autoweb.cz > Toyota > Potvrzeno: General Motors před Toyotou
Potvrzeno: General Motors před Toyotou
Ztráta pozice největší automobilky světa byla v případě Toyoty otázkou času – o tom, co se chystá, jsme konečně psali. Zdraví japonské automobilky nalomilo v posledních letech několik přešlapů, ale největší úder jí zasadilo březnové zemětřesení. Především kvůli němu přišla Toyota v prvním pololetí roku 2011 o titul světové jedničky, na kterou po letech opět vystoupila skupina General Motors. Japonci mezitím opět upravili výhled a očekávají, že produkce se začne vracet k normálu v září.
Dostat vyrobená auta k prodejcům však zabere cenný čas. „Dokonce i když Toyota obnoví výrobu, bude trvat několik měsíců, než se to projeví na prodejích,“ vysvětluje analytik japonské poradenské společnosti Carnorama Takeshi Miyao. „Výsledky Toyoty na konci roku nejspíš zaostanou také za Volkswagenem.“Volkswagen Toyotu předstihl už v prvním pololetí rozdílem který budou Japonci letos těžko dohánět. Světovou jedničkou byly General Motors, jejich prodeje vyskočily meziročně o 8,9 procenta na 4,536 milionu aut. Volkswagen prodal o necelý půlmilion méně (4,13 mil.). O podobný kus pak zaostala Toyota, když dokázala vnutit své auto 3,71 milionům zákazníků – do tohoto počtu jsou započítaní také noví majitelé vozů Daihatsu a Hino.Odepisovat Toyotu by však bylo předčasné. Jakkoli bude obtížné dostat prodeje zpět na úroveň před zemětřesením, na současném dně také nezůstanou. Meziroční propad 23 procent dokáže japonský výobce s největší pravděpodobností z velké části smazat nejpozději do dvou let. General Motors mají spousty vlastních problémů, a tak by mohlo být na špici už příští rok opět nepříjemně těsno.
Toyota chystá záchranná opatřění už dnes. Prvním a možná nejdůležitějším z nich bude facelift modelu Camry. Sedan býval nejprodávanějším kompaktem USA a jedním z nejžádanějších aut světa, než ho dlouhé pořadníky a váznoucí dodávky srazily po březnovém neštěstí na zem. Chevrolet Cruze, nejprodávanější auto General Motors, se v posledních měsících vyšvihl jen kvůli problémům Camry. Nejen že tedy Toyota uměže něco z oněch 23 procent, ale také se pravděpodobně znatelně zakousně do 8,9 procenta růstu, jimiž se chlubí GM.