Pozemní rychlostní rekordy – jak šel čas

Svět se honí za nejrychlejším autem prakticky již od doby, kdy automobil vznikl. Už v roce 1898 byl stanoven první oficiální rychlostní rekord.

Lidé se snaží rychlost překonávat odjakživa pomocí jakéhokoli druhu pohonu. Proto také přestali používat vlastní nohy a přesedli na koně nebo velbloudy. S vynálezem parního pohonu se na čas stal nejrychlejším dopravním prostředkem vlak, ale koncem 19. století byl vynalezen automobil. Ten byl sice již počátkem století dvacátého překonán v rychlosti letadlem, ale touha po dosažení nejvyšší rychlosti na zemi člověka nikdy neopustila. A jak to tedy všechno probíhalo?

Již 18. prosince 1898 stanovil Francouz Gaston de Chasseloup-Laubat první oficiálně zaznamenaný rychlostní rekord. Zajímavé je, že k tomu použil elektromobil Jeantaud Duc, který dosál na 63,15 km/h. Vlastně to bylo první auto, které bylo rychlejší než průměrný kůň.

V lednu 1904 pak ale sám Henry Ford s vozem vlastní výroby dosáhl rychlosti 147,05 km/h. Spalovací motor tak poprvé stanul na nejvyšším stupínku. Za dva roky ho ale překonal parní automobil Stanley Rocket Racer, se kterým Američan Fred Marriott stanovil rekord rychlostí 205,44 km/h. Za zmínku určitě stojí, že parní automobil Rocket Racer jako první překonal rychlost 200 km/h, jako první automobil se stal rychlejší než tehdy nejrychlejší kolejové vozidlo a rekord vydržel až do srpna roku 2009, tedy dlouhých 103 let.Automobil poháněný motorem s vnitřním spalováním čekal na zlomový okamžik do března roku 1927, kdy britský závodník Henry Segrave s vozem Sunbeam 1000HP dosáhl na rychlost 328 km/h a byl prvním, kdo překonal rychlost 200 mil (320 km) za hodinu.

V roce 1947 už auto poháněné pístovým motorem uhánělo rychlostí 634 km/h díky Britovi Johnu Cobbovi. V roce 1964 o sobě dal vědět Donald Campbell, který s vozem Bluebird CN7 poháněným turbínou překonal rychlost 648 km/h. O rok později ale Campbella překonal Američan Bob Summers, který s  vozem Goldenrod uháněl rychlostí 658 km/h. Byl tedy rychlejší než první neoficiální rekord pro vozidlo poháněné tryskovým motorem (655 km/h).

Pak ale na scénu po změně pravidel přišla auta poháněná tryskovým motorem. Podle tehdejších pravidel byl rekord uznávám jen tehdy, pokud automobil přenášel výkon na kola. Listopad 1965 byl ale na rekordy velmi plodný, tehdy se na solných pláních u Bonneville sešli ti nejlepší. Američan Craig Breedlove tak znovu stanovil rychlostní rekord a  ne jen pro tryskové motory, ale absolutní. Dosáhl oficiálně na 894 km/h a o pár dní později neoficiálně na 978 km/h.Pak se dlouho nic významného nedělo, až v říjnu 1983 překonal Brit Richard Noble jako první člověk s automobilem rychlost 1000 km/h. Atakoval rychlost 1020 km/h. Teprve v roce 1991 se znovu podařilo překonat rekord pro vozy s pohonem kol spalovacím pístovým motorem. Elwin Teague na letmém kilometru upaloval rychlostí 684 km/h, ale na letmé míli jen 659,7 km/h, takže rekord vylepšil jen o kousek.

Pak se do hry vložil legendární Andy Green s vozem Thrust SSC. V poušti Black Rock v USA se mu podařilo 25. září 1997 dosáhnout na letmé míli rychlosti 1149,303 km/h. Tým se ale nevzdal, protože hranice zvuku byla už jen kousek odtud. Lehce upravili stroj Thrust SSC a 15. října roku 1997 se zapsali do dějin – Andy Green jako první člověk na světě dokázal v automobilu překonat rychlostí 1227,986 km/h zvukovou bariéru.Pístové motory se takové rychlosti už z konstrukčního hlediska přiblížit nikdy nemohou (nebo aspoň ne za současně známých technologií). V roce 2008 stanovil Tom Burkland s vozem vlastní konstrukce nový rekord s hodnotou 669 km/h. Vůbec nejvyšší rychlost, kterou kdy dosáhl automobil s poháněnými koly, má hodnotu 737,8 km/h a  zasloužil se o to v roce 2001 Don Vesco se speciálem vlastní kontrukce. Místo pístového motoru ale použil turbínu.Abychom ale ještě nezapomínali na „alternativní“ pohony. V roce 2004 stanovil Roger Schroer rekord pro elektromobily, který nyní činí 517,942 km/h. Andy Green se pak do análů zapsal ještě jednou, když se speciálem JCB DieselMax stanovil hodnotou 564 km/h nový rekord pro dieselové motory.

Myslíte si ale, že už je to konec všeho snažení a že se člověk nemá kam dál dostat? Omyl. Po ekonomickém oživení opět našli dobrodruzi sponzory a prostředky pro splnění svého snu. Tým okolo Andyho Greena se znovu chystá se speciálem Bloodhound SSC překonat neuvěřitelnou hranici 1050 mil za hodinu – tedy 1690 km/h. Vypadá to nereálně? A myslíte, že když byste řekli někomu v roce 1911, že se budeme o sto let později autem porohánět rychlostí 1200 km/h, že by vám věřil?

autoweb.cz

5.4.2011 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist