shutterstock_1037704156-352x198.jpg

Správné použití blinkrů je základ, který mnoha řidičům uniká

rady

Může to znít jako banalita, ale spousta řidičů neumí správně používat znamení o změně směru jízdy. Dochází pak k nebezpečným situacím a nedorozuměním.

Diskuze

26 komentářů

    Marek Býma

    U nás velmi rozšířený nešvar je před křižovatkou napřed brzdit a pak dát blinkr. Dle mého názoru to je ignorace na n-tou.

    jan.vitek

    Přesně jak se píše v článku, většina lidí nepoužívá blinkr jak by měla. Někdy si říkám, že např. u BMW X6 je blinkr zřejmě příplatková výbava.
    A to brždění na dálnici, to mi rozum nebere, hodně lidí asi nechápe, že na to, aby auto zpomalilo, stačí (zejména ve vyšší rychlosti na té dálnici) sundat nohu z plynu:-o
    Číst články autowebu o bezpečnosti provozu by mělo být v autoškolách povinné.

    Adrian

    …tu sa pouzitie blinkra povazuje za znamenie slabosti. Vacsina aut od koncernu WV ma zjavne blinkry za priplatok, alebo tak biedne packy ze ich olamu hned po prvych kilometroch. Pri predbiehani v kolone staci trhnut volantom vlavo a vpravo – ved to odbocuje aj bez nejakeho blikania.

    Ale ako pozeram na nazov clanku, blinker je forma komunikacie. Mozno tu nemame arogantnych debilov, ale len velke mnozstvo introvertov :-).

    Bob

    Jen by asi nebylo od věci tady taky napsat, že když jsem předjížděn na dálnici a já se následně taky chystám vydat do levého pruhu, tak neblikám dokud mě předjíždějící auto nemine. Jinak předjíždějícího nechávám na pochybách, jestli o něm vím nebo jestli mu to pošlu před nárazník…

    jan

    čím víc velký a dražší auto či suv tím víc dává najevo že on-ona nemusí blikat atd.
    Kdo to zažil na vlastní kůži ví že z toho jsou i pořádný nerváky a karamboly.
    Auto kamery by mněli povolit jako důkaz a hned je pálkovat.
    nemam žádnej šuplík,ale zdraví a rodinu mam jen jednu….

    Honza B.

    ve městě máme dost kruhových objezdů. Co opravdu nemusím, když dotyčný při výjezdu z kruháče nedá blink. Přesně se to týká plynulosti. Když vidím blink, můžu vjet plynule a pokračujeme všichni bez zpomalení. Jinak musím čekat, než nějakej trouba z kruháče vypadne bez blinkru odbočku přede mnou a já už ale nestihnu vjet na kruháč, protože on nedal včas znamení…a tak se krásný a jednoduchý kruhový zip zasekne…

    j.t.d.

    Zrovna ten kruhový objezd je zrádný – auto totiž může zablikat a pak z objezdu nesjet, v případě srážky má vinu ten, kdo nedal přednost a na objezd vjel.
    Je rozhodně chyba změnit směr jízdy a nedat znamení, ale není zakázáno dát znamení a směr jízdy nezměnit! (Například proto, že se blikáním dává najevo úmysl, ale podmínky nemusí provedenímanévru umožňovat – není tam volno, chtěl jsem ve skutečnosti jet jinam, a podobně.)

    Pavel

    Není to o autech ale o řidičích – já mám jedno z těch jmenovaných velkých a rychlých a co mi dělají z mého pohledu auta malá a pomalá, je k zoufání, např předjíždění v L jízním pruhu dálnice byt jedou cca 110 a v krajním asi 100 a tvoří dokonce kolony, které se sunou v L pruhu touto nebo i dokonce menší rychlostí a nikomu neuhnou- kupř. Ale zpět k blinkrům – jsou do de..lové, kteří nechápou, že dávat blinkr jako fakt právě probíhajícího aktu, je zbytečné, to snad nemusí skutečně blikat vůbec. Je to přece pro ostatní signál , co hodlám dělat s dostatečným předstihem a to já byt s tolik kritizovanám SUV dělám, věřte mi.

    Komunikátor

    V takové situaci sice blikám levým, ale jedu pořád při pravém okraji vozovky, takže nechávám hodně širokou mezeru mezi oběma pruhy. Zkrátka mám puštěný levý blinkr, ale přitom se držím u pravé čáry a nenajíždím ke středu dálnice. Případně jednou bliknu doprava anebo při blikání šlápnu na brzdu jen mírně – tak, aby se jen rozsvítila brzdová světla.
    Ale důležitější je, aby v takové situaci řidič v levém pruhu také zablikal levým blinkrem (=> opravdu předjíždím) a ne dálkovými světly. Když blikne dálkovými světly, tak si to řidič v pravém pruhu může vyložit, že ho tam pouští, protože je před ním dost místa. Tak používají dálková světla třeba řidiči kamionů – signalizují si tím dostatečnou mezeru pro zařazení.

    K4my

    tak věř, že akorát mateš úplně všechny, ale úplně všechny na cestě. Pokud jsi v pravo tak se zařazuješ pouze tehdy pokud to umožní situace, vůz, terén, rozestupy atpd. Jinak si to vynucovat nemůžeš, o tom nic v předpisech není. A blikání, když kolem tebe projíždějí rychlejší vozy je spíše trestné 😀

    Praktik

    Je třeba dát nějak najevo, co chce řidič udělat. A to bez puštěného blinkru nejde. To blikání před takovým manévrem – tedy přejetím z pruhu do pruhu předpisy přímo nařizují – bez ohledu na to zda je obsazený nebo ne. Doba použití blinkru není předpisy omezena. Takže se nejedná o vynucování, ale o komunikaci, jak popisuje článek. Blinkr sděluje ostatním jen úmysl a neznamená, že řidič si něco vynucuje anebo že někoho v tom druhém pruhu omezí nebo ohrozí. 😉

    František

    Dobrý den.

    Setkávám se ve větších městem se zajímavým jevem. V zóně 30 Km s pravidlem pravé ruky jsou i dopr.značky -hlavní komunikace, dej přednost v jízdě. Jaký smysl má tedy zóna, kde je určená max. rychlost 30Km a kde platí pravidlo pravé ruky. Nemělo by to být tak, že v této zóně by neměly být dopr. značky určující přednost v jízdě a která je hlavní komunikace? Které označení platí ?
    Děkuji za odpověď.

    Ale][

    Pouzivat pri parkovani blinkr, ne vystrazna svetla! Nevim proc nekteri ridici to delaji, ale zastavuji se s vystraznymi svetly a pak zarazuji zpatecku. Parkovani neni zadna mimoradna udalost, blinkr staci. Jinak nevis jestli ho muzes objet, anebo se musis zastavit taky aby ten ridic pohodlne zaparkoval.

    Ondrej

    Tak zrovna tohle delam taky, a to hlavne v uzkych jednosmerkach. Pokud ridic za mnou predeme nevidi a nevi, ze se chystam zacouvat, abych zaparkoval, nalepi se mi na zadek a ja uz nemam sanci zaparkovat. Pokud ale dopredu zapnu vystrazna svetla a az pak si popojedu, nikdo se na me nelepi. Nevim, jak to udelat jinak 🙂

    MD

    Chytrý pán z autoškoly tvrdil, že znamení o změně směru jízdy dáváme po celou dobu jízdního úkonu. A je to pravda. Takže když jedu po dálnici a chci přejet do jinýho, začnu blikat ve chvíli, kdy se chci pustit do přejíždění, a přestanu blikat ve chvíli, když se plně zařadím do jiného pruhu. (Samozřejmě není příliš slušné začít blikat doleva zrovna ve chvíli, kdy mě zleva někdo předjíždí o dost vyšší rychlostí.) Člověk nikdy neví, kdo potřebuje vědět, jestli přejíždím z levýho do pravýho nebo naopak – a někdy, třeba při pozvolnějším přejíždění to nemusí být hned zřejmé. Prostě se držím svýho pruhu, všímám si hlavně toho přede mnou a k tomu si dávám majzla na ty, kdo blikají. Kdo nebliká, nepřejíždí z pruhu do pruhu, takže pokud není v mym pruhu, tak mě nezajímá. Někteří řidiči mají taky problém při odbočování na křižovatce, kde hlavní pokračuje vlevo nebo vpravo – třeba kdo nebliká na hlavní a přitom odbočuje vpravo, tak zbytečně blokuje toho, kdo přijíždí zleva po vedlejší a odbočuje vlevo, protože ty dva se většinou krásně minou (bez ohledu na to, jestli ta hlavní, po které přijíždí ten první, pokračuje rovně nebo vpravo).

    MD

    Tohle zrovna dělám dost často. Když parkuju, nejdřív blikám doprava (sjíždím k pravému okraji vozovky) a pak při zastavování pustím blikačky. Pak dám zpátečku, blikačky přepnu na blinkr vpravo a zacouvám do řady vpravo. Parkování sice není žádná mimořádná událost, ale pokud bych jenom blikal, tak ten za mnou si třeba může myslet, že odbočuju (do boční ulice nebo do nějakého vjezdu apod.), a jenom by zpomalil, ale držel by se skoro hned za mnou. Takhle mě může klidně objet, pokud nejede nic v protisměru a není tam dvojitá čára. Pokud zastaví hned za mnou, tak zdržuje nejen sebe, ale i mě. Já stejně musím čekat tak dlouho, dokud mě neobjede nebo dokud si necouvne.

    MD

    A jak jste přišel na to, že v zóně s omezenou rychlostí 30 km/h automaticky platí pravidlo i pravé ruky? Snad jsem neprošvihl nějakou změnu v pravidlech. Zóna znamená jen to, že příslušné omezení nepřestává platit na nejbližší křižovatce, ale platí od začátku zóny po konec zóny.

    MD

    Pokud auto na kruháči bliká a pak nesjede, tak je to jeho chyba. Někdo jiný přece nemůže nést odpovědnost za to, že řidič auta na kruháči nejede tam, kam signalizuje blikáním. Pokud „podmínky neumožňují provedení manévru“, například proto, že „tam není volno“, tak přece stejně musím zastavit a počkat, až tam volno bude. Pokud jsem chtěl ve skutečnosti jet jinam, pak mám dvě možnosti – buď jet tam, kam signalizuju blikáním, nebo signalizovanou variantu změnit – pak ale nesmím nabourat do těch, kteří podle mého blikání počítali s tím, že budu odbočovat.

    Miro

    U vice ridicu je blinkr přepych a zbytecnost, nepouzivaji ho. klickovani z pruhu do pruhu bez blinkru dela asi tak 80% ridicu a taxikari je nepouzivaj vubec. odbocovani do leva tak to uz se bez blinkru neobejde ale dost ridicu si najede doprava a odboci doleva a to bez blinkru. Mam kameru v aute a je to kazdy 2 ridic co nepouzije blinkr a odboci nebo kličkuje.

    eNeN

    Je to jeho chyba, ale když nedáte přednost, je to chyba mnohem větší.
    Jsou případy, kdy auto na hlavní dávalo blinkr doprava (prostě protože jsou lidi, kteří jedou se zbytečně zapnutým blinkrem i kilometry) a z vedlejší tam vjel = karambol. Vina toho na vedlejší!

    Tom

    Všímám si tohoto nešvaru čím dál víc, hlavně město (Brno) a dálnice, není to tak dávno, co jsem kvůli jednomu takovému případovi na poslední chvilku probrzdil kanál a vyměnil půlku přední nápravy…mám pocit, že nemálo aut má páčku blinkru ulomenou, tento článek by měl viset jako novinka každý týden….

    Ian

    Kristepane, zona 30 znamena zonu 30, s prednosti to nema nic spolecneho. Znacky upravujici prednost proste plati vzdy.

    Ze jsou zony 30 z 90% k nicemu a juen prudi, je druha vec.

    Qality

    A není již náhodou v zákoně o provozu na pozemních komunikacích novinka o nedání znamení o změně směru jízdy trest peněžité pokuty myslím za 2500,- a odebráním tuším dvou nebo tří bodů?
    Nebo to bude až s novinkou o pokutě za neoprávněnou jízdu v levém pruhu?

    Nicméně pro příklad,kdyby se švestky ráno tak v 7:00 postavili ve Zlíně na hlavní průtah Třídy Tomáše Baťi,tak vyberou na pokutách za nedávání blinkru,bezdůvodně pomalou jízdu,překročení povolené rychlosti,telefonování za jízdy,nezapnuté pásy,ohrožování ostatních řidičů nebezpečnou jízdou počítám do oběda tak 100 tisíc,ne-li víc.

    Saakrys

    Libi se mi, jak tu vetsina lidi nadava na to, ze nekdo nedal blinkr. Me mnohem vic stvou hlupaci, kteri si mysli, ze tim, ze daji blinkr, tak maji prednost a muzou bez obav prejete z pruhu do pruhu.
    To me ohrozuje mnohem vic, nez kdyz me nekdo predjede a neda blinkr o tom, ze se radi zpet do pruhu prede me.

    MiŠák

    Ke zvýšení pokut za neblikání…. To nic neřeší. Vždyť už teď paltí, že se blikat má. Stačilo by, kdyby to někdo vyžadoval. Kdyby v každém městě jednou týdně vylezl jeden uniformovaný a vybíral po 100,-ce, tak za chvíli blikaj všichni tam kde maj. Takže to asi nikomu nevadí. Teda hlavně těm, co chystaj zvýšení pokut. Pokud nevylezou už teď, tak vlastně nic nedělají, aby se blikalo. Pokud zvýšej pokuta a pak vylezou, je to šikana. A´t valezou teď, dávaj to po stovce nebo s domluvou a za chvíli bude blikat většina. A v klidu. Je to o tom, jestli chtějí vychovávat nebo šikanovat. A když je to takový problém (podle mě jo, protože mi to taky vadí), k čemu máme třeba veřejnoprávní televizi?

    A

    Pokud chcete vyjádřit protest proti změnám v zákoně 361 , které platí od 1.7.2006, pak neblikejte při výjezdu z kruhového objezdu. Je to bezpečné, ale naštve to spoustu jiných řidičů.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist