stridave-razeni-352x198.jpg

Pravidlo zipu a nejhorší omyly: Řadíte se a pouštíte ostatní správně?

legislativa

Jak vlastně funguje pravidlo zipu a proč ho tak málo řidičů umí dodržovat? Naučte se správně rozlišovat, kdy je vhodné „zip“ použít a jak se na to dívá zákon.

Diskuze

66 komentářů

    Jim

    Tak teď ještě aby policisté nestáli jen za radary, ale laskavě také něco dělali pro plynulost provozu. Třeba trestali ty blby, co nedovolí slušnému řidiči správně zazipovat!

    Jonatán

    Přesně.

    Bohužel, zip zná a dodržuje 10% řidičů. Ostatní se všemu diví a pak by vás při zařazování zabili.:-(

    Arnošt

    Panu doktorovi doporučuji prostudovat pravidla o zipu v zemích na západ od nás. Pro zip platí značka, kterou jsme zavrhli. Dále některá ustanovení jsou opačná proti nám. Chudáci cizinci, kteří chtějí dodržovat pravidla a ne náš systém: \“řidič si vždy nějak poradí\“.

    Pavel F.

    Zkuste být prosím konkrétní, která ustanovení jsou v případě zipu na západě opačná. Samotného by mě to zajímalo. Děkuji.

    Kubajsu

    Nabízí se jedno řešení (něco obdobného jako pořekadlo chytrému napověz, hloupého kopni), ale použitelné asi jen u trvalých zúžení (ale jako výchova by fungovat mohlo); namalovat jednoduše od první značky zúžení plnou (respektive z jedné strany přerušovanou) čáru, která by skončila až těsně před zúžením… Pro názornost by to snad stačit mohlo…

    Martin Rosol

    Ale čekal jsem práve zaměření na ty nejasné:
    1) Když je v končícím pruhu jen jedno auto, má tedy čekat na druhé? Od dvou už se to počítá? Nebo od tří?
    2) Když se ze dvou pruhů stává pravý odbočovacím, kde se máme zařazovat do levého? U první značky (svislé/vodorovné)? Nebo jet v levém už 3 km protože přece víte že po třech km se pravý mění a kdo není jasnovidec má smůlu? Nebo se tahle situace neřeší vůbec a zip je výhradně udčen pro fyzicky končící pruhy?
    Od právníka bych čekal víc než jen přečtení zákona, číst umí – super.

    Karel

    Zajímal by mě názor pana doktora na situaci, kdy se průběžný pruh (vodorovná šipka rovně) změní na odbočovací vlevo (najednou je šipka doleva).. ale já chci jet rovně, tzn. musím se řadit do pravého pruhu. V ten moment by pravidlo jistě mělo začít platit?

    audis

    článek vytesat do kamene a kámen postavit na konec dálnice z Mohelnice > Olomouc před rondelem.

    Gale

    Klidně by se ta plná čára mohla namalovat krásná jasná žlutá i u krátkodobých omezení, zvlášť na dálnici mimo obec by to bylo asi tak tisíckrát vhodnější než tolik oblíbený \“zácpotvorný\“ zákaz předjíždění.
    Nedávno jsem od jednoho známého (urputného vychovatele který by zasloužil profackovat tak třikrát za každý ujetý km) vyslechl obhajobu jeho prasení – předčasného blokování končícího pruhu. Řeč byla o dálnici mimo obec, předpokládal se pravý pruh jako průběžný. Onen tvor tvrdil, že pokud předjíždí v dáli končícím levým, mine zákaz předjíždění a auto před ním se předčasně zařadí do průběžného, končí tím souběžná jízda a on tedy může buď pokračovat volným pruhem rychlostí kolony vedle tak aby nikoho v průběžném nepředjel nebo se zařadit do průbežného za auto bezprostředně před sebou. Ti kteří se pak \“bezohledně cpou dopředu\“ nejsou jen tak obyčejní předbíhající vychcánci, ale arcipiráti nerespektující zákaz předjíždění!!! a takové před sebe přeci žádný slušný spořádaný zákonadbalý blablablb pouštět nebude.
    Trochu blbé je, že takto hovězí chování má při běžné podobě značení před omezeními oporu i v zákoně…

    Radek

    Dobrý den,

    Nevím proč, ale získal jsem pocit, že sice pravidlo zipu je popsáno v legislativě, nicméně jsem jej chápal jako doporučení, které se stává povinností v případě označení daného místa značkou (nevím označení značky).

    Mimo to jsem měl pocit, že kde není uvedená značka platí, že vozidlo v pravém jízdním pruhu má přednost.

    Samotřejmě ZIP považuji za správný všude, nicméně to, co uvádím, je v rozporu a nevím, co se stane, když dojde k problému a bude vyšetřováno policií.

    Protože jsem si rozporu vědom, dávám si při sjíždění pozor a osvědčuje se mi, nicméně nevím, jak mám argumentovat, pokud by se něco stalo.

    Děkuji

    Radek

    Kubajsu

    Zip samozřejmě platí všude – nikde v zákoně není jeho platnost podmíněna značkou.

    audis

    IP29 – Střídavé řazení
    Značka zdůrazňující místo, kde při souběžné jízdě platí střídavé řazení do jízdního proudu průběžného pruhu, takzvané pravidlo ZIP. Patří mezi značky informativní a pravidlo ZIP platí samozřejmě i všude jinde bez nutnosti umístění značky. Dodržováním pravidla ZIP docílíte plynulého provozu bez zbytečných kolon. Český řidič se ani touto značkou bohužel kolikrát neumí řídit. Je často arogantní a někoho pustit před sebe vnímá jako zbytečnou ztrátu času.

    zdroj: obvykle lstivý, ale zde pravdivý Besip http://www.ibesip.cz/1080_ZASADY-BEZPECNE-JIZDY-19-Mene-zname-dopravni-znacky-a-znaceni

    audis

    a IP29 je: Informativní provozní dopravní značka

    pp

    Více nečekejte! Tento právník je už všeobecně známej v tom, že prezentuje jen částečnou pravdu a téměř vždy v článku chybí dost důležitých poznatků. Jeho články čtu už jen pro pobavení, protže jako bývalý dopravní policista na to mám trochu odbornější náhled. Znám jednoho MuDr. Berana (právníka DAS), ale nedovedu si představit, že by tohle bylo jeho dílo. Jestli ano, tak to je pro něj dost ostuda. Ale jestli mu za to dost platěj, tak bych taky klidně o nedělním dopoledni splodil takovej slint.

    Gale

    Když dojde k problému a policejnímu vyšetřování, lze očekávat konflikt dvou povinností stanovených v §12 odst. 5 zákona o provozu:
    – řidič v průběžném pruhu porušil povinnost umožnit střídavé řazení
    – řidič v končícím pruhu porušil povinnost neohrozit a neomezit řidiče v pruhu do kterého přejíždí
    Vyšetřování by pak zřejmě skončilo výrokem o padesátiprocentní spoluvině.

    Radek

    Dobrý den,

    Nevím proč, ale získal jsem pocit, že sice pravidlo zipu je popsáno v legislativě, nicméně jsem jej chápal jako doporučení, které se stává povinností v případě označení daného místa značkou (nevím označení značky).

    Mimo to jsem měl pocit, že kde není uvedená značka platí, že vozidlo v pravém jízdním pruhu má přednost.

    Samotřejmě ZIP považuji za správný všude, nicméně to, co uvádím, je v rozporu a nevím, co se stane, když dojde k problému a bude vyšetřováno policií.

    Protože jsem si rozporu vědom, dávám si při sjíždění pozor a osvědčuje se mi, nicméně nevím, jak mám argumentovat, pokud by se něco stalo.

    Děkuji

    Radek

    Radek

    Omlouvám se, omylem jsem dal refresh a zapsalo se duplicitně.

    Radek

    Díky, toho jsem se obával tj. zip je sice fajn, ale pokud je zde rozpor, řeší to jen dobrý pocit, pokud se nic nestane.

    Bubák

    Jedna věc je teorie a druhá praxe. Představte si třeba Jižní spojku před Lanovým mostem za mírného provozu. V pravých dvou pruzích jedou auta cca 80 km/h a jsou mezi nimi rozestupy 40 až 70 m. Levý pruhem to sviští jen pár aut 100 až 120. Tyto samozřejmě jedou až na konec 3. pruhu, ikdyž o tom, že tento končí jsou informováni značkou 600 m předem, kde jsou nuceni zbrzdit na rychlost nižší než je průměrná v pravém pruhu, aby se mohli zařadit. Tím pádem se na konci 3. pruhu utvoří kolona, která ospravedlní pravidlo zipu a auta z 3. pruhu se začnou vmáčkávat do doprava, což má za následek, že auta v 2. pruhu musí zpomalit. Toto se opakuje tak dlouho až se utvoří regulerní zácpa. Při tom stačilo se řadit včas do pravých dvou pruhů a k zácpě by nedošlo. A to je denní chleba Jižní spojky.

    Tomáš Beran

    Ad 1) Když se podíváte na definici souběžné jízdy, pak ze slov jako \“souvislé proudy vozidel\“ a \“rychlosti vozidel jedoucích před ním\“ lze dovodit, že těch vozidel by mělo být víc, mně to vychází nejméně na tři.

    Jak jsem psal, ta definice je v této souvislosti hodně nepraktická a ve vztahu k zipování to pravidlo zbytečně oslabuje.

    Ad 2) Nejpozději do okamžiku, než skončí přerušovaná čára a pruhy oddělí plná čára, ale na zařazení do druhého pruhu stejně nemáte nikdy nárok. Můžete tam proto stát do soudného dne a pokud Vás v pruhu, do kterého chcete přejet, nikdo nepustí, tak tam vjet nikdy nemůžete. Jistě nepraktické a hlavně nereálné, ale formálně vzato pravdivé. Takže ano, pokud není jasnovidec, má dle současných pravidel smůlu.

    Tomáš Beran

    Viz odpověď shora panu Rosolovi. Vámi popisovaná situace na podmínky ust. §12 odst. 5 zákona o provozu na pozemních komunikacích (zipování) bohužel nedopadá. Je to sice velmi nepraktické a v reálu se tak děje, ale zákon na to takto nemyslí.

    Tomáš Beran

    Já si ale myslím, že ta povinnost pustit při střídavém řazení je speciální vůči obecné povinnosti neomezit a neohrozit, takže by měla přednost.

    gofry

    Podeľ sa s nami o ten odbornejší náhľad.

    Bzony

    I kdyby vsichni ZIPovali na 100%, kdyz je husty provoz, tak to stejne nepomuze. Kdyz pred sebe pustite auto musite zpomalit, ten za vami zpomali jeste vic a tak dalsi a dalsi…. az to stoji.

    Kubajsu

    Tak na JS je hlavně úplně jiný problém; 50% aut jede v prostředním, 30% v levém a jen 20% v pravém. Takže u zúžení to rázem vychází na 80% aut v levém a 20% v pravém. To by v tom byl čert, aby se to nezasukovalo…

    dfy

    Nevim, nevim, jestli Mudr. rozumi pravu… ten mozna tak predpise pudr…

    CZ

    Moje řeč,to platí i při výjezdu z Olmu
    Děkuji autorovi za tento článek, všichni řidiči by si jej měli číst před spaním

    Honza

    Nechapu co je na ZIPu tak nepochopitelnyho. Proste dojedu pruhem, kterym jsem prijel, az na jeho konec a tam se zaradim a nebo pustim.

    Vsem kdo u znacky 500m do zuzeni skacou na brzdy a snazi se za kazdou cenu narvat do pokracujiciho pruhu bych bral ridicaky!

    No a pak je tu specificka skupina ridicu co si stojici v pokracovacim pruhu u zuzeni rve vlasy ze nezustali jet v tom puvodnim pruhu a dava nam to sezrat nepustenim, protoze prece nechteji prijet o 2s pozdeji domu…

    Kamy

    A vy jako čekáte že kolony vznikat nebudou když se na dálnici vytvoří jen jeden jízdní pruh? Ta tam vznikat bude vždy, jen s tím rozdílem, že při dodržování zipu se nemusí tak často zastavovat a kolona jede aspoň krokem.

    Karel

    to jste presne popsal chovani ceskych pilotu. ale zaver ze by stacilo se zaradit brzo je blbost. doporucuji vyjet kamkoliv mimo cr kde se jezdi predvidaveji a ohleduplneji a jeden kouka na druhyho a respektuje ho. Mnohem lepe se mi jezdilo napr. po Tirane nez po Praze, to ale u nas nefunguje. Jsme trosku jelita na tohle.

    ridcully

    Tato situace: máme 2 souběžné jízdní pruhy, oba průběžné. Řekněme, že 200m za křižovatkou je levý pruh uzavřen a provoz sveden do pravého pruhu. Protože řidiči neumí zipovat, řadí se do pravého pruhu pro jistotu už před křižovatkou, aby na ně \“zbylo místo\“.
    Já pojedu levým jízdním pruhem až těsně k místu před uzavírkou a pokusím se správně zazipovat. Pojedu ovšem ZCELA VOLNÝM levým jízdním pruhem, nebude v něm kromě mě žádné jiné vozidlo.
    Lze v takovém případě vůbec mluvit o použití pravidla zipu? Nemáme vlastně souběžnou jízdu, protože nemáme více jízdních pruhů, v nichž je rychlost jízdy omezena přede mnou jedoucími řidiči. Ve svém pruhu jedu sám a můžu si teoreticky jet, jak rychle chci. V tom případě pak při zařazování v místě zúžení záleží jen na libovůli ostatních řidičů, jestli mi umožní zařadit se do průběžného pruhu. Je to tak? Kdo by v tom případě byl zodpovědný za dopravní nehodu?

    Bubák

    Zrovna u příkladu, který jsem uvedl (nízký provoz, 1. a 2. pruh pohodlně odvedou veškerou dopravu aniž by se utvořily souvislé kolony) to blbost není. Praxí ale je, že se před Lanovým mostem zipuje a jede krokem (20 až 30) i v době, kdy by bylo možné (t.j. za předpokladu, že se všichni zařadí včas) jet povolených 80 – 60.

    Bzony

    Tohle udelaji male rozestupy pri 30km/h a ted by meli jeste ZIPovat http://www.autotube.cz/roadtube/1942-jak-vznika-dopravni-zacpa-video.html

    Muffik

    Jak je to se souběžnou jízdou a zipem v tomto případě:
    Nájezd na Barr. most ze Strakonické od Chuchle jsou tam 2 nájezdní pruhy, které se sjíždějí do 1 tudíž by mělo platit pravidlo zipu. Ovšem pokud se dobře dívám, tak při sjezdu ze Strakonické je ten levý pruh za PLNOU čárou (pravý za přerušovanou) a tudíž by na něj řidiči asi neměli najíždět! Otázkou je, k čemu tam potom ten levý pruh je? Mám pocit, že tam dříve i policie nájezd pokutovala, ale to bylo tak před 5 lety, takže nevím jak je to dnes. Mohou tam auta vjet a chtít zipovat?

    Tomáš Beran

    Jak jsem psal shora, v takovém případě nebude naplněna podmínka souběžné jízdy. Je to nešťastně formulované.

    Tomáš Beran

    Do toho levého se dá najet až za tím sjezdem, tam už je přerušovaná.

    Rejpal

    Mám to chápat tak, že i povinnost nepředjíždět blikající vozidlo podle §17/5e je speciální vůči obecné povinnosti neomezit a neohrozit při změně jízdního pruhu?

    Rejpal

    Pravda je, že včasné zařazení se do jízdního pruhu je mnohem plynulejší, než zipování.
    V ideálním případě se totiž v místě zipu sníží rychlost obou pruhů na polovinu rychlosti pokračujícího pruhu.

    ZIP má kladný příspěvek k plynulosti pouze buď když rozestupy vozidel v obou pruzích jsou větší (ideálně 2x) než bezpečná vzdálenost pro danou rychlost, nebo když je hustota provozu tak velká, že kolona omezuje jiné směry než je popuze zúžené místo.

    Tak v tomto případě jakýkoli pokus dostat se do levého nájezdového pruhu (přes plnou čáru) přímo ze Strakonické právě vytváří zbytečné kolony, kdy kvůli takovým řidičům dojde následně k ucpání průběžných pruhů.
    Na tomto místě (tedy celý nájezd na most, včetně připojovacího pruhu) je uplatňování pravidla ZIPu nejen proti předpisům, ale především proti plynulosti provozu.
    Polovina řidičů včetně všech autobusů chce pokračovat na Smíchov, zatímco řidiči, kteří se buď včas nezařadili do pravého, nebo dokonce levým pruhem předjíždějí, ostatní zdržují a způsobují zbytečné kolony.

    radaumacher

    No, pokud byl bývalým policistou a za odborníka se považuje někdo, kdo žije v domnění, že MuDr. je titul doktora práv, pak se nelze divit, že má problém s pochopením skutečně vzdělaného člověka a také tomu, jak to na silnicích vypadá…

    Jana

    Dobrý den, nedávno jsem se s kamarádem nepohodla ohledně pravidla ZIP. Jedná se o dopravní situaci, kdy dva souběžné pruhy vedou ke kruhovému objezdu, před kterým levý pruh končí a je nutné zařadit se do pravého. Já jsem toho názoru, že zde je možné pravidlo ZIP uplatnit, ale on oponuje, že pakliže tam není dopravní značka, ZIP užít nelze…
    Děkuji za odpověď.

    Jana

    Dobrý den, nedávno jsem se s kamarádem nepohodla ohledně pravidla ZIP. Jedná se o dopravní situaci, kdy dva souběžné pruhy vedou ke kruhovému objezdu, před kterým levý pruh končí a je nutné zařadit se do pravého. Já jsem toho názoru, že zde je možné pravidlo ZIP uplatnit, ale on oponuje, že pakliže tam není dopravní značka, ZIP užít nelze…
    Děkuji za odpověď.

    Filip

    Dobrý den
    Mám dotaz který mě již nějakou dobu trápí. Kdy se dá užít zip ve v situaci kdy se na dvouproudé silnici, řekněme levý, původně průběžný pruh mění v odbočovací? Resp. kdy je ta správná chvíle kdy se auta z levého pruhu mají začít zipovat do pravého? je to ve chvíli kdy míjím značku se značením pruhů? Ve chvíli kdy se na silnici objeví horizontální značení? Nebo pro to existuje nějaké jiné pravidlo?

    Pytlík

    A ustečáci jsou oproti nim hodně slušní jezdci.

    ap

    Proto je potřeba při zařazování v místě zipování razantně zrychlit. Což je kámen úrazu, protože spousta lidí se bojí zařazovat dynamicky a bojí se zrychlovat, aby neměli velkou spotřebu 🙁

    jezevec

    a totiž že při zipu je v principu ZAKÁZÁNO PŘEDJÍŽDĚT.
    takže pokud se auta pokojně zazipují dvacet metrů před spojením pruhů, a nějaký debil se snaží dojet až úplně k plotu a urvat ještě aspoň jedno auto – k plynulosti provozu to samozřejmě nepřispívá, zip tohle není, a dopravní přestupek to je.
    zip znamená, že oba pruhy jedou k místu zipu STEJNĚ RYCHLE. existují civilizované země, kde se například na dálnici při zipu vůbec nesnižuje rychlost, a auta se pokojnou stotřicítkou pokojně seskládají do jednoho pruhu – když je přítomen kamion, všichni sníží rychlost na rychlost kamionu, a seskládají se v osmdesátikilometrové rychlosti. protože řidiči dokážou použít mozek a srovnat rychlost v pruzích. a ne se vždycky vyskytne nějaký namachrovaný debil, který se ještě na poslední chvíli snažit předjet aspoň ještě jedno auto.
    pokud někdo na poslední chvíli ještě předjíždí již zazipovaná auta, měl by přijít o papíry. protože pak to první auto musí dupnout na brzdy a znova se rozjet, a zpomalení se šíří jak kruhy na vodě.

    jezevec

    no ono vůbec, udělat křižovatku tohoto typu NA MOSTĚ je světové unikum. někde jsem četl, ještě v dobách temna když se to stavělo, že ten projekt křížení je postaven na projektu původem z holandska. tam ovšem se jednalo o dopravní situaci na placce, kde propojení pruhů za účelem přejetí zleva/doprava mělo půl kilometru. tady je na to patnáct metrů.

    Adolf

    V této situaci se ocitám dost často.Pravidlo zipu neumí respektovat řidiči v AUDI a BMW a telefonujou.Ale jednou narazí na ¨kosa a špatně skončí.Otázka času kdy budou lidé vozit bajzbolku v kufru,tak jako v Rusku!!!

    Autor

    Z Mohelnice do Olomouce na příjezdu ke kruháči jsou dva pruhy, tam stačí vybrat jestli chceš jet do centra levým nebo pokračovat jižním obchvatem pravým .
    Ovšem příjezd na tento kruháč od Přerova, to je klasická zipovačka, většina lidí to zvládá, ale hlupák se najde vždycky…

    Jirka S.

    Jsou situace, kde by to bez zipu nešlo. Např. Brno a nájezd na Žabovřeskou ulici v silnějším provozu.
    Ale na druhé straně jsou situace, kdy bych zip zakázal a ti, co ho hloupě zneužijí bych trestal!

    Jedu si tak po D5. Blížím se k místu omezení. Tak krásně jsme se včas zařadili do průběžného pruhu, že jsme žádný zip nepotřebovali. Profičeli jsme místem omezení krásně plynule povolenou 80-kou…
    Asi o 3 dny později, stejné místo, podobný provoz… Ale našel se kretén, který honem rychel chtěl ještě pár vozidel předjet, tak z jedoucí kolony vyrazil do levého pruhu, tím ale něco podobného udělali i další, v tom okamžiku se našlo i pár kreténů, co začali předjíždět zprava a tak v místě, kde se to zůžilo do jednoho pruhu, byl jakýsi podivný „dvojzip“ a místo, kde se to řadilo hodně pomalu a tím narůstala kolona, a přibývali další debilové, co se snažili urvat alespoň nějaký ten metr i za cenu, že i ohrozí druhé nebo zpomalí všechny.
    Na dálnici, kdy je šance seřadit se do jedné plynule jedoucí kolony včas, je často zip kontraproduktivní!

    Jirka

    Dobrý den,jak je to v případě pripojivaciho pruhu,ktery je dlouhý třeba 100m?Dekuji

    Ondra

    V článku je to přesně naopak o proti německu i francii.
    Kecáte tu voloviny !!!

    Jaroslav

    Myslím si, že pravidlo „mechanického“ zipu nelze aplikovat na měnící se dopravu v pohybu. Rozteče a rychlosti automobilů nelze provézt synchronně tak přesně, jako u zipu na bundě. Auta se pohybují různou rychlostí v různých vzdálenostech a to není zip. Proto nelze docílit přesného řazení až na konci zúžení.Tato situace totiž způsobuje zastavování průchozího pruhu vozidel a tím pocukávání obou pruhů. Dávám ke zvážení řešení, které uplatňuji já při jízdě v těchto úsecích –
    ve vzdálenosti cca 300m před zúžením nechávám před sebou trvale až ke zúžení volný prostor cca 50m, aby mohla vozidla z uzavřeného pruhu plynule přejet do průjezdného pruhu. Tím nezastavuji průchozí pruh a dávám řidičům dostatek prostoru pro zařazení. Pokud by se tímto způsobem upravil celý průběžný pruh až ke zúžení, určitě by k zastavování nedocházelo. Pravidlo zipu ano, ale podle mě musí být modifikováno podle skutečné situace. Mechanický zip je totiž úplně něco jiného.

    Michal

    Kritizují se tady řidiči, kteří nechtějí pustit rychlá auta v levém pruhu. Já to vidím jinak. Sám jezdím často v rychlém levém, ale je nutné se do pomalejšího pruhu zařadit včas.
    Velice často se na tomto místě stává, že řidiči v levém rychlém pruhu dojedou až na konec pruhu. Tam zastaví a čekají, až je někdo pustí. Auta v prostředním pruhu je pustí, ale musí také zcela zastavit. Tím vznikne kolona.
    To asi není dobré řešení zipu.

    miro

    Ano zipování rozumím když vozidla plynule zpomalují před překážkou a zipováním se plynule auta řadí před sebe aniž by druhé vozidlo bzlo nuceno zastavit, bohužel to tak nikdy není neboť právě ty vyčuránci letí nezměněnou rychlostí až na doraz aby předjeli pér aut, prostě to jsou hovada kvůli kterým se dělají zácpy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pane redaktore !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    joker

    tady zip neplati, pouze u konciciho prubezneho se da aplikovat.

    Luděk

    Poslední odstavec sedne přesně na Hradec Králové – ulice A.Dvořáka – směr výjezd z HK na ,,velký“ kruháč u ČKD. Je to odbočka k autobusovému terminálu.Odhadem 300 metrů je již odbočovací pruh doleva,ale jen asi tak každé 20 auto odbočuje doleva.Ostatní jedou na ,,zip“ a dost nevybíravým způsobem se cpou doprava.Jezdím tam často ve stejnou hodinu a dá se říci, že to jsou stále stejní řidiči. Prostě spěchají a nerespektují jízdní pruhy.

    Luděk

    Podle mne samozřejmě to je zip. To tam budete stát až Vás někdo milostivě pustí?

    Luděk

    Nevím jak prasata,ale znám několik Pražáků,kteří neumí projet křižovatku ve tvaru kříže jen proto,že tam není semafor!!!!!

    Martin Pištora

    Převažující názor na tuto situaci je popsán v článku. Tím, že se pruh stane odbočovacím, tak nekončí a pravidlo zipu zde nelze uplatnit. Nesmíte omezit vozidla v druhém pruhu.

    Martin Pištora

    O stejné rychlosti se v zákoně nepíše. Jen v žádném z pruhů nesmí být volno.
    Problém je, jak vlastně k takové situaci může dojít. Zpočátku tam nejspíš musí někdo předjíždět, často nelegálně, nebo alespoň předbíhat.

    pan K.

    Není pravda co uvádí autor článku při zařazování jednotlivců při ZIP systému, kdy při definici souvislé jízdy se nehovoří o tom v kolika jízdních pruzích by se měli vytvořit souvislé proudy vozidel. Dle výkladu stačí, aby byl takto postižen alespoň jeden jízdní pruh. Pak se dá ZIP uplatňovat.

    ZIP je tu proto, aby se netvořila jediná dlouhá kolona pouze v jednom pruhu a to klidně přes další dvě předchozí křižovatky, kdy někteří nezkušený řidiči blokují i tyto. Kolona by měla být rovnoměrně rozmělněna i do pruhu vedlejšího.

    ZIP je uplatnitelný i v případě, kdy se průběžný pruh stává odbočujícím. Jen se do odbočovacího nesmí vjet, ale začít se zařazovat až těsně před jeho začátkem, což bývá zřetelně označována dopravní značkou, někdy i doplněno vodorovným dopravním značením. Proč by měla být kilometrová fronta aut na výpadovce z frekventovavé křižovatky ve městě a blokovat křižovatku tak i pro ostatní, když by tomu ulehčilo „zaplnění“ vedlejšího jízdního pruhu a uplatnění ZIPu až v místě, kde mění v pruh odbočovací. V případě, že skutečně potřebuje odbočit „až“ každé desáté auto, tak si hold trochu počká solidárně s ostatními, protože jeho odbočovací pruh pro něj je přeci jenom až dál (cíl ostatních řidičů ještě dál). Je zde vyšší zájem. A to plynulost na předchozích křižovatkách.

    V §12 se nepíše nic o tom, že by měl nějaký průběžný pruh končit. Jen se uvádím podmínka, že jeden z pruhů přestává být průběžný. Což je i případ, kdy se průběžný pruh mění v odbočovací a já chci pokračovat rovně. Ostatní by mě měli s očním kontaktem pustit a nebýt uražení, že neumí uplatnit ZIP systém tak jak to všichni potřebují. To že dlouho čekají ve frontě je jejich blbost a žádná „vyčůranost“ znalých.

    Jak by k tomu přišel ten, který není místní nebo stál celou dobu za kamionem a o změně řazení se dozvídá na poslední chvíli ze zakryté dopravní značky. Má tedy odbočit do neznámé ulice, objet tři bloky jednosměrek a vrátit se na začátek kolony? …

    Pokud se některým řidičů takovéto řešení vzniklých dopravních situací nelíbí, tak ať změní pro příště svou trasu, protože to bývají často oni (pravidelně denně), kdo řešení kolon blokují, né-li zhoršují svým fašistickým chováním.

    Pavel A

    Pravidlo ZIPu neustále hovoří o souběžné jízdě. Nehovoří o situaci, která je v praxi častá a to jeden pruh ten průběžný stojí kolona sto metrů a více a v druhém končícím pruhu někdo dojede k zúžení a chce se zipovat. S tímhle pravidlo Zipu nějak nepočítá a logicky to situaci jen zhoršuje.

    Josef.

    Zrovna dnes jsem jel z Velké Bystřice u Olomouce do Olomouce a měl jsem při zúžení vozovky do jednoho pruhu, velký problém zařadit se /zipování/ do pravého pruhu. Čekal a brzdil jsem tímto plynulost provozu. Dvě dámy mě nepouštěly,zřejmě jim to nic neříkalo !

    Honza

    Jenom dodatek – řidič neni výslovně povinen se do toho průběžnýho pruhu pokusit dostat až v místě, kde ten jeho pruh končí, ale muže to zkusit už dřív. Rozdíl je jenom v tom, že v takovym případě zase nikdo neni povinen ho pustit před sebe.

    Martin H

    A co když je situace, jako u nás, kdy nově přijedu na víceproudou hlavní silnici, ta je ucpaná, co mám dělat? Kdybych jel ve „svém“ pruhu, který, na rozdíl od ostatních, jede, protože dál pokračuje, jako odbočovací jinam, kam už jet nechci, až k jeho konci, kde je ještě přerušovaná čára, byl bych podle vás „vyčůránek“, tak jsem se naučil snažit se zařadit hned mezi ty ucpané, které nejedou, tím pádem stojím, ikdyž bych ve svém pruhu mohl pokračovat dál a samozřejmě ho ucpu hned na začátku i pro ostatní.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist