autoweb.cz > Ferrari > ferrari 458 italia > Policejní Ferrari po dvou letech: Chlubítko, které půl roku nejezdí. Co ve skutečnosti dělá?
Policejní Ferrari po dvou letech: Chlubítko, které půl roku nejezdí. Co ve skutečnosti dělá?
O Ferrari ve službách tuzemské policie se před dvěma roky hojně psalo. Koho by totiž nezarazila informace, že si policejní složky vzaly do svých řad zabavený supersport z trestné činnosti. Dopravní policie ho do svého vozového parku zařadila po 10 letech stání a samozřejmě ho opatřila adekvátním policejním přelivem, který stál mimochodem 96 700 Kč. Otázkou dodnes zůstává, jestli je využití podobného vozidla obhajitelné u daňových poplatníků.
Uvedení do provozu
V prvním roce služby bylo nutné do vozu dodatečně investovat. Tyto investice se podle oficiální zprávy Policie České republiky vyšplhaly téměř na 500 000 Kč. Samotná policejní výbava do Ferrari stála 339 468 Kč, zbytek z půlmilionové částky připadl na náklady spojené se zprovozněním vozidla jako takového. Žihadlo z Maranella totiž potřebovalo diagnostiku, nové pneumatiky, akumulátor, klimatizaci, filtry, řemeny a samozřejmě také provozní kapaliny jako motorový olej. Policejní speciality představuje již zmíněný polep auta, a pak také policejní kamera za 5 000 Kč, instalace radiostanice, výstražné rozhlasové zařízení, reproduktory či světelné rampy. To všechno vyjde na téměř 240 000 Kč.
A teď už k běžným provozním nákladům. Do těch logicky spadají pohonné hmoty, jež se v prvním roce vyšplhaly na 50 302 Kč. V prvním roce vůz podstoupil také dvě servisní prohlídky, které dohromady stály necelých 90 000 Kč. Pojištění do nákladů nespadá, neboť je vozidlo součástí integrovaného záchranného systému. Suma sumárum jen první rok stálo Ferrari zhruba 650 000 Kč, přičemž v období od července 2022 do července 2023 najelo 10 104 km (při zařazení do služby mělo najeto zhruba 2000 km).
Využití jen za tepla
V aktivním využití je Ferrari s maximální rychlostí až 326 km/h i v posledních 12 měsících a dobrou zprávou je, že se mu prozatím vyhýbají jakékoli nehody a tudíž k dalšímu zvyšování nákladů nedochází. Ostatně reálné využití vozidla je zhruba půlroční, neboť od října do dubna dochází k jeho ustájení a pravidelným kontrolám ohledně stavu akumulátoru. Ferrari 458 Italia tak v podstatě šlape naplno jen v letních měsících, což se odráží i na relativně malém množství aktivit, jichž se účastní.
Jen v posledním roce od července 2023 do července 2024 se přebarvené žihadlo dostalo k 24 akcím spojeným s dohledem nad bezpečností silničního provozu, případně dohledu nad tuningovými akcemi. Ve dvou případech se účastnilo školení řidičů. To není zrovna mnoho aktivit. Většinu času totiž Ferrari stráví na prezentačních akcích, jichž bylo v daném období od léta 2023 do léta 2024 celkem 47. Celkem vůz najel 18 399 km.
Náklady v druhém roce provozu
Dobré zprávy nicméně přináší pravidelné roční náklady. Jelikož již není nutné v případě maranellského supersportu provádět investice v rámci výbavy, zbývá jen pravidelné doplňování paliva pro burácející osmiválec pod kapotou, výměna pneumatik a servisní prohlídky. Policisté si k Ferrari pořídili v uplynulém období dvě nové pneumatiky na nutné přezutí, přičemž společně se servisem je vyšly na 65 340 Kč. Na pohonných hmotách se pak utratilo 112 120 Kč.
Ferrari
Je to málo, či hodně? Rozhodnutí je na každém z nás na základě toho, jak moc vnímáme využívání Ferrari ve službách Policie ČR jako přínosné. Využití vozu nicméně meziročně stoupá a od začátku bylo jasné, že policistům poslouží spíše jako zastrašující a reprezentační prostředek než jako nástroj pro akce ze seriálu Kobra 11.