Mýtné od 1. 1. 2007

Problematika mýtného a okruh vozidel, které mýtnému podléhají, jsou upravena v ust. zákona o pozemních komunikacích takto:

Mýtné

§ 22

(1) Užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, nebo jízdní soupravou, jejíž největší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun (dále jen „vozidlo v systému elektronického mýtného“), podléhá úhradě mýtného.

(2) Výše mýtného se zjišťuje pomocí systému elektronického mýtného, jehož součástí je elektronické palubní zařízení schválené podle zvláštního zákona 11j) , kterým musí být vybaveno vozidlo v systému elektronického mýtného (dále jen „elektronické zařízení“). Elektronické zařízení je nepřenositelné a jeho užití je vázáno na konkrétní vozidlo zaevidované v systému elektronického mýtného. Výše mýtného se stanoví součinem sazby mýtného a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci.

(3) U vozidel osvobozených od zpoplatnění podle § 20a se mýtné nehradí. Vozidlo v systému elektronického mýtného musí být pro účely kontroly vybaveno elektronickým zařízením.

(4) Výši sazeb mýtného stanoví prováděcí právní předpis.

Jak plyne ze shora uvedené dikce vztahuje se povinnost podrobit se systému elektronického mýtného na:

– vozidla, jejichž největší povolená hmotnost činí alespoň 12 tun a

– na soupravy, jejichž největší povolená hmotnost činí alespoň 12 tun.

Jízdní souprava je v ust. §2 písm. i) zákona č. 56/2001 Sb. definována takto:

„Jízdní souprava je souprava složená z jednoho nebo více motorových vozidel a jednoho nebo více přípojných vozidel.“

Dále je v ust. vyhl. č. 341/2002 Sb. takto:

„Jízdní soupravou se rozumí spojení motorového vozidla (dále jen „tažné vozidlo“) s jedním přípojným vozidlem nebo s více přípojnými vozidly.“

Z těchto dvou definic plyne, že pokud je provozováno motorové vozidlo, které má nebo nemá namontované přípojné zařízení a má nebo nemá v technickém průkazu uvedenou jako nejvyšší povolenou hmotnost jízdní soupravy hodnotu nad 12 tun, není provozovatel vozidla nebo jeho řidič povinen podrobit se systému elektronického mýtného, neboť v okamžiku, když je v provozu pouze tažné vozidlo bez připojného přípojného vozidla, které má samo hmotnost do 12 tun, nejedná se o jízdní soupravu s nejvyšší povolenou hmotností nad 12 tun, protože se vůbec nejedná o jízdní soupravu a takové vozidlo nespadá pod podmínky elektronického mýtného.

Stanovisko MDS ČR tak nemá oporu v účinné právní úpravě a lze jen spekulovat nad důvody, které ministerstvo vedly k opačnému výkladu.

Prakticky to znamená, že pokud jede tažné vozidlo bez přívěsu nebo návěsu a má dle technického průkazu nižší nejvyšší povolenou hmotnost než 12 tun, postačí dle shora uvedených citací příslušných právních předpisů k provozu toliko dálniční známka. Připojí-li vlastník nebo řidič za vozidlo přípojné vozidlo a splní tím podmínky elektronického mýtného, musí se systému elektronického mýtného v takovém konkrétním případě již podrobit.

JUDr. Tomáš Beran

24.1.2007 6:30| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist