Polemika: Bodový systém má 5 let. Je důvod slavit?
6 fotografiíDopravní nehody
Trend počtu obětí dopravních nehod se po zavedení bodového systému ve skutečnosti prakticky nezměnil, ukazují oficiální statistiky.
Jak funguje bezdušová pneumatika? Video odhaluje neviditelnou práci na silnici
Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek
Škoda Kamiq Monte Carlo se zalíbí hlavně obyčejným lidem, jejichž srdce tíhne k motorsportu
Cupra Formentor představuje lovebrand, kterým svou osobnost posunete na jinou úroveň
První seznámení s novou Škodou Kodiaq: Potěší nejsilnější diesel a naladění podvozku
Stopadesátka na českých dálnicích? Jen na zlomku úseků a s omezeními
Nové Lamborghini Huracán SVJ je posledním ryze spalovacím supersportem značky. Nástupce bude hybrid
6 fotografiíDopravní nehody
Trend počtu obětí dopravních nehod se po zavedení bodového systému ve skutečnosti prakticky nezměnil, ukazují oficiální statistiky.
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Komerční prezentace
Ve clanku byste mel jeste zminit jeden fakt a tim je, zpusob \“mereni umrti\“ na silnici.
Tusim ze to bylo v roce 2008, kdy doslo ke zmene vypoctu \“osob usmrcenych\“ dopravni nehodou. Do tohoto roku se za obet dopravni nehody brala kazda osoba, ktera umrela do 3 dnu od dopravni nehody. Po tomto datu se doba zkratila na 24 hod.
Bohuzel, i tak tragickou vec jakou je umrti na silnici potkala klasicka \“statisticka vypocitavost\“ a klasicke \“hratky s cisly\“.
Takze aby bylo srovnani spravne tak by se mela porovnat krivka vyvoje do roku 2008 a po roce 2008 a zjistime, ze ten pokles je zcela jenom prirozeny jev, nez rizeny nejakym bodovym systemem.
Bodový systém u nás není dokonalý, ale v principu si myslím, že velmi vhodný systém na udržení pořádku na silnicích. Každopádně je hezké si nakreslit červené úsečky jako argument, ale trochu tam chybí data co kdyby bodový systém zaveden vůbec nebyl, která si sice můžete \“vycucat\“ z prstu ale potom článek trochu ztrácí vypovídací hodnotu. Zajímavé by bylo porovnat účinek zavedení bodového systému v okolních zemích, a v případě pozitivního efektu podle nich náš systém upravit.
Mne trochu zaráží že zde píšete že bodový systém nepomohl snížit počty usmrcených, ale vy víte jak by se počet usmrcených na silnici vyvijel kdybyb bodový systém neplatil?
Taká by mohly být počty usmrcených 2* nebo 3* vyšší než před zavedením bodového systému.
Nechtel jsem to sem puvodne vubec psat, ale cely bodovy system je postaven hlavne proti tem lepsim ridicum.
Ti ridici co jsou nenapravitelni, agresivni a ja nevim co jeste, vetsinou zadne body nedostavaji a proc?
Bodovy system funguje tak, ze at uz vas zastavi policie ci chytne nejake automaticke zarizeni atd., tak body odebiraji urednici na prislusnem odboru nejakeho uradu.
Uplatit policistu je vzdy daleko horsi a slozitejsi nez urednika. Nehlede na to, ze casto takovy urednik je znamy-znameho atd. A aby nikdo nebyl oficielne obvinen, tak se prislusne prestupky nechaji promlcet, on jeden rok ubehne velmi rychle.
Cim mensi mesto, kde je ridic veden, tim jednodussi si nechat promlcet prestupky.
Neberte to jako navod, ale berte jako fakt, ze to tak funguje.
Proboha, a proč by tomu tak mělo být? Myslíte, že kdyby nebyl zaveden bodový systém, tak by řidičům najednou hráblo a začali se vrhat i s auty ze skal?
ANO PŘESNĚ TAK!!! TO JE DŮLEŽITÝ ARGUMENT, KTERÝ ABSOLUTNĚ ZKRESLUJE ČÍSLA! BODOVÝ SYSTÉM JE JEN DALŠÍ NÁSTROJ PENĚZOVODU K NAŠIM ZLODĚJŮM, TRESTÁ SE SLUŠNÝ ŘIDIČ KTERÝ PŘEKROČÍ V OBCI O 10KM/H ALE NIC VÍC! PŘESTAŇME BÝT OVCEMI. JSEM VDĚČNÝ ŽE SE ASPOŇ NA TOMTO SERVERU OBČAS NEBOJÍ NAPSAT PRAVDU
s odečtením bodů za roky bez přestupků. Ale za to na rozdíl od okolních zemí jsme zavedli \“kšeft\“ s odečtením bodů po absolvování kurzu na autodromu. Kšeft proto, že stát z toho nemá ani korunu a polatek za kurz si podnikatelé dají do nákladů pro snížení daní.
Třeba proto, že lidem by nehrozilo vybodování a ztráta ŘP? Přeci jen pokuta pro mnoho řidičů není dostatečný odstrašující faktor.
Myslím si že jak můj předchozí přispěvek, tak autorův článek je jen samé kdyby. Možná klesající tendenci má na svědomí právě bodový systém a možná že ne, ale to už se nikdo nikdy nedozví – leda že by se bodový systém zrušil, a pak by se vidělo jestli měl nějaký podíl na méně usmrcených na silnici. Také jak píše Michal, může mít na počty vliv jen změna \“výpočtu\“ – 24 hodin nyní, 72 hodin předtím. Možná by se přišlo na to že bodový systém vůbec ničemu nepomohl, a umrtí na silnicích je více.
a proč to nebrat jako návod?:D
Jaké kdyby? Po 6 let před zavedením BS (tedy v době kdy nehrozilo vybodování) vytrvale počet mrtvých klesal.
BS měl přinést strmý pokles mrtvých na silnicích, který se ovšem nedostavil. Přes horší kvalitu komunikací, větší hustotu dopravy a \“cinknuté\“ výpočty klesají počty mrtvých stejně jako dřív. Je na místě mluvit spíš o propadáku, než o úspěchu!
Ano přesně na to jsem také při čtení myslel. Naopak si myslím, že právě díky tomu, že trend se nezlepšil ani přes změněnou metodiku načítání mrtvých, je bodový systém víc kontraproduktivní než užitečný. Bohužel čísla lidí, kteří zemřeli dle stejné metodiky jako před tím se těžko dozvíme. A vzhledem k faktu, že dle dat pojišťoven se ani počet neho bez zranění (tedy ty, jejichž značnou část policie také přestala evidovat) nijak výrazně nemění. Tak bodový systém akorát přivedl na silnice větší nervozitu a závist mezi řidiči, kdy ti, kteří mají strach z vysokých pokut (i ty byly v roce 2006 zvýšeny) nebo ti, kteří už jsou na hraně vybodování, bývají méně tolerantní (no to je slabé slovo) k těm co je to takzvaně netrápí. Musím říct, že řidičů, kteří různým způsobem \“vychovávají\“ jiné řidiče nebo dělají jiné naschváli (nejčastěji schválně brzdí a blokují předjíždění) dle mého pozorování přibylo…
😀 jeste bych pridal, ze jsem mel tu cest mihnout se kolemm vyvoje systemu pro evidenci bodu, takze urednici nejsou jedinou slabou strankou systemu…ale tou nejlehcejsi :D.
😀 jeste bych pridal, ze jsem mel tu cest mihnout se kolemm vyvoje systemu pro evidenci bodu, takze urednici nejsou jedinou slabou strankou systemu…ale tou nejlehcejsi :D.
Jaké kdyby? Tak mi zde napište kolik by bylo mrtvých kdyby BS nebyl. Děkuji za odpověď.
Pokud měl bodový systém jako hlavní cíl to, aby ubylo smrtelných nehod, tak jak to deklaruje policie, tak selhal. Teď se sice hovoří o tom, že více bodů bude \“stát\“ vážnější přestupek. To je sice moc krásné, ale jediné, co policii zajímá, je měření rychlosti. Ještě jsem neviděl policii tam, kde se obvykle nebezpečně předjíždí, kde se stávají nehody kvůli nedání přednosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti atd.
Za rychlost se totiž nejsnáze vybírá, protože je nejsnáze prokazatelná. Ještě tak chápu dodržování rychlosti ve městě, nicméně pokutovat někoho za 140 km/h na dálnici mi přijde opravdu trapné.
Pro mě je dalším důkazem, že nejde o bezpečnost ale o rozdávání pokut to, že se policie neobtěžuje neřešit \“malé\“ dopravní nehody. Podle mého laického názoru je rozhodně nebezpečnější řidič, který způsobil skutečnou dopravní nehodu, byť při ní naštěstí nedošlo k velké škodě, zranění nebo úmrtí, než řidič, který mine značku konec obce šedesátkou. Jenže řešit \“malou\“ dopravní nehodu znamená moc práce a času s jednou pokutou, byť udělenou skutečně nebezpečnému řidiči. Za stejnou dobu se dá s radarem za bukem vytřískat podstatně víc.
V diskuzi jsou zmíněni řidiči \“vychovatelé\“, tak jsem chtěl vzpomenout novou výchovnou metodu, kterou začínám pociťovat jako motorkář stále častěji. Letošní sezonu se mi již více jak desekrát stalo, že těsně před předjížděním, když se trochu víc přilepím na předjížděný automobil, začne toto zběsile ostřikovat čelní sklo, kdy pořádnou sprchu schytnu též já na plexi. Příjemné to vážně moc není
Hned na úvod musím říct, že nejsem žádným fanatickým zastáncem bodového systému (alespoň ne v té podobě, v jaké byl implementován u nás), nicméně musím bohužel konstatovat, že autor se v článku dopustil zásadního zjednodušení, z něhož vyplývají chybné závěry, ke kterým v důsledku něj došel. Tím zásadním zjednodušením (a znepřesněním) je, že pracuje s ABSOLUTNÍMI veličinami. Jistěže, pokud s nimi budeme pracovat, pak křivka na grafu klesá strměji v letech před zavedením BS, než po něm. Nicméně prostou trojčlenkou, či výpočtem řetězového indexu, dojdeme k opačným závěrům, a to, že v letech po zavedení BS klesá počet zahynuvších RYCHLEJI, než v letech před jeho zavedením. Protože porovnáním počtu obětí v letech 00/01 dostaneme 91 procent, čili 9 procent pokles… dále 01/02 108%, 03/04 92%, 04/05 93%, 05/06 84%… meziroční srovnání pro další roky 117%, 88%, 83% a 90%. Vyneste si do grafu tyto hodnoty a dostanete naopak strmější pokles v letech fungování BS, s výkyvem 06/07. Závěrem je, že při meziročním srovnání klesá počet obětí dopravních nehod rychleji za dob fungování BS, než před ním. Autorovi přeji dobrou chuť 🙂
Vaší metodě rozumím a připouštím její relevanci – dokonce jsem se jí zabýval, jak je patrné z odstavce porovnávající procentuální vývoj před a po zavedení BS. Domnívám se ale, že pro skutečný popis reality je procentní vyjádření nevhodné, protože se tak podíl stanovuje ze stále nižšího základu. Kdybychom například v roce 2050 měli za rok jednu oběť a v roce 2051 dvě, znamenalo by to dramatické zhoršení o 100 procent, ale jistě se shodneme, že o skutečném stavu bezpečnosti by nám to hrozivé číslo mnoho neřeklo.
Pokud by byl setrvalý stav vývoje jako před BS, tak by to bylo zhruba jako je ta červená čára.
stává se mi to taky ale tak 1x týdně stačí se k autu přiblížit jen kousek a už mi dají dávku jen že nemam to štěstí a občas jezdím s cross helmou a lítá mi to přimo na dr*ku nevim jak je to možné ale loni se to nestávalo prakticky vůbec snad jen jednou za lonskej rok a letos už nejmeně 15x
stává se mi to taky ale tak 1x týdně stačí se k autu přiblížit jen kousek a už mi dají dávku jen že nemam to štěstí a občas jezdím s cross helmou a lítá mi to přimo na dr*ku nevim jak je to možné ale loni se to nestávalo prakticky vůbec snad jen jednou za lonskej rok a letos už nejmeně 15x
Mě teda spíš přijde Tvůj post jen samé kdyby… Ale kdyby byly ryby v prd-li, nemusely by být rybníky. Např. v roce 2003 – půlka roku 2005 se nevědělo, že vůbec nějaký bodový systému bude. pak od poloviny roku 2005 až do poloviny roku 2006 se pomalu nevědělo, co tam bude nebo nebude, probíhala strašná masáž od médií. Pak první dva měsíce byl klid, protože lidi čekali masakry od policajtů a ono nic. Tak se prostě začalo jezdit jako před tím, jen se lidi začali učit bránit a používat proti zmetkům jejich vlastní zbraně a to zákony. A těm zmetkům se to vůbec nelíbí. To jsou fakta a to se propírá v článku.
A propos, takovým lemplovským tvrzením, že nebýt bodového systému, tak se počet úmrtí na silnicích zvedne 3x, tak to mě vážně dostalo. Existují osvědčenější a účinnější metody, jak znevěrohodnit statistiku, ale tenhle to fakt není.
Naprosto souhlasím s výše uvedeným. Ještě bych doplnil, že než se dělají populární červené úsečky, tak se data také statisticky čistí a přepočítávají na stejnou datovou základnu a analyzují se také významnější odchylky atd. Prostým okem (nebo v lepší případě pomocí lineární regrese) nakreslit čárečku je jednoduché, pro lajka dostačující, ale bohužel téměř nic nevypovídající údaj. Ale jinak je to docela zajímavý nápad…
Autor 248 Formule 1 se nezamyslel také nad stále se zvyšující hustotou provozu.Když jsme před pár lety otevřeli hranice celé Evropě a kamiony ze všech zemí začali závodit na našich silnicích a dálnicích.Dnes se už pánové v Čechách nevyplatí mít sporťák nebo silný motocykl,protože se nemáte kde svézt. Jedině v Mostě na okruhu,ale tam se platí.Řidičák dostane každý,ale ne každý má zkušenosti jezdit a chovat se ohledupně a předvídat v tak silném a hustém provozu.Děkuji panu Červenkovi,článek i grafy jsou napsany správně,mají logické opodstatnění.A pan Míša Šimonovský se nám jen směje,vlastní nemovitosti po celém světě.Jezdi si po dovolených a užívá si života.Komu dnes záleží na Českých řidičích,kteří v jeho bodovém systému musejí fungovat ?