titulka-2-3-352x198.jpg

Pravidelné lékařské prohlídky řidičů: Kdy musíte na kontrolu?

poradna

V poslední době se mne často ptáte na problematiku pravidelných lékařských prohlídek pro řízení motorových vozidel. Podrobně se tedy dnes podívám na tuto problematiku.

Diskuze

20 komentářů

    Profesní řidič

    Dobrý článek, který vysvětluje, kdy bychom měli absolvovat lékařské prohlídky. Chybí mi ovšem druhá část a to, jak se to v praxi kontroluje a jaké jsou případné postihy. Několik mých známých by již dávno nemělo mít ze zdravotních důvodů řidičský průkaz, ale dál vesele řídí a ohrožují sebe i ostatní účastníky silničního provozu.

    Petr

    Dobrý den,
    myslím si, že by felčaři, kteří vydávají posudky, měli být plně trestně odpovědní v případě, že řidič, kterého pustili za volant, způsobí nehodu.
    Když si vzpomenu na jednoho svého příbuzného, tak jemu bych nesvěřil ani řízení kolečka nebo trakaře – pokud jede po silnici, jezdí středem vozovky, vpravo nevidí vůbec nic…

    Míra

    Ještě tam mohli napsat, co s tou prohlídkou dělat nebo kam ji doručit.

    Milan

    Jsem rád, že lékaři po provedení této prohlídky vlastně garantují do příští prohlídky těmto řidičům „nesmrtelnost“?! Hned se člověku žije klidněji, že? Nebo né? Jak komické a paradoxní. Ve vyspělém světě, např. Rakousku, Německu, USA atd., to neexistuje. Tam platí řidičák po celý život, maximálně po 70-75 letech kontrola zraku a u často pokutovaných, či nehodách a to bez ohledu na věk, pak přezkum na reakci, psychiku, zkušební jízdy apod. Tam zatím funguje zdravý rozum. U nás vládne „lobby“.

    Karel

    Tak jak zde píše pan Milan, prohlídka nezaručí nesmrtelnost zrovna tak jako prohlídka auta v servisu nezajistí bezporuchovost. Jak třeba může lékař mít odpovědnost za to, že řidič požije alkohol a dopustí se dopravního přestupku? Kdo bude zodpovědný za mladší ročníky kteří nemusejí mít lékařskou prohlídku ale svojí jízdou či arogancí ohrožují jiné účastníky silničního provozu?

    majkl chris

    Ne lékařská prohlídka-ta jen ukáže zda-li „senior“ dobře vidí,dokáže se orientovat atd,ale lékař v ordinaci NIKDY nezabezpečí zda-li je tokový člověk schopen se zhostit řízení bez problémů a nebýt brzdou,překážkou či vyloženě nebezpečím pro sebe a ostatní účastníky provozu!!Doporučil bych VŠEM (nejen starším 60 let a profíkům a „referentům“,ale i všem držitelům ŘP kteří se pohybují po komunikacích) každoroční školení z PSP a pro starší pak jízdy z instruktorem který vyhodnotí seniora zda-li může do provozu!!!
    Tihle totiž mnohdy již neznají soudobé PSP, neumí se udržet v dnešním „zběsilém tempu“ a nebýt nebezpečím pro ostatní účastníky…..

    Zdeněk Dobiás

    Je vidět, že místní diskuse se zaměřuje výhradně na nás starší. A přitom my nejsme nic větší přestupkáři než ostatní. Ba naopak. Spíše to vypadá jako další mezigenerační útok.

    Miloš

    Pánové,zase je to jen o penězích, občane zaplať a s Milanovým komentářem plně souhlasím.

    hradní volič

    a co zmrdi typu Janoušek doktor napíše co prachači momentalně potřebují

    Milan

    Nejedná se náhodou o zlegalizovanou diskriminaci osob určité věkové skupiny!?, kteří dosud byli plnohodnotnými zaměstnanci a prakticky ze dne na den jsou zpochybňování pro řízení motorového vozidla, byť mají za sebou statisíce, leckdy i v řádu milionu, kilometrů bez nehody a někdy i bez pokuty. Je je asi třeba odstranit, aby uvolnili prostor pro ty mladé, pro které jsou, díky těmto a podobným nařízením k smíchu, zejména pro svou opatrnost, vyplývající právě ze svých celoživotních zkušeností. A protože neví, co bude příště, jezdí navíc ve starých vracích, protože nákup nového nebo novějšího vozidla by mohli chápat jako vyhazování peněz.

    Milan

    Tak do třetice, pro názornost, jak to chodí ve světě:

    V USA a ve vyspělých státech jsou zavedena omezení založená na věku. Když starší řidiči dosáhnou určitého věku (často 70 nebo 75 let) musí se podrobit častěji různým provedením řidičských zkoušek. Takové přístupy nejsou stálé a jednotné ani na území USA, ale mají jasný politický význam. Mnoho zemí světa a několik států USA opouští od zkoušek odborné způsobilosti v souvislosti s vyšším věkem řidičů a přiklánějí se ke zkouškám založeným na zkouškách založených na chování. To znamená, spíše než zkoušení všech řidičů starších 70 let, mnoho jurisdikcí (soudních pravomocí) začalo zkoušet jen ty řidiče – bez ohledu na věk – kteří zavinili vážné dopravní nehod nebo se dopustili většího počtu dopravních přestupků nebo jejich přátelé či rodinní příslušníci oznámili policii jejich problematické chování, které je z hlediska bezpečnosti silničního provozu nebezpečné. Například v Německu existuje politika „řízení po celý život“ a přehodnocuje kompetence k řízení jen tehdy, pokud se řidič dopustí více přestupků. V roce 2000 stát USA Indiana opustil přezkušování odborné způsobilosti pro prodloužení platnosti ŘP protože větší počet zkušebních organizací shledalo jako neprokazatelné, že by jejich nákladné přezkušování skutečně snižovalo nehodovost starších řidičů.
    Tato změna ve strategii je v souladu s poznatky stále více uváděnými v literatuře, že zkoušky odborné způsobilosti na základě věku jsou jen zřídka prospěšné nebo rentabilní. Studie v letech 1988 a 2002 neshledala rozdíl v nehodovosti mezi staršími řidiči ve Viktorii – jediném státě Austrálie bez povinného přezkušování starších řidičů – a nehodovostí v ostatních Australských státech. Snad nejpádnější důkaz pochází z rozsáhlé dlouholeté studie srovnávající míru nehodovosti starších řidičů ve Finsku a Švédsku. Řidiči ve Švédsku mají řidičský průkaz na celý život s automatickým prodlužováním řidičského oprávnění, zatímco Finsko vyžaduje rozsáhlé přezkušování a ověřování způsobilosti starších řidičů k řízení motorových vozidel. Ačkoliv testy ve Finsku snížily počet řidičských oprávnění starších řidičů, nebyly zde signifikantní rozdíly v míře nehod nebo zranění starších řidičů v těchto dvou zemích. Povinné přezkušování přiměje některé starší řidiče k tomu, že přestanou řídit, jak to udělali v Finsku, ale zřejmě ne ty správné řidiče – protože jinak by míra nehodovosti u seniorů poklesla.Každý měsíc stát Pennsylvania znovu ověřuje odbornou způsobilost 1 600 řidičů všech věkových skupin, kteří byli nahlášeni nebo zavinily určité druhy dopravních nehod. Ačkoliv méně než jedno procento přezkušovaných řidičů neuspělo u zrakové zkoušky nebo při ověřování zdravotní způsobilosti, více než 28% se dobrovolně vzdalo řízení a odevzdalo ŘP. Tento postup nejvíce odradil ženy starší 65 let – které měly v podstatě nižší míru nehodovosti než muži nad 65 let. Takto tedy můžeme ze silnic odstraňovat řidiče, kteří nepřispívají signifikantně k nehodovosti starších řidičů.

    Protože zkoušení redukuje počet starších řidičů mohou někteří lidé předpokládat, že jsme dosáhli našich záměrů, zatímco se tak nestalo.

    Jako výsledek takového výzkumu mnoho analytiků se spojilo se staršími advokáty s argumentací, že význam má zkoušet pouze rizikové řidiče – ty jejichž záznam v registru řidičů vyvolal opravňuje domněnku, že oni jsou špatnými řidiči – a dělat to lepšími, sofistikovanějšími technikami.

    Problém se zkoušením:
    Přezkušování z důvodu dosažení určitého věku nemusí být efektivnější protože je mnohem subjektivnější než se zdá. Kteří řidiči šli ke zkouškám – a jak – se značně liší dokonce v té stejné jurisdikci, protože současné testy nejsou moc dobré.

    Zaprvé, zatímco 28 států USA vyžaduje, aby všichni řidiči přišli na odbor motorových vozidel vždy, když prodlužují platnost svých řidičských průkazů, pouze několik států blíže vymezuje věkový limit k osobnímu dostavení starších řidičů. Ale ve všech těchto státech zda a jak je starší osoba přezkušována, záleží plně na diskrétnosti examinátora. V roce 1997 studie zaměřená na práci 51 zkušebních komisařů ukázala, že jedno z nejčastěji užívaných kritérií pro stanovení zda řidiči potřebovali další zkoušení (nebo ne) bylo jak tito vypadali (jaký vyvolali dojem), když se objevili ve dveřích a prošli jimi.

    Zadruhé, v mnoha státech typ a obsah dodatečného zkoušení může zcela záviset na posouzení staršího řidiče examinátorem. Například v oblasti Columbia všichni řidiči starší 75 let musí absolvovat vyšetření zraku ale mohou být také požádáni aby se účastnili zkoušky reakčního času a/nebo testů znalostí pravidel silničního provozu. A tak zde existuje široká variabilita druhů vyžadovaných dodatečných zkoušek. Kdo je absolvuje úspěšně a kdo neuspěje může být také otázkou náhody. Studie v roce 1988 úřady zabývající se registrací a vydáváním ŘP ve Vermontu a Maine si všimly, že ve venkovských oblastech byli zkušební komisaři nakloněni tomu, aby si starší řidiči ponechali své řidičské průkazy, dokonce i když tito neřídili bezpečně, protože examinátoři věděli, že tito řidiči neměli jinou alternativu dopravy.

    Zatřetí, nemáme přesné testy bezpečného řízení, ačkoliv výzkum v této oblasti probíhá a je zaměřen na vývoj lepších opatření. Studie trvající několik desetiletí důsledně ukázaly, že ani věk ani účast mnoha zdravotních podmínek nebo zhoršení nemá významný vztah k míře dopravní nehodovosti. Dokonce špatný zrak – nejčastější potíže starších řidičů se promítl do závěru – má jen nevýznamný vztah k nehodovosti starších řidičů. —

    Vašek

    Lékař vám zkusí zrak, napíše potvrzení o dalším možném řízení a co je hlavní pro něho, vybere od důchodce 350 Kč. Zlodějina na entou.

    Franta

    Já jsem platil 250 Kč . 65 let . Záleží na tom ke kterému zlodějovi chodíte.

    Kenedz

    Takže stát mi nařídí prohlídku a já přestože si platím celý život zdravotní pojištění (posledních pár let z průměrného platu, který nevydělám) si tuto prohlídku zaplatím. Nemocný jsem byl naposledy před deseti lety – angína. No není to paráda?

    73 letý důchodce

    V diskuzi uvádíte, že platíte jako důchodce za lékařskou prohlídku 250,- a 350,- Kč. V Třebechovicích pod Orebem si lékař a praktická lékařka řekne o 500,- Kč pokaždé již několik let. Může někdo uvést, do jaké maximální výše může lékař si určit částku za prohlídku ?

    Petr

    Moje praktická lékařka si řekne za prohlídku od důchodce 600 Kč. Je to nemravná mrcha.

    Milan04

    Doplnění-řidič v pracovním poměru má lékařskou zprávu hrazenou zaměstnavatelem každoročně.Pracující důchodce jako řidič autobusu nemusí na jím placenou prohlídku ani v 68 letech. /zák.361/2000 Sb.,§87 odst.1 písm.b, a odst.3

    Pavel

    Mnohdy přemýšlím,proč se stále vymýšlejí nové věci,pracoval jsem jako řidič z povolání 40let a musím říct,že system bývalých růžových řid.průkazů doplněných o kupon s uvedením hlavních dop.přestupků,kde kromě pokuty byl přestupek zaznamenán. Při třetím porušení téhož přestupku byl řidičák zabavený a dotyčnému byl vydán až po proškolení a přezkoušení v autoškole,tehda svazarmu.Když už měl někdo 2″dírky“ tak si dával jóó pozor,aby nedostal třetí.Mnohdy přestupkář zjistil,že od doby co získal řidičák se vyhláška už několikrát změnila. Co se týka ceny za zdr.prohlídku souhlasím,že cena by měla být všude stejná,vždyť rozdíl je mnohdy až300-400 Kčs za stejný úkon.Jinak přeji na cestách nám všem více vzájemné ohleduplnosti.

    jekrman

    A co čtyřicetiletí a mladší? Znám jich dost, kteří jsou pomalí, jak želvy, jejich IQ je jen o málo vyšší, než má šimpanz a vyznačují se výraznou agresivitou, kterou projevují během jízdy.A nikomu v tomto hrúzostátě to nevadí. Tihle jezdí bez omezení.

    Pavel

    Je někde stanoveno kolik si smí lékař říct za prohlídku? Jsem důchodce s malým důchodem, když prohlídku nařizuje zákon měl by to hradit stát!

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist