povinna-zimni-vybava-vs-auta-s-pohonem-4x4.jpg

Povinná zimní výbava vs. auta s pohonem 4×4

pokuty v rakousku

Jsou majitelé čtyřkolek z hlediska povinnosti vybavit své vozidlo zimní výbavou jakýmkoli způsobem před zákonem zvýhodněni?

Diskuze

7 komentářů

    Pavel

    Pan Beran se na věc podíval ze stránky legislativní. Já bych snad na prvním místě doporučoval rozum.

    V první řadě automobilů s pohonem všech čtyř kol je velká spousta a stejně tak je zde velká spousta systémů, které pohon všech čtyř kol umožňují. A jen velmi malá část těchto systémů disponuje permanentním pohonem všech kol – například Symetrical AWD od Subaru, či Quattro od Audi, ovšem pouze s motory umístěnými podélně (zde je použit středový diferenciál Torsen, u motorů napříč je použita Haldex spojka, která spíná v případě potřeby) a pár dalších. To znamená, že není 4kolka jako 4kolka.

    Za druhé, pohon 4×4 přináší výraznou výhodu při přenosu točivého momentu na vozovku a při brzdění motorem. Nikoliv však při brzdění brzdami, nebo při vyšlápnuté spojce. Je tedy hezké, když má řidič vůz s pohonem všech kol obutý na letních pneu a do kopce se tak vyškrábe (záleží však na povrchu, teplotě, apod.) stejně jako vůz s pohonem zadních kol, či předních na zimních pneu, když však přijde na brzdění provozními brzdami, jde již jen o pneumatiky, stejně jako při průjezdu zatáčkou. To samé platí pro použití zimních řetězů, které mají za úkol zvýšit trakci.

    PS: nikdy nezapomenu na Stoupu, kterého tahal můj kamarád z příkopu. Ten tvrdil, že kdyby měl Passat 4Motion a ne tu jeho obyčejnou předokolku, byl by to býval ubrzdil, protože by mu při brzdění brzdou, brzdily i zadní kola. Toliko k technickému povědomí řidičů.

    kys

    Zeptal bych se na povinnost mít sněhové řetězy u 4kolky v zahraničí (Itálie, Rakousko), kde toto např. na horách taky stanovuje značka. U mého SUV a při zvolené (a povolené) konfiguraci kol řetězy nenasadím. Znamená to tedy, že za značku nesmím a mám smůlu? Máte-li někdo zkušenosti, podělte se…

    Tomáš Beran

    Díky za doplnění. Tyto technické aspekty jsou právě těmi, o kterých se zmiňuji a které by se případně posuzovaly a porovnávaly.

    To, že není čtyřkolka jako čtyřkolka, je jasné a někdy mohou být čtyřkolky zrádné v tom, že vyjet se dá leccos i na letních, ale ubrzdit dolů z kopce na sněhu už mnohem méně. 🙂

    rpajik

    s letnakama to na 4×4 neni tak jednoduche – na kluzkem povrchu to bude znamenat, ze v zatacce se staci dotknout plynu a ujede zadek. Ostatne takto se chova ctyrkolka i na ledu. V beznych podminkach typu snih, ujezdeny snih apod. je nahon 4×4 velka vyhoda. Je to fajn i v desti – kdyz do louze vjede jedno hnane kolo ze 2, nebo jedno ze 4 je sakra rozdil. Na cistem ledu je to dle mych zkusenosti jedno – ano 4×4 na ledu vyjede kopec, ale jak se dostat dolu ?

    A jeden tradicni: Auto s nahonem 4×4 projede vic, dojede dal, takze zapadne na velmi tezko pristupnem miste 😉

    pavel

    mohu popsat jen osobní zkušenost, když jsem jel na ledovec Solden v AT, v půli kopce je brána kde kontrolovali povinné řetězy. uplně mi zatrnulo páč jsem je neměl ale chlapík jen prohlásil áááá subaru …jeďte dál … takže takto to chodí v civilizaci…

    pavel

    mohu popsat jen osobní zkušenost, když jsem jel na ledovec Solden v AT, v půli kopce je brána kde kontrolovali povinné řetězy. uplně mi zatrnulo páč jsem je neměl ale chlapík jen prohlásil áááá subaru …jeďte dál … takže takto to chodí v civilizaci…

    pavel

    mohu popsat jen osobní zkušenost, když jsem jel na ledovec Solden v AT, v půli kopce je brána kde kontrolovali povinné řetězy. uplně mi zatrnulo páč jsem je neměl ale chlapík jen prohlásil áááá subaru …jeďte dál … takže takto to chodí v civilizaci…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist