autoweb.cz > Porsche > Porsche 911 > Porsche 911 Carrera 4S
Porsche 911 Carrera 4S
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 10
X-Factor 10
Celkové hodnocení 10
Na úvod
Říkat, že Porsche 911 je ikonou, je trochu obehraným klišé. Jenže ono se těmhle myšlenkám neubráníte, kdykoliv se na nějaké podíváte. A když usednete za volant i poslední generace, zase tu budete cítit to důležité, co se snažil Ferdinand Porsche nabízet svým zákazníkům od začátku. Emoce za volantem.
Možná někteří, co přemýšlejí o koupi 911, řeší jedno zásadní dilema. Koupit si pravověrnou, klasickou Carreru a tedy jen s pohonem zadní nápravy nebo tu s pohonem všech kol? Čtyřkolka je přeci použitelnější po celý rok. Ono možná takové myšlenky začnou člověka napadat i v momentě, kdy si prohlédne ty zástupy fotek s rozstřelenými 911 nejen na okruzích. A tak by se člověk mohl sám postupem času přesvědčit, že pohon všech kol doopravdy není od věci. Protože 911 má motor vzadu a zadní náhon, musíte být zatraceně rychlí, když se začnou dít nepříjemnosti. To abyste ustřelující záď chytili a udrželi auto na silnici.
Carrera 4S je širší, než obyčejná 911. A dostala také širší pneumatiky. A jen 5 procent výkonu je posíláno na přední kola ve standardních podmínkách. To jen když elektronika uzná za vhodné, pustí až 40 procent výkonu na přední kola. Je jasné, že pohon všech kol je těžší. Takže Carrera 4S s ním je i trochu pomalejší. Jak ve zrychlení, tak v maximální rychlosti. Ale jen o velmi málo. No a posílený charismatický šestiválec verze S tu nabízí více, než jen slušných 385 koní.Technika
911 byla vždy autem pro skutečné řidiče. Snad až s výjimkou kabrioletu. A jiné to není ani v její poslední podobě. Stačí otočit klíčkem a k životu probrat šestiválec s protiběžnými písty, který dává jasně najevo, o co tady půjde. Chrchlá u toho, je hlučný a obrovsky charismatický. Má přímé vstřikování a stejně tak i variabilní časování ventilů Variocam. Trochu u toho celého vibruje a vaše smysly se jen snaží to všechno hltat. Už jen nastartování vás musí vytrhnout ze všedních starostí. A jestli milujete všechno, co ke spalování benzínu patří, pak se do tohoto Boxeru zamilujete.
Stačí se vydat kousek za město, abyste z něj mohli dostat to nejlepší. Mezitím si užíváte pevnějšího řízení, kterému na komunikativnosti pohon všech kol ubral jen trochu citu. Na okolní svět se tu díváte skrze skromnější přední okno a celý interiér působí poměrně stísněným dojmem. Jenže to je přesně to, co chcete. Být naprosto spojeni s vaším autem. A tohle dokáže jen málokteré. Jsou tady i pohodlné sedačky, které vás podrží dostatečně i v zatáčkách. V celém interiéru najdete jen ty nejkvalitnější materiály, jaké si ve sportovním autě umíte představit. A stejně tak tu z každého ovladače a tlačítka cítíte, že je všechny vyráběly lidé, co o autech přemýšlejí dlouho do noci. Všechno je zpracováno s největší péčí a kdykoliv se sem usadíte, bude vám už jen pohled na budíky stačit k tomu, abyste byli na vrcholu blaha. No a v momentě, kdy tedy vyjedete z města?Na silnici
Motor máte za vaší hlavou, úplně vzadu. Takže vlastně asi na tom nejhorším místě. Jenže Porsche se už několik desetiletí snaží tenhle jedinečný neduh přetavit do výhody. A celkem se jim to daří. Pokud nebudete každý den trávit na okruhu, asi si ani tenhle fakt neuvědomíte. A to ani v momentě, kdy pojedete ošklivě rychle. Jen se samozřejmě budete muset koncentrovat a mít vaše smysly našponované. Ale to samozřejmě k rychlejší jízdě patří tak jako tak. V zatáčkách je nejlepší jezdit trochu pod plynem. Protože jinak se tu může projevit neduh těžkého zadku a následná neochota zatáčet. Prostě v momentě, kdy nebudete šlapat dostatečně na plyn, se tu dočkáte mírné nedotáčivosti. No a co ta výhoda pohonu všech kol? Na suchých silnicích vám pomůže v lepších výjezdech ze zatáček. A na zasněžených získáte trochu toho pocitu, že si můžete přeci jen dovolovat víc. A nebojíte se, že se hned zahrabete. Ale nenechte se zase úplně zmást, protože ty zadní obrovské pneumatiky tomu zrovna dvakrát nepomáhají . 911 s pohonem všech kol ale může být autem, které můžete používat dennodenně.Prostor a výbava
I v běžných podmínkách vás 911 s pohonem všech kol dokáže vtáhnout do hry jako málokteré auto. Ten zvuk motoru v momentě, kdy překročíte hranici 5000 otáček, je prostě z jiného světa. A bude to natolik návyková záležitost, že si ji budete chtít dopřávat v opakovaných dávkách. Motor, řízení a pocit z 911 jako celku je prostě jedinečný. Naše 911 dostala hodně příplatků zvedající její cenu daleko za standardních 2,7 milionu korun, což je tedy o zhruba 100 tisíc více, než 911 S s poháněnou zadní nápravou.
Takže ptáte se, jestli od teď máte mít jako sen 911 s pohonem všech kol? Vždy, když přemýšlím o jediném autě, ve kterém bych chtěl strávit zbytek svého života, vždycky mi z toho vyjde klasická Carrera S. Ale jestli přeci jen žijete v místech, kde hodně prší nebo sněží a vy s 911 opravdu chcete jezdit pořád, asi si kupte čtyřkolku. Jestli ale patříte naopak mezi ty, kteří budou svou 911 užívat na suchu a na okruzích, pohon jedné nápravy vás více vtáhne do hry. A i na sněhu díky motoru položenému vzadu projedete na možnosti sportovního auta daleko.Verdikt
911 s jednou poháněnou nápravou je i rychlejší a také úspornější. Mimochodem všem ekoaktivistům dost možná vytřete zrak, když přijde na řeč vaše bezohledné ničení planety. Protože třeba na dálnici se umí tahle 911 pohybovat naprosto s přehledem za necelých 9 l na 100 km. Pomáhala tomu i sedmistupňová, robotizovaná převodovka, kdy motor díky dlouhé sedmičce točí při stotřicítce jen 2100 otáček.
Jestli váš dětský sen vždy byla 911 a dnes jste se dopracovali k tomu si ji pořídit, pak neváhejte ani vteřinu. Protože její koupí samozřejmě kromě prestiže a uměleckého díla vyplňující vaši garáž, dostanete i naprosto skvělé sportovní auto. Tak skvělé, že budete šťastni kdykoliv si jen na vlastnictví klíčků od něj vzpomenete. Jakýkoliv kontakt s 911 je zážitkem, který vám umí dát jen málokteré auto na trhu. A v poslední generaci dostanete i 911, která je skutečně hodně silná. Těch 385 koní je tu zatraceně znát. Ale nadchne vás i kdykoliv jindy, protože i v nízkých otáčkách motor ze sebe stříká na všechny strany tolik charisma, kolik nedá dohromady 10 vedle sebe stojících Cayennů Turbo S. A ať už si ve výsledku koupíte klasickou Carreru nebo čtyřkolku, samozřejmě si ji vezměte s manuálem. Těch emocí dostanete o dalších pár kilo navíc.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,3 s (Sport+) |
Motor | |
Konstrukce | plochý šestiválec (boxer) |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vzadu podél |
Zdvihový objem (cm3) | 3800 |
Kompresní poměr | 12,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 102,0 x 77,5 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková PDK |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 283 kW / 385 k při 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 420 Nm v 4400 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 255 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 295 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 15,8 / 7,5 / 10,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 67 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4435 |
Šířka (mm) | 1852 |
Výška (mm) | 1300 |
Rozvor náprav (mm) | 2350 |
Provozní hmotnost (kg) | 1510 |
Celková hmotnost (kg) | 1910 |
Zavazadlový prostor (l) | 105 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 749 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 3 407 946 Kč |