Peugeotem 308 SW 1.5 BlueHDi 130 po Walesu: Jaký je po 7 500 km?

Na trhu je tohle francouzské lvíče s vykousnutými předními lampami už sedm let. Peugeot prodal zatím posledního vydání modelu 308 na 1,5 milionu kusů a už u něj vrcholí přípravy na zcela novou generaci. Ještě než se příští rok představí světu, vzali jsme rodinný kombík na poslední velký výlet – do Walesu a zpátky.
7099c89d-cc69-4c40-b0a8-628114e6ae32-1100x618.jpgCelá galerie 76 Zdroj: Matěj Skalický

Rozvadov, Frankfurt, Brusel, Calais. Pak trajekt, Londýn, Bristol a po M4 až skoro nakonec do Swansea. S Peugeotem 308 SW jsme se vydali na 1 500 kilometrů dlouho cestu z Prahy až na západ od Anglie, do země plné nekonečných luk, po kterých se povalují bílé chomáče vlny, všudypřítomná stáda ovcí.

Auto zvládlo asi 17hodinovou cestu se vším všudy s apetitem za nějakých pět a čtvrt litru na 100 kilometrů, což je spotřeba do jisté míry daná omezenou rychlostí na britských ostrovech, kde maximálních 70 mil znamená jen 113 kilometrů za hodinu.

A řidiči zaklesnutí za volanty na pravoboku to skutečně dodržují. Naftová patnáctistovka ale není ani v centrální Evropě žádný žrout, byť papírově by měl kombík jezdit za nereálných 3,6 litru, do šesti se vejdete vždy.

Není to problém s manuálním šestikvaltem a ani klidnou a plynulou osmistupňovou převodovkou, kterou 308 dostala v rámci poslední velké modernizace v roce 2017 (spolu s osazeným motorem 1.5 BlueHDI, předtím jezdila 308 s naftovou šestnáctistovkou). Peugeot s automatem zvládne být na stovce pod deset vteřin (9,7 s), přičemž oproti manuálnímu řazení připlácíte 50 tisíc (podle akčního ceníku).

Čtěte také: Nový Peugeot 308 se představí už příští rok. Sportovní verze bude hybrid s výkonem 300 koní

Nejméně tak za dlouhou 308 v téhle konfiguraci dáte 525 tisíc, v testované GT Line 575 tisíc. My ale měli ještě příplatkový Black paket s černými detaily, panoramatickou střechu, adaptivní tempomat a další drobnosti, takže celková cena se vyhoupla o citelné desetitisíce výš.

Zvyknete si, že nejvíc síly má kombinace dieselového čtyřválce s automatem v nižším pásmu otáček, čím víc tohle soustrojí popoháníte šlapáním na plyn, tím víc výkonnostně chladne. Pro naprostou většinu řidičů bude i s plným autem výkon (130 koní při 3 750 otáčkách za minutu) dostačující, leč mnohým se možná zasteskne po dvoulitrovém BlueHDI z prestižnější 508. Zvlášť při předjíždění na britských dálnicích by se výraznější odpich hodil.

Podvozek je tvrdší a tu a tam ucítíte náraz vlečené zadní nápravy. Řízení je typicky měkčí, ale nepostrádá vazbu jako jiní Francouzi, snadno si ho oblíbíte. Auto je navíc živé, pěkně zatáčí a neblbne – ideální varianta do úzkých velšských silniček, kde se pak mimoděk vyhnout protijedoucímu traktoru nebude takový problém.

Auto má na šířku jen lehoučce přes dva metry, takže ani brousit zrcátka byste neměli. O to snazší je zabrzdit někde v pangejtu u jedné z mnoha ruin keltských hradů, kterými je velšský venkov bohatě posetý.

I v létě bývá u Atlantiku větrno a výjimečná není ani štiplavá zima, která se střídá s návaly hřejícího slunce. Bylo by proto fajn mít tu možnost snadno nastavit klimatizaci přes alespoň jedno manuální tlačítko, jenže moderní peugeoty všechno nastavení skryly do multimediálního systému, takže se k ovladačům musíte proklikat.

Architektura přední části interiéru je orientovaná plně na řidiče, a až na hluché místo pod centrálním displejem a zaclánějící věnec volantu, přes který není vidět na přístroje, vypadá vnitřek 308 pěkně a moderně.

Největší devízou Peugeotu 308 je ale bezesporu druhý konec auta – kufr. Pro cestu tam i zpět jsme ho naplnili až po okraj. Už základních 610 litrů (jimiž se mohla 308 měřit třeba s třetí Octavií Combi) platilo za nadstandardní objem zavazadelníku při složených zadních sedačkách, nicméně vznikne bohapusté letiště (1 660 litrů podle VDA), které bez problémů pojme digitální klavír, několik kufrů a krabic i tašek s peřinami. Vyzkoušeno za vás.

Takhle velkorysý prostor za pátými dveřmi vznikl na úkor pohodlí na zadních sedačkách, ale vlivem velkého rozvoru není snížení komfortu pro pasažéry vzadu nijak bolestné. Vejdou se koleny i hlavou, celá cesta až na ostrovy by na ně mohla být možná až příliš dlouhá, na hodinové přejezdy mezi Swansea a Cardiffem nebo na celodenní tříhodinovou túru do Londýna a zpět to ale nebyl nikdy problém.

Peugeot 308 SW se nám v době koronavirové pandemie stal příjemným parťákem a velmi důstojnou náhradou za Škodu Superb Combi 2.0 TDI, s níž jsme totožnou cestu na podzim absolvovali také. Dohromady jsme s ním ujeli 7 500 kilometrů, přičemž spotřeba se ustálila na 5,6 litrech.

Francouzi u 308 umně nahradili šestnáctistovku povedeným motorem, navrhli bezedný kufr a pěknou řidičovu zónu, leč s drobnými chybkami, na které si lze i nelze časem zvyknout. Záleží na úhlu pohledu. Důležité je, že auto se i po pořádné porci kilometrů osvědčilo a své stáří nedalo na odiv.

Mimochodem v úplně poslední modelové péči Peugeot svou 308 nedávno obohatil o plně digitální přístrojový štít a šikovně tak aspoň omladil sedmiletého matadora, kterému by i přes stále značnou vitalitu mohlo chystané střídání vlít novou naftu do nádrže.

A nemusí zůstat jen u ní, kromě nafty a benzinu by nové vydání Peugeotu 308 mohlo za rok vyjet i na elektřinu. Zatím zřejmě jen v rámci plug-in hybridního ústrojí, ale kdo ví, za jak dlouho zmizí spalovací motor zpod kapoty úplně…

19.6.2020 8:07| autor: Matěj Skalický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist