Podivuhodná auta na steroidech: I tohle může závodit!

Závodní auto většinou musí být malé, obratné, silné a hlavně musí dobře vypadat, aby se vyjímalo na zdech dětských pokojů. Co se ale stane, když třeba na rallye nasadíte luxusní kupé, levný crossover nebo moderní hypersport? A proč se po závodních tratích prohánějí rodinné kombíky? Tohle je desítka nejpodivnějších speciálů, které se pro ten který závod vůbec nehodí, ale přesto je někdo poslal do akce.

Ferrari pro skupinu B je podobný nesmysl jako Porsche pro Dakar, jenže i tahle věc skutečně existovala, a to na základech rallyové 308 GTB. Osmiválec 2,8 litru twin turbo zvládl až 400 koní, bohužel však byla skupina B rozpuštěna dříve, než auto vyrazilo do závodů. Všech 272 vozů tak šlo do prodeje v sériové podobě.

Pandu si představíme spíš v džungli velkoměsta než v písečných dunách. Čtyřkolka je však nadmíru schopná a může se pyšnit bohatou historií. Tak proč z ní nepostavit dakarský speciál? Tenhle má dvoulitrový čtyřválec o výkonu 172 koní.

Prosche 959 platilo za nejmodernější supersport své doby, takže postavit z něj rallyový speciál je podobné, jako by dnes někdo vzal na Dakar 918 Spyder. Zkrátka nemyslitelné. Jenže tehdy to Porsche udělalo a v roce 1986 njětěžší rallye světa dokonce vyhrálo!

Další nezvyklé auto pro Dakar – Renault Duster, u nás prodávaný pod značkou Dacia. Pod kapotou se skrývá mohutný osmiválec o výkonu 390 koní a samozřejmě pohon všech kol. Tohle je „Prachovka“, kterou bychom si uměli představit v sériové podobě!

Závodit nemusí jen levný rumunský crossover, ale také levný francouzský sedan. A dokonce velmi úspěšně. Hvězdný Sébastien Loeb sice značku k celkovému vítězství nedotáhl, poslední tři ročníky WTCC však s Citroënem ovládl José María Lopéz.

Existuje něco víc nepatřičného než závodní Rolls-Royce? V roce 1981 se za sponzoringu Christiana Diora podíval na Dakar tento Corniche Coupe. Dostal 350koňový Small-Block, pohon všech kol z Toyoty Land Cruiser a nádrž na 330 litrů paliva. Skončil 13., a přestože byl nakonec diskvalifikován kvůli dlouhé opravě řízení, projel cílem závodu, který dokončila jen třetina startujících.

Historie Lady je ve světovém šampionátu cesťáků poměrně dlouhá – píše se od roku 2008. Velkého úspěchu ruské vozy nikdy nedosáhly, pvrní vítězství přišlo až v roce 2014, dnešní Vesta už ale na chvost startovního pole nepatří.

Subaru se v roce 2016 opičilo po Hondě a nasadilo závodní Levorg, který se samozřejmě jinak než jako kombík nevyrábí (sedan WRX STI nepočítáme). Protože má v základu pohon všech kol a pravidla dovolují jen jednu poháněnou nápravu, padla volba na zadní kola.

V roce 1994 vyrazilo Volvo do šampionátu BTCC s 850 R. Dvoulitrový atmosférický pětiválec o výkonu 290 koní a šestistupňovou sekvenční převodovku však osadilo do praktické karoserie kombi. Proč? Protože měla lepší aerodynamiku než sedan. V další sezóně však muselo Volvo kvůli změnám v pravidlech už přejít na sedan, kombík ale svou práci splnil minimálně po stránce reklamy.

Po Volvu se do britského šampionátu cestovních vozů vrátil kombík až v roce 2014 – Honda nasadila Civic Tourer a byl z toho poprask jako kdysi před lety, když do BTCC přišli s kombíkem Švédové.

14.3.2017 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist