autoweb.cz > Fotočlánek > Podivuhodná auta na steroidech: I tohle může závodit!
Podivuhodná auta na steroidech: I tohle může závodit!
Ferrari pro skupinu B je podobný nesmysl jako Porsche pro Dakar, jenže i tahle věc skutečně existovala, a to na základech rallyové 308 GTB. Osmiválec 2,8 litru twin turbo zvládl až 400 koní, bohužel však byla skupina B rozpuštěna dříve, než auto vyrazilo do závodů. Všech 272 vozů tak šlo do prodeje v sériové podobě.
Pandu si představíme spíš v džungli velkoměsta než v písečných dunách. Čtyřkolka je však nadmíru schopná a může se pyšnit bohatou historií. Tak proč z ní nepostavit dakarský speciál? Tenhle má dvoulitrový čtyřválec o výkonu 172 koní.
Prosche 959 platilo za nejmodernější supersport své doby, takže postavit z něj rallyový speciál je podobné, jako by dnes někdo vzal na Dakar 918 Spyder. Zkrátka nemyslitelné. Jenže tehdy to Porsche udělalo a v roce 1986 njětěžší rallye světa dokonce vyhrálo!
Další nezvyklé auto pro Dakar – Renault Duster, u nás prodávaný pod značkou Dacia. Pod kapotou se skrývá mohutný osmiválec o výkonu 390 koní a samozřejmě pohon všech kol. Tohle je „Prachovka“, kterou bychom si uměli představit v sériové podobě!
Závodit nemusí jen levný rumunský crossover, ale také levný francouzský sedan. A dokonce velmi úspěšně. Hvězdný Sébastien Loeb sice značku k celkovému vítězství nedotáhl, poslední tři ročníky WTCC však s Citroënem ovládl José María Lopéz.
Existuje něco víc nepatřičného než závodní Rolls-Royce? V roce 1981 se za sponzoringu Christiana Diora podíval na Dakar tento Corniche Coupe. Dostal 350koňový Small-Block, pohon všech kol z Toyoty Land Cruiser a nádrž na 330 litrů paliva. Skončil 13., a přestože byl nakonec diskvalifikován kvůli dlouhé opravě řízení, projel cílem závodu, který dokončila jen třetina startujících.
Historie Lady je ve světovém šampionátu cesťáků poměrně dlouhá – píše se od roku 2008. Velkého úspěchu ruské vozy nikdy nedosáhly, pvrní vítězství přišlo až v roce 2014, dnešní Vesta už ale na chvost startovního pole nepatří.
Subaru se v roce 2016 opičilo po Hondě a nasadilo závodní Levorg, který se samozřejmě jinak než jako kombík nevyrábí (sedan WRX STI nepočítáme). Protože má v základu pohon všech kol a pravidla dovolují jen jednu poháněnou nápravu, padla volba na zadní kola.
V roce 1994 vyrazilo Volvo do šampionátu BTCC s 850 R. Dvoulitrový atmosférický pětiválec o výkonu 290 koní a šestistupňovou sekvenční převodovku však osadilo do praktické karoserie kombi. Proč? Protože měla lepší aerodynamiku než sedan. V další sezóně však muselo Volvo kvůli změnám v pravidlech už přejít na sedan, kombík ale svou práci splnil minimálně po stránce reklamy.
Po Volvu se do britského šampionátu cestovních vozů vrátil kombík až v roce 2014 – Honda nasadila Civic Tourer a byl z toho poprask jako kdysi před lety, když do BTCC přišli s kombíkem Švédové.