Peugeot RCZ 1.6 THP 200 (2013)

Malé francouzské kupé si nechalo vyžehlit obličej a vybělit zuby. Jenom doufejme, že se vinou plastické operace z něho nevytratila zábavná duše.
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

RADOSTI
Radost z řízení, sladěné pohonné ústrojí, zábavný podvozek, relativní praktičnost

STAROSTI
Vysvětlování, že jste si ho nekoupili kvůli vzhledu, ale jak jezdí

Nebudu chodit kolem horké kaše. Ačkoliv jsem byl zpočátku velmi skeptický a přistupoval jsem k faceliftovanému Peugoetu RCZ jako k francouzskému Audi TT, rovnou přiznám, že je tohle auto jedním z těch, se kterými jsem se letos nejvíce pobavil. Je vážně skvělé a v jistých ohledech velmi osvěžující. O to víc potěšující je skutečnost, že Peugeot stále nezapomněl (nebo si spíš po dlouhé době vzpomněl), jak stavět skutečně zábavná auta.

Recept je celkem jednoduchý. Stačí vzít turbem přeplňovaný motor 1.6 THP o výkonu 200 koní a točivém momentu 275 Nm. Ten se navíc podařilo dobře odladit. Nijak zásadně netrpí na prodlevu turba, přitom má spoustu síly od spodních otáček a příliš nepolevuje ani na konci spektra. Nechá se s chutí točit až k omezovači v 6500 otáčkách, kde poslušně přerušovaně zaštěká. Návykové! Marně si vzpomínám, kdy tohle dnešní auta dělala naposledy. K tomu velmi dobře zní od výfuku i od sání, jehož zastřený chrapot silně prostupuje do kabiny. Spotřeba? Při troše sebezapření lze jezdit za 8,5 l/100 km, když popustíte uzdu, palubní počítač se přehoupne přes deset litrů.

Peugeot RCZ velká fotogalerie

Peugeot RCZ fotogalerie

Motor však není tím jediným, co na autě roztahuje úsměv od ucha k uchu. Když se zabalí do kompaktní karoserie a šasi řádně odladí, teprve tehdy se můžeme začít bavit o zábavě za volantem. Podvozek ji nabízí velkou měrou. Je sice velmi tuhý a hlučný, zvláště na 19“ kolech, neustále se nervózně natřásá a pohupuje, ale to jen dokresluje kolorit vlastnictví sportovního auta. Velmi rádi překousnete (včetně svého jazyku) kočičí hlavy v centru města výměnou za potěšení na okresce. Záď se totiž po ubrání plynu více než ochotně stáčí – tolik připomíná staré sportovní Peugeoty, jen bez jejich destruktivní neurvalosti.V každé zatáčce jsou hmatatelné výhody plynoucí z velmi nízko položeného těžiště. Auto se velmi hbitě točí pod hýžděmi a disponuje velkou přilnavostí. Díky tomu je opravdu velmi rychlé – pro zábavu si tak musíte dojít trochu dál na limit, ale pro pobavení nemusíte jezdit zrovna maniakální rychlostí. Stabilizace je totiž vypínatelná jedním stisknutím tlačítka, které se na řidiče usmívá ze samého středu palubní desky. Nikde není schované, nijak otravně nepípá a neupozorňuje na možná nebezpečí s manipulací spojená, prostě jen stisknete a osud jabloně lemující silnici je ve vašich rukách. Další sympatický detail.

DOPORUČUJEME: Toyota GT86 vs BMW M3 (E46) – srovnávací test

Když jsme nakousli interiér, ten je velmi útulný a na pohled i omak kvalitně postavený. Běžné ovladače jsou samozřejmě sdílené s ostatními modely, ale na zbytku kabiny je vidět, že si někdo dal trochu víc záležet. Navíc pozice za volantem je příkladná, možná jen místa nad hlavou by mohlo být ještě o něco více. Hliníkové pedály jsou skvěle rozmístěné a řadicí páku s kulatou hlavicí je radost uchopit. A také s ní pracovat. Často se nachytáte, jak často zbytečně řadíte pro její hutně mechanický a přesný chod. Celek doplňuje rychlé a přesné řízení, docela citlivé, ovšem nepřenáší pouze informace od silnice, ale také točivý moment od poháněných kol. Musíte se s ním občas poprat.


Nenechte se zmýlit vzhledem, Peugeot RCZ jezdí vážně skvěle!

Když se ohlédnete za sebe, zjistíte, že na titěrné sedačky sotva někoho posadíte. Když už je Peugeot RCZ nepraktický k převážení pasažérů, alespoň nákladu pojme do 384 litrů velkého kufru překvapivě dost, tedy pokud se zbavíte plnohodnotného rezervního kola, které nemá svoje místo pod podlahou. Zadní opěradla však lze navíc ještě sklopit. Ohlédnete-li se ještě více dozadu, na víku kufru spatříte vysouvací spoiler, se kterým je možné operovat stisknutím tlačítka. Škoda jen, že se po zamknutí auta nezasune a zůstane tak lákadlem pro zvídavá dítka.Pomalu se dostáváme k tomu, kolik za Peugeot RCZ 1.6 THP zaplatíte. Dvousetkoňová verze vyjde na 775 000,- korun, což je nebezpečně blízko Toyotě GT86 nebo Subaru BRZ. Přitom v jediné specifikaci Allure dostanete jen o trochu výbavy navíc. Doplácet musíte třeba 13 495,- za metalízu, 20 000,- za navigaci, 15 000,- za polokožené sedačky nebo tučných 75 000,- za kožené čalounění Nappa s elektrickými a vyhřívanými sedadly. Za karbonovou střechu si u Peugeotu účtují 30 000,- korun. V současné akci za 668 500,- korun to je už ale nabídka k zamyšlení.


Interiér je útulný, ale také trochu stísněný. Dozadu živáčka nedostanete.

Jistě, japonské zadokolky budou stále o něco uspokojivější a dotaženější pro zájemce, kteří chtějí řidičsky dál růst, ale pokud si z této party vyberete francouzskou předokolku, nikdo se vám už nemůže posmívat, že chodíte k zubní hygienistce na bělení chrupu. Zatněte pěst a vyrazte posměváčkům zuby, protože tohle je prostě dobré sportovní auto, které dává smysl. Metrosexuálně jenom vypadá.

Verdikt
Pokud hledáte malé a pohledné kupé, které nabídne zážitky za volantem, můžete směle vstoupit do showroomu Peugeotu. Že neroztáčí ta „správná“ kola je irelevantní. Peugeot RCZ 1.6 THP 200 je velmi dobré řidičské auto, skvěle vyvážené, se zábavným podvozkem a povedeným motorem, navíc docela praktické. Pokud se chystáte tuto sumu peněz utratit za podobný druh auta, rozhodování mezi tímto a japonskými zadokolkami nikdy nebylo méně jednoznačné.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/40 R19
Pneumatiky vzadu235/40 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 / 200 v 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)275 v 1700 ot./min.
0-100 km/h (s)7,5
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8 / 5,6 / 6,7
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4287
Šířka (mm)1845
Výška (mm)1362
Rozvor náprav (mm)2596
Provozní hmotnost (kg)1411
Celková hmotnost (kg)1780
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)500
Zavazadlový prostor (l)384
Ceny
Základní cena modelu715 000 Kč (598 500 Kč v akci)
Základní cena test. verze775 000 Kč (668 500 Kč v akci)
4.7.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist