plastiak-kde-schovava-rsd-krysu.jpg

Plaštiak: Kde schovává ŘSD krysu?

dopravní předpisy v čr

České silnice jsou ošizené. Nic nového, jenže v posledních letech se zdá, že jsou ošizené čím dál víc. Nebo máte jiný pocit?

Diskuze

8 komentářů

    Petr P

    Jsem rád, že jste na \“světlo bóží\“ vytáhl svoje úvahy. Myslím, že varianta B je správně. Kdysi jsem se bavil s rozpočtářkou jedné menší firmy sídlící v jednom menším městě(nechci uvádět konkrétně,aby z toho neměla náhodou průšvih)… A ta řekla to,co Vy píšete. Měla \“ze shora\“ jasně nakázáno, že se musí používat nekvalitní směsi, aby 1. víc vydělali 2. firma měla jistou práci do budoucna…

    Kubajsu

    Jedno řešení by bylo (pravda, jen na nové silnice) a jmenuje se PPP projekty. Stát v tomto případě nezadává (v jedné variantě těchto projektů) co přesně chce postavit (a jak), ale že chce komunikaci určitého typu z A do B. A koncesionář tuto komunikaci postaví a určitou dobu (většinou 30 let) provozuje a stát mu za to platí. Takže pokud je např. komunikace nesjízdná z důvodu opravy/sněhové kalamity/havárie čehokoliv, tak prostě v daném časovém úseku koncesionáři nezaplatí. A firma si tak pořádně rozmyslí jestli postaví silnici kvalitně, aby s ní potom bylo co nejmíň starostí, nebo špatně (protože opravy jdou z její kapsy). A po 30-ti letech se komunikace předává státu po generální rekonstrukci…

    pepe

    Já vidím stav na silnici 1/9 mezi Prahou a Mělníkem denně. Nový povrch se na ní dělal kdysi, odhadem asi před 15 lety. Problém nastal v okamžiku, kdy se začal stavební boom v Praze. Čtyřosé náklaďáky a návěsy začaly vozit vyrubanou hlušinu z metra do Předboje, Kojetic a Libiše. Do Prahy se vozí písek a štěrk z okolních pískoven. Od té doby se silnice v okolí obrovsky zhoršily, jsou vymačkané koleje, rolety díry apod. Blbci silničářský to po zimě jenom zalepí a to je všechno. Ty náklaďáky a návěsy byly všechny přetížený. Problém není v kusových zásilkách na paletách, tam si tu váhu ohlídají, ale v těch sypkých materiálech, písek je mokrý a hlavně kvůli prachům jezdí přetížený, jsou placený od tuny. Mluvil jsem s chlapíkem z min. dopravy při schvalování těch meganávěsů na X kubíků je naložily na povolenou hmotnost a ten náklad ani nebyl vidět. Podívejte se jak jezdí všichni hory jako kráva a nikdo je neváží. Na dálnici nemá smysl vážit tranzit, na to si všichni dají bacha vážil bych ty co vozí písek, štěrk a hlínu.

    gofry

    Toto by teoreticky mohlo byť riešením, keby žiadna z dodávateľských firiem nemala žiadnu väzbu na politikov. Čo je naivná predstava. Takže po pár rokoch, keď budú cesty opäť deravé firma zverejní doložku ku zmluve, o ktorej samozrejme nikto z politikov nebude vedieť, a v nej bude napísané, že firma nezodpovedá za situáciu vzniknutú kvôli X, no a zhodou okolností deravá cesta bude dôsledkom práve toho X, takže štát zaplať za cestu keď ju chceš mať opravenú.

    Honza

    Kamiony jezdily vždycky a řekl bych, že tím to nebude. Navíc je rozdíl přetížit dvounápravový kamion a čtyřnápravový, protože čím víc náprav, tím menší tlak na vozovku. Ale rozhodně souhlasím s tím, že kamiony sypkého materiálu jezdí přetížené. Nikdo (tím mám na mysli nakládajicího, řidiče, firmu) je neváží a nakládají to prostě dokud se to vejde a ne na váhu. Ale hlavní problém českých silnic není na silnicích, ale ve vládě, a mezi politiky, protože to málo, co dají na silnice ještě několikrát rozkradou na různých úrovních, takže na opravy už nezbyde nic.

    Martin Plaštiak - autor

    Nemám problém s vámi souhlasit – hustší provoz přeložených nákladních aut zničí sebelepší silnici velmi rychle. Že sypké náklady bývají výrazně těžší, než by být měly, je rovněž jasné.
    Jenže u nás se rozpadají i nové silnice, po kterých projede nepřiměřeně těžký náklad tak párkrát do týdne. Ani ty koleje se nestihnou udělat, vozovka je už po měsíci zvlněná a první díry se objeví asi tak na vánoce, ještě než udeří první tuhé mrazy…

    pepe

    Ale ten tlak na nápravu bude pořád stejnej, protože s čím větší počet náprav, tím je i větší celková hmotnost. U 2 náprav 18 tun, u 3 náprav 24 tun a u 4 náprav 32 tun. Takže to je pořád stejný tlak na nápravy.

    Integrale

    Proti PPP lze vytáhnout tisíce argumentů a já nevěřím, že tudy vede cesta. Skončí to jako vždy. Navrhoval bych o něco razantnější variantu, a tou je privátní síť dálnic a silnic 1. třídy (za předem specifikovaných podmínek).
    Prostě si kdo chce, za předem daných podmínek si postaví kde chce silnici/dálnici, postaví si tam budky a bude za použití těchto silnic vybírat peníze. Stát NEBUDE COKOLI FINANCOVAT, pouze bude mít dvě role: první bude dohled ve stavebním řízení, jak je obvyklé a druhá bude vymáhání předem stanovených podmínek.
    Co očekávám? Že soukromě vlastněné úseky budou kvalitnější a mnohem průjezdnější než ty státní. Tím vyvstane otázka, proč to v soukromém sektoru jde a ve státním nikoli? Místo spekulací budeme mít důkazy, že lze v našich podmínkách postavit silnice, které vydrží déle než jen jednu sezonu. Pak lze očekávat tlak na dodavatele i těch státních úseků.
    osobně nevidím důvod, proč by stát měl stavět silnice nebo dálnice. Kombinací obecního a soukromého sektoru (ale v konkurenci, nikoli v tom, že se soukromý sektor napakuje na obecních zakázkách, jak je tomu nyní) si myslím, že lze celkem snadno a rychle vyřešit stavbu některých chybějících úseku (R47 může být celá soukromá a bude mít i státní alternativu v podobě D1; ať si pak řidič vybere, které variantě dá přednost) a navíc očekávám i patřičné zvýšení kvality i u státních úseků vlivem konkurence.
    NEJJEDNODUŠŠÍM ŘEŠENÍM JAKÉHOKOLI PROBLÉMU BÝVÁ KONKURENCE!!!

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist