Pneumatiky slaví 175 let: Jak šel čas od gumové obruče k pneumatice z pampelišek

Objevení gumy, jednoho z nejvýznamnějších průmyslových materiálů, je dílem náhody. Při jednom pokusu se na přírodní kaučuk omylem vysypala síra, čímž vznikl materiál pružný a přitom pevný, který dodnes nabízí nespočetné množství využití.
vintage-car-wheel-3d-model-max-obj-fbx-mtl-1-1100x618.jpgCelá galerie 4 Zdroj: CGTrader.com

Dnes je motorizace rozšířenější více než kdykoli jindy. Život bez aut, autobusů či letadel si už dnes neumíme představit. Spolu s nimi se i pneumatiky staly neoddělitelnou součástí našich každodenních životů. Jaké byly klíčové momenty v dějinách plášťů a kdy získaly podobu, v jaké je známe dnes?

Vznik kola, jednoho z nejdůležitějších vynálezů v historii lidstva, zůstává dosud zahalen tajemstvím. Nevíme, kdo, kde a kdy přesně sestrojil první kolo. Historikové se však shodují, že mělo podobu vyplněného disku s otvorem uprostřed. Kolo se postupně vyvíjelo a na jednoduchém dřevěném disku se postupně začínají objevovat paprsky a později i železná obruč. Významným milníkem ve vývoji kola se stává průmyslová revoluce.

První pokusy, vynálezy a úspěchy

Vznik pneumatik se velmi úzce pojí s objevem kaučuku. V roce 1839 se americkému chemikovi a vynálezci Charlesu Goodyearovi náhodou na kaučuk vysypala prášková síra. Díky tomu se mu podařilo objevit vulkanizovaný kaučuk – gumu. Vznikl kvalitní materiál s dostatečnou pružností a pevností. Guma se stala nenahraditelnou součástí pro mnohá průmyslová odvětví. V první polovině 19. století nahradil Angličan Thomas Hancock původně používané železné obruče kol kaučukovými.

První pneumatiku podobnou dnešním vynalezl Robert William Thomson a nechal si ji v roce 1845 patentovat. Thomson svým vynálezem předběhl dobu, tehdejší dopravní prostředky nebyly natolik rozšířené, aby jeho vynález získal praktické využití, a časem se na něj zapomnělo. Další patent na moderní, vzduchem plněné pneumatiky získal v roce 1888 John Boyd Dunlop. Koncem 19. století se začalo s výrobou odnímatelných pneumatik, jež nepotřebovaly lepení.

Vznik pneumatiky s dezénem

Největší změny nastaly ve 20. století. K vývoji přispěly obě světové války a rozvoj motorizace vojsk. Sníženou spotřebu paliva a vylepšenou přilnavost přinesl vznik radiálních pneumatik (vlákna kostry jsou uložena kolmo ke středové ose). Do této doby měly všechny pláště hladký povrch. Dezén se přidal v roce 1908, čímž se zlepšily jízdní vlastnosti, přilnavost a hlavně odvod vody. V současnosti představuje vzorek pneumatiky jeden z nejsledovanějších parametrů z hlediska bezpečnosti jízdy.

20. století se u nás pojí se vznikem značky Barum. Začátky byly spojené se Zlínem, kde již v roce 1932 nechal první nákladní pláště vylisovat známý průmyslník Tomáš Baťa. Brzy poté následovaly i osobní pláště a Baťova společnost dokázala změnit poměry na československém trhu s pneumatikami. V roce 1947 vešla v platnost dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, jež zastřeší distribuci a prodej pneumatik. Spojením společností Baťa, Rubena, a Matador/Mitas vznikla jediná značka: Barum.

„Poptávka po pneumatikách byla natolik vysoká, že v roce 1972 byl otevřen nový závod na výrobu plášťů v Otrokovicích. A v něm vyrábíme široký sortiment produktů pro domácí i zahraniční trh dodnes, pravda, teď už pod křídly koncernu Continental. Zároveň jsme ale hrdí na to, že i my jsme svým dílem přispěli k vývoji v oblasti pneumatik,“ uvádí Juraj Ižvolt, ředitel divize marketing Continental Barum. Dnes patří otrokovická pneumatikárna k největším výrobcům pneumatik v koncernu Continental. V březnu loňského roku společnosti Barum a Continental oslavily čtvrtstoletí od spojení a 22. dubna 2018 zároveň 70. výročí od vzniku značky Barum.

Pláště z pampelišek i bezvzduchové pneumatiky

Zvýšená produkce gumy a rozvoj průmyslu přinesly potřebu umělého syntetického kaučuku z ropy, uhlí a alkoholu. Dnešní výrobci plášťů tuto hmotu neustále vylepšují přidáváním různých přísad a tím zlepšují jejich odolnost a kvalitu. Inovativní a ekologický přístup přinesla společnost Continental, neboť našla způsob, jak uspokojit zvyšující se poptávku po přírodním kaučuku.


Čtenáře také zaujalo:
Fascinující svět gumy: Materiál známý staletí možná jednou nahradí pampelišky

Vývoj jde stále kupředu. Výrobci neúnavně pracují na zvyšování výkonnosti, bezpečnosti plášťů a na minimalizaci hlučnosti. Také na vývoji pneumatik šetrných k životnímu prostředí, které dokáží snížit spotřebu paliva. Převratným objevem jsou Run-flat pneumatiky (umožňují zachování konstantní rychlosti 80 km/h, i při poklesu tlaku v propíchnutých nebo proražených pneumatikách) či bezvzduchové, samonafukovací a smart pneumatiky.

Třeba z dílny Continental pocházejí dvě již v dnešní době standardně používané technologie. ContiSeal, kdy jsou pneumatiky opatřeny samozacelovací vrstvou, která veškeré drobné defekty okamžitě sama zacelí. Technologie ContiSilent poté výrazně snižuje díky speciální tlumící vrstvě interiérovou hlučnost. Kombinací obou vznikla pneumatika ContiSealSilent, jenž přináší výhody obou technologií – tichý chod a odolnost proti drobným defektům.

31.1.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Continental

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist