Porsche Cayman

Něco napůl mezi modely Boxster a 911. Taková je aspoň teorie. Praxe ale naštěstí vypadá radostněji.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Jasně si pamatuji nadšení, které mě zaplavilo, když jsem poprvé spatřil koncept Porsche Boxster. Bylo to v roce 1993, dlouho předtím, než se mi podařilo svůj motoristický koníček změnit v zaměstnání. Neviděl jsem ho nikdy naživo, ale fotky stačily. Fantastické proporce a úchvatné detaily, jako panel pěti přístrojů se žlutým pozadím, nebo malé ventilátorky ve středovém tunelu z něj dělaly o mnoho lákavější objekt, než byl pozdější sériový model.

To už ale bývá osud konceptů, že jsou většinou hezčí, než jejich sérioví následníci. Důležité je, že i sériový Boxster měl motor uložený uprostřed, mezi předními sedačkami a zadní nápravou, což mu dávalo téměř dokonalou vyváženost a naprosto skvělé jízdní vlastnosti. Našlo se i pár odvážlivců, kteří tvrdili, že v téhle oblasti snadno předčí ikonickou 911. Neúprosná logika věci jim dává za pravdu – koncepce motoru vzadu se stěží dá označit za ideální výchozí bod a i když Porsche dokázalo v jejím zdokonalení magické kousky, motor uprostřed prostě funguje skvěle hned na první pokus.

Podobné vzrušení, jako při spatření onoho konceptu, jsem měl o pěkných pár let později, když jsem už jako novinář na ženevském autosalonu uviděl koncept jednoho úpravce, který opatřil Boxster pevnou střechou a ještě k tomu ho nastříkal v barvách Gulf. Zkrátka ohromná stylovka. Něco mi říkalo, že Boxster s pevnější uzavřenou karoserií na tom bude s jízdními vlastnostmi ještě o něco líp…

A Porsche reagovalo. I když tiskové zprávy tvrdí opak, Cayman je prostě a jednoduše Boxster kupé. Když se objevil na trhu, byl přesně na půl cesty mezi Boxsterem a 911 – měl výkon na půl cesty, zrychlení na půl cesty, cenu na půl cesty. Jenže Boxster pak prošel mírným faceliftem, takže motory dnes mají stejné – slabší verze o objemu 2,7 litru má 245 koní a 273 Nm, silnější verze S potom objem 3,4 litru, výkon 295 koní a točivý moment 340 Nm.

A právě slabší verze se nám na pár hodin dostala do nedočkavých rukou. Je to vlastně nejlevnější Porsche se střechou, jaké se dá koupit – základní cena je 1 465 000 Kč, ale nenechte se mýlit – pokud budete chtít jen trochu dobrou výbavu, příplatky rozhodně nebudou malé.

Ale přízemní ekonomiku stranou – jaký vlastně Cayman je? Řečeno jednoduše, skvělý. Na dnešním trhu existuje spousta aut, které vás ohromí výkonem, či pružným zrychlením, ale jen málokdy narazíte na auto, které vlastně moc silné není a přesto vás naprosto dostane. Cayman levnými lákadly výkonu naprosto pohrdá. Ne, rozhodně není pomalý, ale skvělým časům, které zaznamenáte na trase z A do B nevděčí drtivé akceleraci z každé zatáčky. Přísun výkonu z jeho plochého šestiválce vyniká naprostou plynulostí a při správné práci s trochu tuhou řadicí pákou vám umožní uspokojivě rychlý přesun. Pokud chcete spolujezdci vyrazit dech, poslouží vám lépe přemotorovaný hatchback, jako třeba nedávno testovaná Mazda 3 MPS. Ovšem, přestože má o 15 koní a spoustu Newtonmetrů víc, ani vteřinu nepochybuju, že by se na točité okresce dokázala Caymanu udržet.

Jízdní vlastnosti malého Porsche jsou zkrátka a dobře z jiného světa. Jsou ovšem určeny pro jeden určitý druh řidičů – pro ty, kteří hledají dokonalost a kteří se radují z každé zatáčky, projeté ideální stopou. Pokud patříte mezi stále vzrůstající počet těch, kteří vidí zábavu v powerslidech, driftech a podobné urychlené spotřebě pneumatik, na tohle auto rovnou zapomeňte. Na utržení zádi plynem nemá dost výkonu, když to zkusíte přes ruční brzdu, utrhne se velmi rychle, ale téměř se nedá udržet – koncepce s motorem uprostřed prostě na takováhle alotria není stavěná.

Stačí na driftování zapomenout, zvolit co nejlepší stopu a Porsche vám ukáže, co je to komunikace s řidičem. Docela mě překvapilo, že přilnavost není zrovna zázračná. Tedy jen do chvíle, než jsem si všimnul, že na tachometru jsou o třetinu vyšší čísla, než jsem se původně domníval. Na rozdíl od aut, která maskují rychlost na rovinkách, má ale Cayman jednu nespornou výhodu – nemusíte se bát, že vjedete do zatáčky tak rychle, že to podvozek nezvládne. Samozřejmě, pokud opravdu nejdete naprosto bez mozku. I když vlétnete do zatáčky mírně rychleji, než by bylo záhodno, podvozek zůstává dokonale čitelný a nezáludný. Na nerovném povrchu (kterého je u nás rozhodně víc, než toho rovného) vám podle momentální situace začne ujíždět přední, nebo zadní náprava, ale není to nic, co by vás vystrašilo, spíš jen další komunikační kanál. Stačí správně reagovat, což je u Caymanu spíš instinktivní záležitost, a podvozek se zase srovná. Testovaný kus měl příplatkové stavitelné tlumiče, které dovolily mírně měnit charakteristiku jízdy – komfortní nastavení trochu ulehčí od poskakování ve městě, ale žádný drtivý rozdíl nečekejte.

Pro řidiče, který to s řízením jako takovým skutečně myslí vážně, neexistuje lepší kupé. Ani mezi skvosty, jako je BMW Z4M kupé, nebo Nissan 350Z nenajde sobě rovného – ty jsou prostě určeny pro jiný styl jízdy.

Nakonec se ukazuje, že je na těch zpropadených financích přece jen dost záleží. (Kdo by to byl řekl, že?) Pokud zákazník nemá nouzi a příplatek 324 tisíc si může dovolit, rozhodně bych poradil silnější Cayman S. Ovšem ani slabší model se nedá označit za pomalý, pokud s ním člověk správně zachází. Na okruhu bude za eskem zaostávat, na silnici už o dost míň – a hlavně ho asi příliš často nepotká.

Každopádně jsme si ověřili, že Cayman je plnokrevné Porsche. Žádný paskvil, kříženec, nedochůdče, tohle je Porsche, které se může o své jméno opřít a automobilka se za něj rozhodně nemusí stydět.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyPorsche Cayman
0-100 km/h (s)6,1
Motor
Konstrukceplochý šestiválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)2687
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)245 koní v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)273 Nm při 4600-6000 ot/min
Nejvyšší rychlost (km/h)258
Spotřeba paliva (l/100 km)14,9/7,7/10,1 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)150 + 260 litrů
Ceny
Základní cena modeluod 1 465 000 Kč
23.7.2007 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist