Pokuty ze zahraničí – jsou u nás vymahatelné?

Dostali jste ze zahraničí výzvu k uhrazení pokuty a nevíte, co dělat? Hned běžet s penězi do banky nemusíte...JUDr. Beran problematiku vysvětluje.

V nedávné době jsem dostal dotaz jedné čtenářky, co má dělat v případě, kdy ji přišla výzva k úhradě pokuty za dopravní přestupek (jmenovitě z Itálie), který měl být spáchán vozidlem, jehož je vlastníkem. Nejprve je nutné odpověď na otázku, jak se Italové vlastně dozví, kdo je vlastníkem vozidla a k čemu jim je to vlastně dobré, když by za porušení pravidel měl odpovídat ten, kdo je porušil, tj. řidič (alespoň v právním státě by to mohlo být zvykem).

Naše národní právní úprava již v minulosti implementovala evropské předpisy týkající se přeshraničního předávání údajů např. i z Registru vozidel (jedná se o směrnici 2015/413 o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti bezpečnosti silničního provozu). Zákon č. 56/2001 Sb. k tomu výslovně stanoví:

§ 5

(8) Ministerstvo zabezpečuje automatizovanou výměnu údajů o silničních vozidlech, jejich vlastnících a provozovatelích podle předpisu Evropské unie. Za tímto účelem ministerstvo:

a) zajistí způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup výdej údajů podle § 4 odst. 2 písm. a) až f), h) a i) a § 4 odst. 3 písm. b) až e) a údajů o odcizení silničního vozidla příslušnému orgánu jiného členského státu Evropské unie podle předpisu Evropské unie18) na základě jeho požadavku; údaje o odcizení silničního vozidla pro tento účel poskytne Policie České republiky způsobem umožňujícím dálkový a nepřetržitý přístup z policejní evidence…

Tímto způsobem tedy tuzemské úřady sdělují zahraničním úřadům údaje o vlastníkovi vozidla, což je ostatně v tomto ohledu jediný relevantní údaj, který lze podle registrační značky zjistit. Zahraniční úřady na to pak reagují tím způsobem, že vlastníka vozidla zřejmě považují automaticky za řidiče a tomu ukládají pokutu – taková obdoba našeho správního deliktu provozovatele vozidla. Kolem takového postupu se samozřejmě rozvíjí řada otázek. Ta hlavní je, jestli je možné podle právního řádu dané země vůbec postihovat vlastníka vozidla a ne řidiče a jestli tedy vlastník za takový delikt nese odpovědnost.

Odpovědět na to ale nelze bez znalosti právního řádu příslušné země. Možná, že je to v daném případě od Italů protiprávní postup, ale na to by bylo nutné se zeptat někoho, kdo tamnímu právu rozumí. Taková právní porada by ale dozajista nákladově přesáhla ty částky, které zahraniční úřady tuzemským řidičům obvykle ukládají (do 100 až 200 EUR), na což Italové (a nejsou v tom sami, obdobně postupují úřady zřejmě všude v „civilizované“ Evropě) spoléhají. Kdo by si přece platil třeba 250 EUR za poradu u právníka v Itálii, když má zaplatit 70 EUR za pokutu, že?

Jestli tamní úřady postupují správně nebo ne, nelze bez takového právního stanoviska někoho znalého tamního práva ovšem posoudit. Možná jsou nutné nějaké procesní kroky (odvolání, námitky, odpor apod.), ale to nelze říct jednoznačně bez znalosti tamního práva. Co tedy dělat, když Vám taková výzva přijde?

Podstatnou informací je to, že zahraniční pokuty nejsou na našem území přímo vymahatelné. Pokud do příslušné země už nikdy nepojedete, tak to může klidně ignorovat, ale pokud tam jezdíte pravidelně, tak to může mít těžko předvídatelné následky. Zahraniční právní řády zemí na západ a jih od nás mohou obsahovat cokoliv a nedělejme si iluze, že se jedná o právní státy – silniční šikana tam může být rozbujelá ještě v míře mnohem horší než u nás. Pokuty se mohou prodlením s úhradou navyšovat, policisté mohou mít oprávnění k zadržování dokladů a vozidel – těžko odhadnout. A hlavně – zkusit na Vás mohou cokoliv, protože když člověk tamní právo nezná, těžko se s nimi bude dohadovat.

Pokud by taková výzva přišla mně a do té země bych tu a tam jezdil (např. v zimě lyžovat, v létě na jinou dovolenou apod.), tak bych to asi raději zaplatil, ledaže by náklady na zjištění si právního stavu věci nepřevyšovaly tu pokutu. Přímo vymahatelné v ČR ty pokuty nejsou, ale co se může dít za hranicemi, těžko odhadnout. Zvažte tedy, jak často do dané země jezdíte, protože následky nezaplacení mohou být při opětovném návratu nákladné. V ČR ale nikdo tu pokutu vymáhat nemůže.

tit. foto: Shutterstock.com

10.4.2017 10:18| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist