé překročení rychlosti. Nepamatuji takových auto-vlaků, co jich je čím dál víc, na 10km třeba čtyři!!
    4/ no a ještě přechody, to je další ukázka, taky chodím pěšky, ale nikdy se před přechod nevytelím, dokonce sám, počkám dál a až auta přejedou, pak přejdu já, to je takový problém?!! Asi je, když sem v TV slyšel, že chystají novelu, kde chodci budou mít na přechodu absolutní přednost!! No, nevím jakou mají teď, když na přechodu nesmím chodce srazit či ho ohrozit, což platilo vždycky, ale jedno je jisté, kdo bude jezdit autem, toho bych potrestal, že stojí u přechodu a znečišťují ovzduší, než se středoškoláci a jim podobně smýšlející po zebře po jednom překutálí a přijde doba, že jezdit autem bude trestné. Útěchou nám bude, že všechny děti dospějí a většina bude mít řidičák, tak se jim chování z mládí bohatě vrátí, i s úroky!!

    kříž.

    Když jsem před lety po dostavbě třetího pruhu před Prahou býval osamoceným „mohykánem“ kdo využíval pravý pruh, myslel jsem si cosi o  Češích …….
    Ale když cestou na hory rok od roku pozoruji rozmáhající se nešvar (jezdit v prostředních pruzích) i „zápaďáky“ v zánovních autech, tak se obávám, že se bude situace jen a jen zhoršovat, neb když si „blbec“ pořídí nové auto našlapané různými asistenty a bude je „blbě“ používat, tak to dopadne tak, že u Vídně najedu do některého z prostředních pruhů (celkem 4 až 5), nastavím adaptativní tempomat ….. a jedu ….. Asistent mě drží v konkrétním pruhu …. po dojetí auta vepředu srovná rychlost …. a dotyčný si vesele textuje a sleduje filmy a vykecává …. a vůbec nesleduje co se dějě kolem … na to má přece za příplatky spoustu asistentů …. a takto se dá krázně dojet až do Štýrského Hradce. Proč ve Vídni auto nasměrovat do pravého pruhu – co kdyby v něm někde za 100km jel nějaký nákladák – pruhů je přece dost …..

    skodafil

    Na silnici se jezdí vpravo. První ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích. Pokud to tedy jde, jezdím vpravo. To, že nějaké pako zůstává v prostředním nebo pravém pruhu, i když je pravý volný, se mne netýká a na něj by se měla policie zaměřit.

    skodafil

    …pardon, zůstává v prostředním nebo levém…

    JH

    je to vlastně divné a bylo by záhodno získat relevantní právní názor na situaci, kdy jedu v pravém pruhu, nikde nikdo, jen v prostřední či v levém jede někdo pomaleji. Z logiky věci sice nepředjíždím, neměním směr ani rychlost, ale souběžná jízda to také není dle definice zákona, neb nejsem v obci a provoz není na úrovni, která by odpovídala definici souběžné jízdy. Tedy asi absurdně jedu podle předpisů až do doby než „projedu“ kolem toho co „blokuje“ levý/é pruhu, URČENÉ K PŘEDJÍŽDĚNÍ. Logika věci je jasná, jet dál, jen si dát pořádný pozor na toho vedle, aby náhodou nechtěl „uhnout“, což by asi mohlo stát. Ale v takovém případě je by měl dát přednost zprava a na vině by byl asi stejně on. Na zamyšlení je tedy otázka, pokud je všude volno, neudalt předjížděcí manévr z prava úplně v levo a zpět? Co ale dělat ve dvou pruzích? Jak je to vlatně správně dle litery zákana a hlavně jak by postupovala policie? Oba manévry mají svoje rizika a z hlediska provozu je ustálená jízda přímím směrem ta nejbezpečnější. Co tedy s tím?
    Navrhuji přísně trestat „zbytečnou jízdu“ v levém pruhu, stejně jako nesprávné „zipování“ a za půl roku „policejních manévrů“ to už budou umět všichni. Je to smutné, když chybí obyčejní slušnost a ohleduplnost a prostě nezavazet, ať už je to prřestupek nebo ne…

    Gustav

    Někdy je podjíždění BEZPEČNĚJŠÍ než předjíždění. Když vůz před váma před odbočkou vlevo spomaluje, je rozumné předpokládat že bude odbočovat vlevo. Je mezi náma dost hlupáků kteří začnou toto spomalující vozidlo předjíždět V pravo!!!

    Honza D.

    já si ale myslím, že pokud jedu v pravém pruhu a dojedu nějakého lenocha, který je v levém, tak to není předjetí zprava, protože já ho neobjíždím tím, že bych odbočil vpravo a potom zpět doleva. pouze ten vlevo je špatně zařazen a jede pomalu v rychlém pruhu a dávno tam neměl být. za což já nemohu.

    Boo

    A co predjizdeni auta, ktere jede na dalnici v levem pruhu a ma zapnuty blinker doleva? Da se predjet vpravo?

    Petr

    Předně. Silniční zákon stanovuje, že mimo obec se jezdí vpravo/ v pravém pruhu: no a od tohoto ustanovení se odvíjejí pravidla o předjíždění. Tedy auto jedoucí vpravo lze předjet jen zleva, což je naprosto logické – napravo už není místo k předjetí. Pokud ovšem řidič v rozporu s pravidly jede v levém pruhu, tak zákon předjetí zprava nezakazuje. Tedy pokud je k předjetí použit běžný jízdní pruh, či pruh odbočovací ( při odbočování, nikoliv při pokračování přímo), a pruh připojovací. K předjíždění nelze ovšem použít odstavný pruh, do kterého je zakázáno vjíždět.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist