pravidla-silnicniho-provozu-proc-nefunguji-cast-iii.jpg

​Pravidla silničního provozu – proč nefungují? Část III.

dopravní předpisy v čr

V posledním díle mého blogu o tom, proč podle mého názoru pravidla silničního provozu v současné podobě nefungují a jak je navrhuji změnit, jsem konstatoval, že jako stěžejní vidím tři základní kroky.

Diskuze

39 komentářů

    Martin

    Z autoskol lezou ridici, kteri neumi ridit. Obec projedou statecne 70, ale stejna rychlost jim staci za obci. Tedy na rovine, do zatacky 20. Posledni dobou tak jezdim porad. Vzdy se najde nekdo, dnes 10kmh! Vcera 60kmh oboji mimo obec, nedavno 80 po dalnici. A JEDEN POMALY ZBRZDI VSECHNY. A naopak to nefunguje. Navrzeny system nebude fungovat, dokud autoskoly neponesou spoluodpovednost za „sve produkty”.

    Sinuhet

    Jo, přesně takhle řídím já.
    V noci v obci 70kmph, protože to tam znám, svítí lampy a je třeba dobře vidět. Mimo město 70kmph, protože to tam neznám, ostatní mi svítí do očí, všude tma, do zatáčky klidně 30, protože opravdu nevím, kam vlastně zatáčí. Do toho kokot nalepený za mnou, co mi svítí všema dvěma až šesti předními světly do zrcátek, takže vidím ještě míň. A pravý blinkr na rovince ignoruje.
    Nakonec mě předjede a valí. Ve městě ho potkám, on 40, já o něco rychleji.

    Začal jsem před rokem úplně ignorovat rychlostní limity, stanovil jsem si je +20, tzn. ve městě 70, mimo město kolik chci, na dálnici 150. Za těch 40kkm, co jsem takhle najel (2/3 z toho po Praze) žádná pokuta (!), jedna nebezpečná situace způsobená mojí chybou ve 30kmph, kde mohlo jít o nárazníky, jízda je příjemnější.
    Neznamená to, že všude jedu rychle. Prostě na ten tachometr nekoukám. V koloně jedu tak rychle, jako ten přede mnou. A jakmile mi rychlost připadá příliš, okamžitě se stahuji do pravé části vozovky, ať si mne ostatní předjíždí. 70 dodržuji jenom na místech, kde mi připadá bezpečná i rychlost vyšší, např. Liberecká.
    Mám při řízení mnohem větší klid, tachometr ignoruji, jakmile za mnou někdo spěchá, nebrzdím ho horním okrajem ručičky na rysce 55, ale prostě mu zrychlím, dokud nebude možnost mu uhnout. Naprostá pohoda.
    Krom toho mi klesla spotřeba.

    Po dálnici mě pomalí nebrzdí. Můžu je předjet. Asi jezdím po speciálních dálnicích, kde se řidiči chovají slušně nebo co, ale ty hospodské zkazky o tom, jak se všichni brzdí, vybržďují, vyblikávají, to neznám. Moje cestovní rychlost tachometr 160, reálně 148, je nerušená brzdiči. Ano, občas někdo předjíždí pomaleji, než jedu, ale na dálnici mi kilometry rozhled, takže prostě sundám nohu z plynu, nelepím se mu na prdel a on uhne. Zatím vždycky.
    Do pomalého pruhu vjíždím vždy, využívám ho jako třetí. A vyjíždím si z něj kdykoli chci.
    Pravda, že dálnicím se vyhýbám ve frekventované časy, protože se lidi v pátek odpoledne na dálnici chovají tak nějak moc divně a zmateně. Pak jsem nervozní a musím proto jet pomalu.

    XXX

    Aby zákony a vymahatelnost byla u nás stejná pro všechny a fungovala by spolehlivě a bez kliček. To že se najdou vždycky lidi co budou upřednosnovat svoje ego a svoje zájmy a budou tvrdit, že to co porušují zrovna oni je správné a to co ostatní je zrovna nebezpečné a to by se mělo stíhat, tak to k ničemu nebude. Protože univerzální pravidla neexistují a existovat nikdy nebudou.

    xxx

    Po pravdě…. +- podobným způsobem jezdí asi hodně z nás ostatních a světe div se, funguje to. Nikoho nebrzdit neblokovat v rámci bezpečnosti umožnit průjezd ať autu nebo motorce i když jede rychlej (to je přeci jeho zodpovědnost) a jsme spokojeni oba, jeden že se na něj nikdo nelepí a druhej že si může jet svým tempem a narazil na slušného řidiče.

    Sinuhet

    Jo, přesně takhle řídím já.
    V noci v obci 70kmph, protože to tam znám, svítí lampy a je třeba dobře vidět. Mimo město 70kmph, protože to tam neznám, ostatní mi svítí do očí, všude tma, do zatáčky klidně 30, protože opravdu nevím, kam vlastně zatáčí. Do toho kokot nalepený za mnou, co mi svítí všema dvěma až šesti předními světly do zrcátek, takže vidím ještě míň. A pravý blinkr na rovince ignoruje.
    Nakonec mě předjede a valí. Ve městě ho potkám, on 40, já o něco rychleji.

    Začal jsem před rokem úplně ignorovat rychlostní limity, stanovil jsem si je +20, tzn. ve městě 70, mimo město kolik chci, na dálnici 150. Za těch 40kkm, co jsem takhle najel (2/3 z toho po Praze) žádná pokuta (!), jedna nebezpečná situace způsobená mojí chybou ve 30kmph, kde mohlo jít o nárazníky, jízda je příjemnější.
    Neznamená to, že všude jedu rychle. Prostě na ten tachometr nekoukám. V koloně jedu tak rychle, jako ten přede mnou. A jakmile mi rychlost připadá příliš, okamžitě se stahuji do pravé části vozovky, ať si mne ostatní předjíždí. 70 dodržuji jenom na místech, kde mi připadá bezpečná i rychlost vyšší, např. Liberecká.
    Mám při řízení mnohem větší klid, tachometr ignoruji, jakmile za mnou někdo spěchá, nebrzdím ho horním okrajem ručičky na rysce 55, ale prostě mu zrychlím, dokud nebude možnost mu uhnout. Naprostá pohoda.
    Krom toho mi klesla spotřeba.

    Po dálnici mě pomalí nebrzdí. Můžu je předjet. Asi jezdím po speciálních dálnicích, kde se řidiči chovají slušně nebo co, ale ty hospodské zkazky o tom, jak se všichni brzdí, vybržďují, vyblikávají, to neznám. Moje cestovní rychlost tachometr 160, reálně 148, je nerušená brzdiči. Ano, občas někdo předjíždí pomaleji, než jedu, ale na dálnici mi kilometry rozhled, takže prostě sundám nohu z plynu, nelepím se mu na prdel a on uhne. Zatím vždycky.
    Do pomalého pruhu vjíždím vždy, využívám ho jako třetí. A vyjíždím si z něj kdykoli chci.
    Pravda, že dálnicím se vyhýbám ve frekventované časy, protože se lidi v pátek odpoledne na dálnici chovají tak nějak moc divně a zmateně. Pak jsem nervozní a musím proto jet pomalu.

    martin

    Asi Vas a Vam podobne chapu, je pro Vas pohodlnejsi prejet dite 70tkou na rovine v osvetlene obci, nez se naucit normalne ridit. Prosim vratte ridicak a jezdete autobusem. Ps. Je videt, ze opravdu nebezpecne ridice policie neresi.

    Sinuhet

    Máte pravdu ve všech bodech. Kromě toho, že řidičák vracet nebudu.

    Mám rozum a svědomí a přejíždět děti se mi nechce. Bourat se mi taky nechce, nemám zrovna bezpečné auto a za jeho opravu se mi platit nechce. O většinu věcí se starám svépomocí a např. brzdy si pak nechávám zkontrolovat na STK.
    Pokud způsobím nebezpečnou situaci, chytám se za hlavu, samozřejmě se z ní poučím a dost dobře si to pamatuji. Mým cílem není jet rychle, ale dostat se z A do B bez zbytečného zdržování – a i kdyby záleželo jenom na tom, zbytečné zdržení je i přejeté dítě, ťuklé světlo, nebo zastavení naštvaným řidičem. Taky chci řídit v pohodě, při řízení svým způsobem relaxuji.
    Nemám tušení, jaká je moje běžná cestovní rychlost kdekoli kromě dálnice, protože tachometr nesleduji. Takže možná podle vás jezdím bezpečně. Já dobře vím, jak moje auto brzdí, jak se chová za jakých podmínek a moje jízda je tomu přizpůsobena. Pokud stále trváte na tom, že jsem nebezpečným řidičem, pak vám přeji, ať se na silnici nepotkáme, protože pokud byste měl pravdu, nemuselo by to pro vás dopadnout dobře.

    Prosím, zamyslete se nad tím, co znamená nebezpečná jízda. Podle mě je suveréně nejnebezpečnější způsobovat agresivitu ostatních řidičů, protože ti pak pokračují nebezpečně. Pak je samotná agresivita při jízdě, rozestupy, rozhled, pozornost, technický stav vozovky, technický stav vozu, spolujezdci… až někde úplně dole je rychlost.
    Samozřejmě váš žebříček může být lepší a správnější, rád si přečtu jeho zdůvodnění. Stále je tu možnost, že máte pravdu a povede se vám mě o ní přesvědčit.
    Děkuji

    Honza

    Článek opět perfektní, ale je tam jedna menší chyba. A to že zvýšení rychlosti místní úpravou o 30 km/h lze jen v obci. Tudíž mimo obec opravdu nelze vidět.

    Tomáš Beran

    Vida, máte pravdu. To vysvětluje, proč ty značky nelze vidět. 🙂

    M

    No, ale třeba na Slovensku to možný je. Kolem Prešova, kde v dobách megalomanské industrializace Slovenska postavili několik silnic I. třídy ve 4pruhu, je teď povolená např. 100 a to mezi oběma směry není nic víc než dvojitá plná čára! Když je mezi nimi svodidlo, je povoleno i 110.
    Podobně na I/18 za Žilinou (v místech, kde chybí slovenská D1) je střídavý 3pruh. Na straně, kde je jeden pruh, je povoleno 90, na druhé vpravo 80 a vlevo 100. Oba směry jsou oddělené jen takovým tím nízkým žlutým hrbem s malými svislými pruhovanými deskami. A jak se tam jede a hlavně předjíždí náklaďáky, za kterými se dřív muselo jet ve vláčku…

    Motorista

    Nabídnu ještě jeden pohled.
    1) Silnice nejsou závodní dráha,a většinu řidičů,co mají zrychlení 0-100 max 15sec ale v reálu (průměrné stáří ojetin v česku,a dejme tomu nějaký ten náklad) je to 20-25sec,protože telefonují,nevěnují se řízení atd,a tuto většinu řidičů,co jezdí po české dopravní síti,kde chybí dálnice a v podstatě mimo transitu nemá většina z nich ani dálniční známky,tak je jasné,že v těchto podmínkách se nedá jezdit rychle a bezpečně například,pokud máte nějaký silnější obyčejný vůz,třeba Octavii RS,se zrychlením řekněme okolo 8mi sec a do toho potřebujete rychle někam dojet. To Vám připadá,že všchni neumí jezdit a plazí se jako hlemýždi.Jsou dvě varianty. Vzít na vědomí současný stav a nebo riskovat. A Ti,co se domnívají,že jedou sice rychle,ale dávají maximální pozor a nikoho neomezují,tak jim vzkazuji,že až do Vás vrazí nějaký moula v dodávce,tak to pochopíte. Ještě se Vám omluví,že je to jeho chyba,ale že se bohužel VŮBEC NEDÍVAL!!! A že se mu to nikdy nestalo,že má najeto 2miliony km. Vlastní zkušenost. Prostě vzít na vědomí fakt,že po silnicích jezdí řidiči,co nesledují ani zrcátka,natož provoz před sebou je poměrně flustrující,ale reálná součást českého provozu. Dávejte pozor a hodně km bez nehod v novém roce přeji.

    Kuban

    Ano, tolerovat se, pouštět se, nepřekážet si, to jsou ty nejpodstatnější aspekty řízení a komunikace na silnicích i pro mě.

    Ale zásadně nesouhlasím s tím, zaštítit si pod tím to, že si dělám kdy chci co chci a jak chci…. Protože pak se z toho brzy stane to, že jediné co budu muset sledovat, jsou zpětná a boční zrcátka častěji než dění přímo přede mnou!!! A to taky světe div se, není dobré!!!

    Řeči typu, tak přidej a neloudej se těch tachometrových 55 (cca 51kmh real), jsou mimo mísu, v místech která neznám, potřebuji sledovat značení, sledovat pruhy směry, budovy, překážky, klíčová místa atpd… Mohli by jsme vést flame na toto téma donekonečna.

    jsem zásadně proti buzeraci co se předpisů týče, ale nehodlám hlasovat pro zavedení anarchie !!!

    Motorista

    Ještě dovětek.
    To,proč nefungují pravidla je jasné.
    Je to proto,že ta pravidla jsou absolutně stupidní.
    Jestliže jedu 4hodiny z Ostravy do Prahy mezi kamiony 50-90 a auto se dusí na pětku a o šestce si mohu nechat zdát,tak potom za Prahou na D8 místo,aby bylo možné jet konečně ve třetím pruhu na pětku nedejbože na šestku v nízkých otáčkách a malou spotřebou,tak je tam omezení \“z důvodu vybírání hlukových poplatků\“ Tak se nedivme,že vládne anarchie. I ten největší andělský šofér,co vydrží ty čtyři hodiny respektovat všechna ta pravidla,tak prostě najede na dálnici,hodísi tempomat na 130 a najednou si všimne a nevěří svým očím,že je tam 80,a než zabrzdí,což moc dobře nejde,když za ním sviští dalších x aut,co ho chtějí předjet,tak už je změřen,jako terorista,pirát a vrah,a nejradši by mu \“tvůrci pravidel\“ zexekuovali celou rodinu i s babičkou.
    Vím,že tohle není černobílé a že tam ta 80sátka na dálnici nějaký význam má,ale ilustruje to krásně,proč lidi ignorují a nerespektují pravidla. Protože ona pravidla jsou nerespektovatelná. Tunel Valík,stál asi dvojnásobek běžné ceny proto,že je koncipován na dálniční rychlost 130kmh. Proč se stavěl tak draze a je v něm fotoradar a omezení na 80kmh celoročně??? Daňoví poplatníci byli vydojeni o miliardy při stavbě a pak mají platit pokuty za nesmyslné omezení rychlosti !? Tyhle pravidla nejsou pravidly,ale buzerací!!!

    Kuban

    100ka je třeba paušálně povolena v Rakousku 🙂

    Kuban

    Zrovna včera sem absolvoval trasu s vozidlem 1700kg vážícím včetně nákladu, nouzový režim na motoru z důvodu MAP a MAF failure, cca 30kw max, a čéče, když opominu kopce, kde i 90byl problém to udržet, na dálnici sem ze 130ti klesl na 100kmh (stoupák od Brna po D1 na prahu), ale jel, a světe div se, brzdily mne auta snad víc než s plným výkonem!!!! Zrychlení 0-100 za cca 25sekund při plném knedlíků je fajn oproti standartním 9,5s…. Ale to zrychlení ze mě pomalého řidiče neudělalo, přijel jsme jen o 10minut později než normálně! Jenom ta bezmoc a neschopnost předjet loudaly jedoucí 70kou!!! A že zrovna oni měli zrychlení na rozdávání !!!!

    takže opravdu nééé…. Ve vozidlech problém nehledej!!!

    Kuban

    problém výkonu a zrychlení přenecháme panu Beranovi 😛

    Kuban

    A v zaměstnání snad někdo pravidla respektuje? Respektuje snad někdo něčí nařízení, doporučení atpd? Respektuje vůbec někdo názor někoho druhého???

    Předpisy a pravidla provozu na pozemních komunikacích opravdu nejsou příčinou, ani tunelování či byrokracie kolem toho, je to jen odraz nálady ve společnosti!!!!

    A má to mnohem hlubší makroekonomické podněty, v žádném případě jen předpisy…

    M

    No, my se tu nebavíme o tom, co je kde paušálně povolený, ale o možnosti samosprávy nebo státní správy, zvýšit místně rychlost nad celostátní paušál. To jen tak na okraj… V Rakousku je paušálně povoleno 100, což v některých úsecích není možné jet – ostré zatáčky, horizonty, atd. Nicméně na hlavních tazích to jde i rychleji, což ví i Rakušáci a podle toho i jezdí. Každopádne je z toho vidět, jak jsou ty max limity iluzorní. Nicméně v Rakousku je asi víc lidí, kteří vědí, že mají rychlost jízdy přizpůsobit povaze a stavu vozovky a technickým možnostem svého vozu. Ale i v Rakousku najdeme zdržovače, co jedou 70 mimo a 30 v obci..

    M

    Já mám Astru G 1.4 16V 66kW a kupodovu jsem spíš předjíždějící než předjížděný a to proto, že se ostatní plazí 70 obec neobec. Zatímco normální člověk v obci v místech, kde se pohybují chodci víc jak 50 stejně nepojede, protože si je dobře vědom rychlosti svého vozu a svých reakcí, tihle pišišvoři jedou klidně 70. Když pak vyjedou z obce, kolem dokola jen pole a pod kolama výjímečně kvalitní povrch, tak jedou dál 70… Smysl tohoto počínání mi uniká. Asi to dělají proto, aby se jim o deci nezvýšila spotřeba nafty..

    jan.vitek

    Dobrou ukázkou, že to opravdu může fungovat aspoň částečně tak, jak popisuje Dr. Beran jsou USA. Před dvěma týdny jsem byl v NY a to je krásná ukázka toho, že když do provozu nezasahuje všmocná buzerační ruka, je mnohem plynulejší a bezpečnější. Všichni chodí na červenou, když nejede auto – a tak 1. všichni se věnují provozu a 2. je to plynulejší. A to platí ve všech ostatních situacích a i pro auta. Trestání čistě formálních přestupků je buzerace s cílem kasírovat a omezovat ovečky.

    Kuban

    já tím jen chtěl říci, že oni jsou na rozvážnost jednotlivců zvyklí a limity mimo města jsou docela benevolentní….

    Za to ale buzerace jejich trestního orgánu přesahuje tu naši (tedy pokud tak absolutní neústupnost mohu nazvat)!!! A i přes to si Rakušáci těžkou hlavu nedělají a limity porušují, když chtějí..

    v ČR je taky mnoho úseků kde je 90 moc, stejně tak i dálničních 130. Ale zvláště na dálnici z povahy národa na nějaké lokální omezení rychlosti každý bude házet bobek 😉

    vidím to na povaze řidičů denně… Když nastavíš rychlost neomezenou, a jen místy omezíš rychlost, budou ti, co dnes jezdí 90% času mimo limit, na lokální omezení (tedy opravdu odůvodněné omezení) kašlat úplně, neb doposud jezdili pod jakože stresem, je nějaké porušení rychlosti v jednokilometrovém úseků nerozhází…. Přesně takhle řidiči uvažují… Lokální omezení nebo výstražné značení snad funguje jako magnet k tomu \“přidej vole\“….

    vidno i v německu u cca 20% účastníků provozu 🙂

    PS: maximální limity nejsou iluzórní, jsou prostě jen paušální… 🙂 to nikdy nebude nikomu vyhovovat, pokud nebudou paušálně bez omezení 😀

    od toho zde píše pan Beran svůj článek, který je v jádru pudla zase myšlenkou na místě, ale důvodů proč by jeho myšlnka nešla snadno zavést je zase tuna…

    Kuban

    jedou na spotřebu voe 😀

    Kuban

    A o tom, že když zaparkuješ jedním kolem na chodníku, přesáhneš parkovací čáru a mohl bych pokračovat, předpokládám za BUZERACI nepovažuješ viď??? Možná třeba yb sis mohl uvědomit, že v NY ve špičce ani nemáš reálně možnost pořušovat rychlost…. Jinak utíkajících pěších policistů k zablokovanému autu v koloně, co předtím porušilo předpisy, situace jak v emerickém filmu, je taky běžná tam ale kromě buzerace se s tebou neserou a klidně tě vytáhnou i z vozu pokud mají pádné podezření. Čéče, tak mi připadá, že tady někdo zase jen bulíkuje…..

    PS: Buzerace v ČR ze strany PČR je převážně jen díky Vám všem… Slýchám od známých (strážníků) věčně, jak by na jisté přestupky, parkovací prohřešky, průjezdy zákazem vjezdu a jiné neřešili a přehlíželi, ale vždy za to můžou BONZÁCI a SOUSEDI, kterýms se něco nelíbí a podávají na policii stížnosti (a to pak je policie opravdu povinna zasáhnout, provádět pak kontroly, popřípadě měřit rychlosti)!!!! Může si za to národ sám, stav situace jak PČR a dopravy, je jen odrazem NÁRODA….

    Honza

    On i mimo město je limit a limit. A někde je 90 opravdu moc (např. velmi prudké zatáčky) a někde naopak fest málo a zde se dá jet klidně i 120. Ale v posledních letech je spíše trend takový, že značky omezující rychlost se snaží nacpat i před co nejvíce zatáček, jako by snad řidiči byli negramotní a nevěděli, že pokud pojedou tímto místem 90, tak je to vynese ze silnice. Ovšem zvýšení limitu mimo obec v současnosti není právně možné. Takže není divu, že řidiči na nějaké omezení veselé prdí, když 95% takovýchto značek je nesmysl. Pokud by se silnice pročistily od těchto nesmyslů, tak ten zbytek by většina řidičů brali vážně. A to tím spíš pokud by limity byly jen doporučující s tím, že pokud to někdo přecení bude potrestán o to přísněji jak uvádí pak doktor. Pokud se bude jednat s řidiči jak s dětmi v mateřské školce (viz. pokud povolíme 90 bude se jezdit 120, pokud 120 bude se jezdit 160, atd.), bude to vnímáno, jako šikana a kašlat se na to bude o to víc. A v té horší variantě, že pokud by ty limity zůstaly přesto závazné, ale jen na těch nejnebezpečnějších místech, řekněme 1 místo v každém okrese, a tudíž pokuty za rychlost (bez způsobené nehody) by bylo možné dostat jen zde. Kolik lidí by asi zde tady překročilo rychlost, která je jednak oprávněná a navíc obrovská pravděpodobnost změření?

    Kuban

    tak ruku na srdce, mimo obec se rychlost měří nejméně ze všech. Proto lidem jako mě, kteří zde žijí denně, to příliš netrápí…

    Jinak k vodění za ručičku, měl bych jen jednu poznámku, může každý dělat lékaře? Právníka? Technika? pilota? Nemůže…..

    může řídit každý starší 18ti let? Ano může, a dokonce i invalida!!!

    v tom tkví zásadní problém přístupu vodění za ručičku….. Já chci lepší zítřky na silnicích, chci svobodu i v tomto sektoru. Já vidím jako řešení eliminaci řidičských oprávnění půlce národa! 🙂 To dost dobře nejde i z makroekonomického hlediska.

    Takže zůstaneme u kompromisů a menšího zla, doufaje, že se některé návrhy lidí jako Pana Berana někdy do provozu dostanou….. Jenže upřímně říkám, že to \“nepůjde\“….

    PS: Jinak ano, ta myšlenka pokutovatelnosti rychlosti na hlavních tazích zní zajímavě 🙂

    pořád ale nejsme zemí, kde se máme špatně.

    metel

    Pane Berane, při vymýšlení teorií, jak by měla fungovat doprava na silnicích, doporučuji prostudovat tzv. Dunning-Krugerův efekt. Ten říká, že lidé, kteří nějakou činnost umí velmi špatně, zároveň nejsou schopni rozpoznat, jak jsou ve skutečnosti špatní, případně jak špatní nebo dobří jsou v této činnosti ostatní. Efekt byl prokázán v různých oblastech, jako je logické uvažování, znalost gramatiky nebo smysl pro humor. Ukázalo se, že lidé ze spodního kvartilu (=25% nejhorších) si myslí, že jsou ve skutečnosti nadprůměrní (dokonce se hodnotí na 66. percentil).

    Smutným důsledkem tohoto efektu jsou pak nadměrně sebevědomí řidiči, kteří přímo či nepřímo způsobují dopravní nehody (a samozřejmě nikdy neuznají vlastní chybu). Pokud odstraníte pravidla, tito řidiči se nezačnou chovat rozumnně. Oni to totiž neumí.

    Pokud budete mít náladu, doporučuji přečíst následující článek, který to všechno vysvětluje: http://www.psoriasissociety.ttsg.org/pdfs/Dunning-Kruger%20Effect.pdf

    Kuban

    Ano, tak to vnímám i já, nikoliv jako teorii, ale opravdu praxi, neboť to na lidech vidím a z jejich úst to i často slyším.

    jan.vitek

    Jen jsem popsal, co jsem viděl a co si myslím, tak se trochu uklidni, prosím.
    Souhlasím s pasáží o bonzácich a sousedech. Např. U stanoviště ZZSHMP na Dukelských hrdinů je několik vyhrazených míst pro zaměstnance, ale když si někdo stoupne před značku (ale přitom vůbec nepřekáží, je to formalita), několikrát týdně nějaký zmrd zavolá MP, kteří nás jdou nejdřív slušně upozornit, ať přeparkujeme.
    Podstatou mého příspěvku bylo, že kdyby se příslušníci více zabývali materiální podstatou skutku, sice by míň vydělali svýmu nadřízenýmu na odměny, ale provoz by se zklidnil. Radary za každým rohem, retardéry apod. jsou jen ukázka toho, že stokrát opakovaná lež se stane pravdou a že se lidi radši nechají vodit za ruku, než aby používali mozek.

    Kuban

    To je individuální.. Už jsem byl svědkem, kdy mě známá vezla, jela po D1 cca 150, změřili ji zastavili a ukecala to…

    A že hrála blbou, přitom tak dobře, že tlačila na to, že dělala vše nej pro \“bezpečnost\“ a že za to nemůže že auto tak strašně zrychluje jen při mírném polechtání plynu, až sem tomu uvěřit nemohl…

    A není jediná, občas se s rozumnou skupinou opravdu dá o drobném překročení rozumně jednat…

    jinak proti materiální stránce věci rozhodně nic nemám, jde spíše o to, že lidé by si měli být zákonů vědomi a měli by je umět používat, tedy každý by měl být svým způsobem právník… Bohužel, PČR není právní bible a pokud se chce někdo hájit, se správním řízením počítat \“skoro\“ musí……

    já jen poukazuji, že to se ti v Rakousku nestane 😉 A v německu taky 🙂

    Co se US týče, tam je to stát od státu jiné.

    jan.vitek

    Jasně, záleži na člověku. Např. za nanalepenou DZ jsem platil pokutu 100kč, protože jsme kdysi jeli s fungl novým autem, zapomněli jsme ji nalepit a policajti byli slušní.. Myslím, že problém je spíš v polic. papaláších. A taky souhlasím s právním (ne)povědomím občanů i policistů.

    Hlavně bych řekl, že u nás nechybí represe, ale prevence, edukace… Spousta lidí fakt nezná a nedodržuje elementární principy ovládání aut i dopravních předpisů.

    tomáš

    Souhlasím se snahou o plynulost jízdy.

    Výrazně nesouhlasím se dvěma body:
    – rychlost v obci 70 km/h
    – vaše rychlost na dálnici

    Proč?
    Omezení rychlosti v zastavěné části obce je nastaveno rozumně. 50 km/h ještě stále umožňuje plynulou jízdu a přitom výrazně omezuje následky příp. nenadálé nehody s chodcem. V zastavěné části je prostě příliš mnoho mžností, odkud může vyběhnout překážka (díte, pes, opilec), na kterou bude nutno reagovat, a nelze je objektivně všechny předvídat. Rozdíl mezi brzdnou dráhou z 50 a z 60 km/h je cca 4 metry, ale rychlost druhého v místě nárazu (kdy ten první už stojí) je stále ještě okolo 40 km/h (efekt reakční doby řidiče).
    Pokud máte problém jet za tmy rychlostí ostatního provozu, brzdíte nesmyslně do zatáček, jelikož nevidíte, kam vedou, máte buď v nepořádku světla, nebo oči. Pokud jsou to oči, pak je pro Vás i těch 160 km/h na dálnici moc, protože až jednou přijde průser, nebobrzdíte to. Zkušeost z 40 000 km převážně po Praze vám je na dálnici k ničemu.

    Hrosan

    Jako teorie je článek pěkný, ale v reálu se tak nikdy nestane – zrovna dnes se v rádiu \“chlubili\“ o kolik víc vybrali za rok 2012 policejní \“pasáti\“ (a že je moc fajn, že mohou vybírat i jinde než na dálnicích, kolik že lidských životů tím zachrání..). A jako druhý \“střípek\“ reality – po ani ne 2 hodinách sněžení už třikrát hasiči a sanitka směrem ke kopci vedoucím do našeho městečka – leckdo asi nepochopil, že nelze vždy jet 90 km/h.. Navržené panem Beranem by se mi líbilo, ale obávám se, že většina \“národa\“ není na vlastní zodpovědnost připravená (resp. ji nechce a bude se jí bránit \“zuby nehty\“) – důsledkem je to, co denně vidíme..

    Hrosan

    Jako teorie je článek pěkný, ale v reálu se tak nikdy nestane – zrovna dnes se v rádiu \“chlubili\“ o kolik víc vybrali za rok 2012 policejní \“pasáti\“ (a že je moc fajn, že mohou vybírat i jinde než na dálnicích, kolik že lidských životů tím zachrání..). A jako druhý \“střípek\“ reality – po ani ne 2 hodinách sněžení už třikrát hasiči a sanitka směrem ke kopci vedoucím do našeho městečka – leckdo asi nepochopil, že nelze vždy jet 90 km/h.. Navržené panem Beranem by se mi líbilo, ale obávám se, že většina \“národa\“ není na vlastní zodpovědnost připravená (resp. ji nechce a bude se jí bránit \“zuby nehty\“) – důsledkem je to, co denně vidíme..

    Jivo

    On je take problem v tom, jak pracuje nase policie. Jedina jejich cinnost se spise buzerace nad nesmylsne omezenou rychlosti a sikanozni akce kontrolujeme vsechny. Pritom v provozu je to opravdu des a hruza. Ridici nedavaji blinkry, nejezdi ohleduplne a na dvouproudovce dosti casto pres pruhy. Velka cast se stale nenaucilila, ze auto jedouci v levem krajnim pruhu musi umoznit predjeti rychleji jedoucim vozidlum i ve meste apod. Kdyby misto Passatu a kamer bylo 2x tolik rozumnych policistu v provozu, tak to vypada jinak. Ale to je take hlavne i o jejich neschopnem vedeni, ktere je nuti pracovat tak, jak pracuji.
    A na silnicich je hlavni jezdit hlavne bezpecne, pak ohleduplne a az jako treti bod dle pravidel. U nas bohuzel plati hlavne v obci pokud mozno 40km\\h, ale pokud pritom ohrozim svojim nekoukanim do zrcatek, jizdou po prostredku a nedanim prednosti v jizde ostatni, to je uz jedno. A pokud se do takoveho provozu dostane nejaky jezdec z autoskoly, neda se divit tomu, co se nauci.
    Rad bych pripomel, ze policie si vymohla Vas nutit k okamzite technicke prohlidce. Ale se stavem znaceni, s nasi hroznou deravou jiste zadne predpisy nesplnujici silnicni sit nic delat nehodlaji. Pro priklad, v Praze v ulici Na Pankraci primo pred Policijeni stanici se propadli zbytecne retardery. Tak se postavili hned vedle. Ty diry od tech starsich tam nikdo neopravil. V kazde ulici mate kazdych 50m retarder nebo diry.

    Jivo

    Ano, nemam nic moc proti 50km\\h limitu v zastavene oblasti. Ale proc na silnicich, kde bylo pocitano s nepritomnosti chodcu? Vemte si puvodne mezinardoni dalnici, z ktere nam zbyla magistrala. Vem te si Opatovskou na Jiaku, ktera je asi 50m od nejblizsich bbaraku, kde je kazdych 100m podchod nebo nadchod. Sice zde rvouni a aekoteroriste udelali u kazdeho podchodu a nadchodu i prechod s dali tam rovnou 40tku, ale PROC? Takovych silnici je v Praze desitky. Dokonce bylo pri zavadeni 50tky slibovano, ze se ztrati nesmlsne 30tky a 40tky a kde to pujde se da 70tka. Rozumna vize, ze ktere nezustalo nic. Videnska, Sporilovka, Rohanske namesti, Argentiska, Evropska, Plzenska, Podosle nabrezi, Strakonicka, Barrandovsky most, Gen. Sisky, Opatovska, Hornomecholupska, PRumyslova, Svehlova,Vyskocilova apod jsou ulice, kde by ta 70tka mela byt. Nekde bude potreba par stavebnich uprav, opravdu pokud mozno prejit na blikajici oranzovou pred cervenou a zrusit prechody u nadchodu a podchodu. Misto semaforu pro chodce stavet bezbarierove nadchody. A zajistit v techo ulicich plynulost zelene vlny. Ne naucit ridice, ze diky nesmslne cervene je to lepsi projet vedle pres sidliste.

    Tomek

    70 ve městě je dost… mimo zástavbu a chodníky je to asi jedno, ale tam kde se pohybují lidi vás budu vždy považovat za potencionálního vraha.
    Proč ? Protože si nenecháváte rezervu na nečekané případy a dost možná přehlédnete i nějaké varování…

    Tomek

    od kdy ve městě je nějaký \“rychlý\“ pruh ?
    Neznám vše, poučte mne …

    Tomek

    nikdy nelze čekat zodpovědnost ode všech … a specielně ne od těch, co mají holej zadek a nemají o co přijít…

    Tomek

    70v obci je normální ? Trochu mě mrazí, když to čtu… jak už jsem se výše zmínil, jsou místa bez lidí, kde to nemusí být problém, ale občas vidím jak se takhle někdo řítí kolem chodníků plných lidí a otevírá se mi kudla v kapse… a specielně, když jde o dopravní společnosti, někteří jezdí úplně šíleně … naposledy co jsem viděl mezi nástupišti tramvaje, poté vjel do křižovatky a předjel auta pomalu odbočující vlevo zleva … kdybych měl jeho značku, už by o něm na centrále PPL věděli, tohle je fakt nebezpečné…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist