Náklady leasingu jako škoda

Vzhledem k tomu, že se v souvislosti s rozšířením leasingu objevuje též množství dotazů týkající se nákladů leasingu jako škody, která je uplatňována vůči viníkovi nehody, bude tento článek věnován právě této problematice.

Nejprve je třeba předeslat, že ani soudy se dosud nesjednotily na tom, co to leasing přesně je. Názory na právní povahu leasingu kolísají od tzv. nepojmenovaných smluv dle obchodního zákoníku (stanoviska zastávaná zejména leasingovými společnostmi), kde je leasing pouze finanční služba, až názory, že leasing je vlasně specifická nájemní smlouva a řídí se ustanoveními o nájemní smlouvě dle občanského zákoníku.

Nejednotnost závěrů o povaze leasingu se však v praxi projevuje značnou nevýhodností ve vztahu k příjemci leasingu, který se ocitá ve slabším postavení, na rozdíl od leasingové společnosti, která diktuje podmínky. Aby bylo možno se blíže seznámit s některými právními aspektů nákladů leasingu jako škody, je třeba si uvědomit, že leasing je dnes primárně pojímán jako finanční služba, kdy leasingová společnost „půjčuje“ peníze klientovi, aby si za ně něco pořídil a přenáší veškeré komplikace na klienta.

Pokud se klient rozhodne např. pro leasing vozidla, platí, že k ceně vozidla je připočtena cena leasingu (zisk leasingové společnosti, což je ekvivalent úroku). K ceně bývají připočteny ještě další položky, od těch nyní odhlédněme. Příjemce leasingu tedy platí cenu vozidla a k tomu „úrok“ leasingové společnosti za to, že mu „půjčila“ peníze na vozidlo, které klient splácí v podobě leasingových splátek.

Dojde-li k dopravní nehodě, při které je vozidlo totálně zničeno, je leasingová smlouva předčasně ukončena. Leasingové podmínky v takovém případě stanoví, že příjemce leasingu je povinen leasing celý doplatit. To znamená, že doplatí nejen cenu vozidla, ale také celou „cenu leasingu“ až do zániku leasingové smlouvy, kterou by leasingová společnost jinak dostala, tj. celý „úrok“. A teď nastanou komplikace. Viník dopravní nehody, resp. jeho odpovědnostní pojišťovna, však hradí toliko věcnou škodu (na vozidle), do té však zisk leasingové společnosti není zahrnut, neboť ohledně vozidla vznikla poškozenému škoda odpovídající obecné ceně vozidla, nikoli však ve výši obecné ceny vozidla plus „úrok“ leasingové společnosti.

V tomto směru se k přístupu pojišťoven již připojily i soudy, které judikovaly, že tento doplatek zisku leasingové společnosti, na který má leasingová společnost nárok dle leasingových podmínek, není škodou. Poškozený tak dostane sice zaplacenou cenu vozidla, ale náklady leasingu jdou k jeho tíži. Fakticky tak poškozený doplácí na to, že si půjčil na vozidlo, které nyní nemá, avšak úrok, který musí stejně zaplatit, již škodou není a musí jej uhradit sám. Závěr, který posvětily i soudy, vychází z předpokladu, že viník nemůže nést náklady, které by jinak nevznikly a riziko doplatku je tak přenášeno na poškozeného, který – podle těchto závěrů – nese riziko toho, že si peníze půjčil a bude muset zaplatit jejich „cenu“.

S ohledem na shora uvedené proto ani pojišťovna, ani přímo viník nehody nejsou povinni hradit doplatek v rámci leasingového vyrovnání, který odráží cenu leasingu nad rámec obecné ceny vozidla v okamžiku nehody.

Judr. Tomáš Beran

14.9.2006 11:24| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist