Policie změní taktiku

Více hlídek, méně akcí Kryštof. Že by se někdo konečně probudil?

Náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek částečně rozkryl plán, který by měl zabráni dalšímu umírání na silnicích. Za poslední rok i přes nasazení proklamovaně „samospásného“ bodového systému úmrtnost výrazně vzrostla.

„Rozhodli jsme se především omezit počet celorepublikových dopravních akcí,“ řekl Bílek. Podle něj má každý kraj jiné problémy a potřeby a tak místo celostátních Kryštofů půjde o lokální akce. Dále mluvil o tom, že by se hlídky měly nasazovat spíše na místech, kde se stává nejvíce dopravních nehod a kde se nejvíce porušují předpisy. Koncepce prý zatím existuje pouze v bodech a policejní prezídium o ní hodlá jedat s krajskými policejními řediteli. Reforma policie by měla být hotová v srpnu, po odchodu současného šéfa dopravní policie, Zdeňka Bambase, který dostal vyhazov v souvislosti s negativním trendem nehodovosti a korupcí u dopravních policistů.

Dopravní policie by měla dostat posily z řad současných cizineckých a pohraničních policistů, kteří se vstupem do schengenského prostoru přestanou mít co dělat. To se však stane až začátkem příštího roku a navíc nepůjde o nijak zázračnou posilu – mluví se o zhruba 380 lidech, což by byl jen desetiprocentní nárůst.

Přestože návrhy, které zazněly z Bílkových úst zní logicky a v první chvíli svádějí k zajásání, že se po dlouhých letech planých slibů konečně někdo probudil, při pozornějším zamyšlení narazíte na několik problémů. Především věta o tom, že Policie bude nasazovat hlídky na místa, „kde řidiči nejvíce porušují předpisy a kde se přihodí nejvíce nehod“. Na nebezpečných úsecích by jistě hlídky rád viděl každý rozumný řidič, ale víte, co jsou „místa, kde řidiči nejvíce porušují předpisy“? Přesně tak, jde o takzvané „výnosné fleky“, kde na široké, bezpečné, dvouproudové silnici, obehnané z obou stran svodidly, jen málokterý řidič udrží předpisovou padesátku.

Další potíž spočívá v tom, že Bílkovu prohlášení nerozumí samotní policisté. Ti jsou totiž značně skeptičtí, neboť o většině z připravovaných změn se mluví už roky a zatím se nikdy nic nestalo. Jiné body už prý naopak dávno fungují. Bílek například v rozhovoru pro MF Dnes prohlásil, že bude nejprve třeba zmapovat nebezpečná místa, jenže taková mapa už dávno existuje a navíc je každoročně aktualizována. Podle nejmenovaného dopravního policisty je povinnost zaměřovat se na rizikové lokality v pokynech už dávno. My ovšem musíme dodat, že je v tom případě škoda, že na takových místech policisté nejsou vidět častěji.

Dopavní specialista a bývalý dopravní policista Stanislav Huml tvrdí, že navrhované změny nejsou vůbec nic převratného. „Dopravní policie bohužel funguje špatně už z principu,“ dodává. „Na dva lidi v terénu připadá pět lidí v kanceláři. Pak se nedivte, že je vidět málo hlídek. Jenže do toho se prostě všichni bohí sáhnout.“

Řadoví policisté si přitom stěžují na konkrétní problémy, které jim zbytečně zabírají čas. Patří mezi ně například bezplatný doprovod nadměrných nákladů – v zahraničí jde většinou o placenou službu. Kritizují také nemožnost ovlivnit investice jednotlivých měst do dopravy. Místo, aby se dala do pořádku vyloženě rizikové silnice, investuje raději do radarů na výnosných místech, zkrátka klade ekonomický zisk před bezpečnost dopravy. Naše slova.

Honza Koubek, idnes.cz

25.7.2007 9:14

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist