Plaštiak: Praštěné výsledky

Začetli jste se někdy do zpráv z crash testů? Pak možná víte, že souhrné hvězdičkové hodnocení často nedává žádný smysl. Pokud to nevíte, čtěte.

Už jsem si nesměle stěžoval dřív, ale nadávání bez argumentů je k ničmu, dnes tedy podrobněji: Štve mě, jak Euro NCAP hodnotí auta. Uráží to mou inteligenci. A chystané „zpřísnění“ kritérií mi leze na nervy ještě víc. Souhlasím, že pokud si civilizovaný člověk může a chce dovolit bezpečné auto, měl by mít možnost zjistit, které je nejlepší. A metodika testování Euro NCAP je nejspíš v mezích možností dobrá. Vadí mi prezentace výsledků.

Běžného člověka svádí ke špatné interpretaci. Předhazuje mu jediné číslo, přestože záběr testů dávno znemožňuje reprezentaci výsledků tímto jednoduchým způsobem. Hvězdičkové hodnocení je jedenáctistupňové (připustíme-li půlhvězdičky, ale buďme velkorysí), což k hodnocení pasivní bezpečnosti zdánlivě stačí a většina lidí jednoduše nepátrá dál. Za hvězdičkami se bohužel ukrývá příliš mnoho informací. Dávno nedávají dobrý smysl. Nejenže Euro NCAP tuto skutečnost nekomunikuje veřejnosti, Euro NCAP často formuluje závěry právě na základě svého nedostatečného hvězdičkového hodnocení.

Příkladem budiž komická situace z letošního února. Mitsubishi i-MiEV si tehdy sáhlo na samé dno, když náraz při 64 kilometrech v hodině zatížil karoserii na nejvyšší snesitelnou míru. Auto se zdeformovalo a figuríny pohladily palubní desku. Nebylo to tak tragické, pasažéři by přežili ve slušném stavu, ale jakákoli vyšší rychlost by pravděpodobně způsobila daleko větší problémy. Mitsubishi přišlo o body, ale výsledných 73 procent za ochranu dospělých není tragický neúspěch. Našli byste i horší malá auta (není jich moc). Ochrana dětí dopadla na jedničku, za 78 procent by se ve třídě nestyděl nikdo. Výsledné čtyři hvězdičky byly vydřené, ale zasloužené.Pak příšla na řadu Dacia Duster. Na papíře žádný zázrak – nejdřív cena, pak prostor, nakonec možná bezpečnost. Ale úplný debakl si Renault dovolit nemohl, takže se jeho konstruktéři přeci jen snažili. A test dopadl dobře. Interiér zůstal stabilní, ochrana při bočním nárazu byla také přijatelná. Zpráva říká, že jinak velcí cestující by mohli být zraněni, což stálo Dacii body, stejně jako páté dveře, které se při nárazu otevřely. Ale se 74 procenty za ochranu dospělých dopadla asi právě tak, jak dopadnout měla. 78 procent bodů za ochranu dětí si Dacia nezarámuje, ale Mercedes GLK měl ještě o trochu méně a Volvo XC60 i Volkswagen Tiguan byly jen o procento lepší.

Výsledek? Tři hvězdičky a tvrdá kritika automobilky Dacia a skrz ní mateřského Renaultu. Komisaři Euro NCAP se rozohňovali nad neúctou Francouzů k lidským životům. Ta samá zpráva vyzdvihla historicky první testovaný elektromobil, Mitsubishi i-MiEV. Vyjádřila uspokojení nad tím, že také nové koncipované vozy budoucnosti dokáží dobře ochránit (nejen) své cestující. A teď se ještě jednou podívejte na čísla.

Vím, různě těžká auta nelze srovnávat přímo. Jenže podle ústního hodnocení byly problémy i-MiEV nejspíš vážnější než problémy Dusteru. A bodová hodnocení si ve vztahu k průměrům příslušných tříd stála velmi podobně. S ohledem na třídní příslušnost jsou obě auta pro svou posádku bezpečná přibližně stejně. Takže hysterická zpráva Euro NCAP byla značně pokrytecká.

Pokud se budeme řídit podle hvězdiček, nemůžeme než souhlasit. Kde nabralo Mitsubishi body? Čtyři navíc dostali Japonci za stabilizaci v základní výbavě a kontrolky, ukazující řidiči, zda mají zadní cestující zapnuté pásy. Duster na rozdíl od i-MiEV nestojí tři čtvrtě milionu a nemá stabilizaci v základní výbavě. Nadávat umí jen za pásy vpředu. Mitsubishi uteklo Dacii i při testech s chodci. Duster podal skutečně mizerný výkon a s 28 procenty bodů je svého druhu rekordmanem (ovšem Audi Q5 má 32 % a pět hvězdiček), i-MiEV byl se 48 procenty naopak docela dobrý.Technicky vzato nelze proti hodnocení, které je sestavené veřejně známým jednotným způsobem a vychází z transparentně provedených testů, namítat nic. Euro NCAP má pravdu. i-MiEV dostal slušné čtyři hvězdičky, Duster znepokojující tři. Otázka je, co to říká o jejich bezpečnosti. Tady narazíme na problém: Nic. Jedno je lepší při srážce s chodcem, druhé při srážce s autem. Které byste si vybrali vy?

Když kupujete lednici, je lepší ta, co méně žere, ta větší, nebo snad ta červená? Řečí matematiky: na množinách uspořádaných dvojic (trojic, n-tic) nemusí existovat intuitivně „správné“ úplné uspořádání. Ještě jinak: pokud u každého sledovaného subjektu hodnotíte několik nesouvisejících parametrů, narazíte na prvky, u nichž nebude možné objektivně rozhodnout, který je lepší. Lednice z ryzího zlata, která nežere a uchladí nákup na rok dopředu, je jistě kandidátem na sto procent. Ale bude mít víc hvězdiček malá úsporná modrá, nebo velká žravá zelená? Objektivní měřítka vymyslíte, ale vymyslíte jich několik a půjdou proti sobě.Hvězdičky Euro NCAP trápí přesně tento problém. Přestože všechny testy jsou v pořádku, amatérské poslepování nesouvisejících výsledků do jediného čísla s nejasným významem pečlivou práci sráží. Ochrana dospělých cestujících, ochrana dětí i ochrana chodců jsou důležité disciplíny. Jenže přinejmenším ta třetí s prvními dvěma nijak nesouvisí. Uplést ze tří takových výsledků jeden není obtížné, je to nemožné. Přinejmenším pokud chcete dostat smysluplné číslo (ve smyslu hodnoty z vhodně uspořádané množiny).

A to nemluvím o hodnocení přítomnosti/nepřítomnosti stabilizačního systému. Kdyby se u Euro NCAP nějak pokusili ohodnotit kvality elektroniky, tak snad. Ale plést do hodnocení bezpečnosti skutečnost, kterou si každý, kdo dokáže vyplnit přihlášku do autoškoly, může zjistit sám, mi přijde nedůstojné.Bude svět od ledna lepší? Většina dosud testovaných aut ztratí morální nárok na pět hvězdiček (fyzicky jim zůstanou). Jejich pasivní bezpečnost tím neutrpí dokonce ani relativně, kritéria hodnocení zůstanou stejná. Jen nemají šedesát procent za ochranu chodců. Jistě, nikdo nechceme zbytečně zabíjet. Ale svět zůstane v roce 2012 stejný.

Vlastně ne. Bude horší, protože hodnocení Euro NCAP bude zas o kousek méně užitečné pro ty, kteří o něm nechtějí nebo nemohou přemýšlet. Asi tušíte, že můj strach ve skutečnosti pramení právě tady: bojím se, že přemýšlení patří mezi oblíbené kratochvíle nebezpečně malé části lidstva. Hodnocení Euro NCAP je jen jedním z mnoha souvisejících problémů a patří mezi ty méně důležité. Ale dělá z lidí blbce. Místo aby dávalo informace, snaží se ukazovat směr. Říct masám, že Mitsubishi i-MiEV je lepší než Dacia Duster bez ohledu na to, které auto je bezpečnější. Euro NCAP vzniklo kvůli informacím, ne kvůli ukazování prstem.V tomto případě máme štěstí. Můžeme se stále ještě začíst do podrobnější testovací zprávy. Kdo přemýšlí, snadno si udělá vlastní obrázek. Třeba zkreslený, ale svůj. Euro NCAP z nás dělá blbce, ale dává nám na výběr. Chcete se nechat? Nechtějte.

P.S.: Výsledky Mitsubishi a Dacie jsem použil pro ilustraci, nechtěl bych rozebírat antipatie k elektromobilům. Žádné totiž necítím.

11.11.2011 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist