Peugeot RC Pique a Peugeot RC Carreau

Tyto dva vozy na silnici asi nikdy nepotkáte. Ve výstavní premiéře jste je mohli vidět už na jaře 2002, každý z nich si francouzská automobilka cení na milion eur.

RADOSTI
Naprostá exkluzivita – oba vozy existují pouze v jediném exempláři, bezproblémový servis pohonných jednotek – jsou užity i u sériových modelů Peugeot, držení stopy, nadčasový design.

STAROSTI
Vysoká pořizovací cena, automobilka tyto vozy nehodlá prodat, nedostupnost mnoha náhradních dílů, nepřesné slícování některých dílů, nejsou zapojeny všechny ovladače.

Silvestrovský bazar se stal na Autowebu tradicí. Tentokrát ale nepůjdeme tak hluboko do historie jako loni, při seznámení s Cadillacem 6200 (r. 1961) nebo rok před tím, kdy jsme psali o Mercury Custom Pro Street (r. 1951). Dnes se přeneseme jen do roku 2002, kdy spatřily světlo světa dva zajímavé koncepty, které dnes už můžeme zařadit mezi ojetiny. Spolu s dalšími koncepty značky Peugeot jsme je totiž měli možnost otestovat na vlastní kůži, a to přímo na speciálně upraveném polygonu.
Ten se nachází v blízkosti Mortefontaine, tedy asi 30 minut jízdy z pařížského letiště Charles de Gaulle. Najdete zde několik tratí mezi něž patří například tříkilometrový rychlostní ovál, více jak pětikilometrová technická trať, několik přírodních cest či úseků s různými typy povrchů v nejrůznějším stavu. Nikoho tedy nepřekvapí, že si toto místo oblíbila řada automobilek pro testování nových modelů. Během naší návtěvy se na rozsáhlém polygonu CERAM neproháněly jen koncepty Peugeot, v jeho jiné části testovalo například Audi. Zdejší zázemí ale využívají i další automobilky, a tak zde v minulosti probíhala například evropská novinářská prezentace Nissanu 370Z.
Právě v tomto areálu jsme měli možnost usednout do několika velmi zajímavých konceptů. Vzhledem k tomu, že se tento článek nachází v rubrice „Ojetá auta,“ vybíráme dva nejstarší z nich. Poprvé je automobilka Peugeot předtavila na ženevském autosalonu 2002. Následující rok jste je mohli vidět na Autosalonu v Brně, kde zdobily stánek Peugeot. Řeč je o sportovních automobilech RC Pique (černý vůz) a RC Carreau (červený vůz).​​Pozice na trhu
Tyto dvě „ojetiny“ v žádném autobazaru nenajdete. Setkat se s nimi můžete na vybraných akcích automobilky Peugeot či výstavách. Jak jsme zjistili, výrobce si každý z konceptů cení na jeden milion eur, ale i kdyby nějaký zájemce tuto sumu přinesl, auto nezíská. Peugeot nemá prodej žádného konceptu v plánu.

​Zpracování

Obě auta byla vyrobena ručně a to se na nich trochu podepsalo. Některé díly totiž nejsou slícovány nejlépe. Zejména v interiérech si lze všimnout nepřesností. I výklopné dveře je nutné otevírat a zavírat s citem. Na první pohled se vozidla liší jen barvou, bližší seznámení ale odhalí rozdílné pohonné jednotky.
Interiér je koncipován jako 2+2 místný. Zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, ostatně ani vpředu není zrovna místa na rozdávání. Vyloženě tísnit se ale nebudete. Sedadla jsou totiž extrémně nízko a tak ani nízká stavba karoserie není překážkou. Ale než si na vůz zvyknete, máte pocit, že si musíte brousit zadek o vozovku.​Jízda
Oba vozy jsme protáhli po trati, kde se střídají rychlé úseky s technickými sekcemi s množstvím zatáček. Dokonce jsme vyjeli i na dlážděnou část, aby se nám podařilo navodit pocit jízdy po městské dlažbě.
Řízení vyžaduje určitý cvik. Volanty jsou velmi malé a posilovač řízení zde nenajdete. Brzdy začínají stejně jako u závodních vozů pracovat až po zahřátí. Tento fakt jsme trochu podcenili při nájezdu do první zatáčky. Následovalo ukecávání auta a brzdění i pohledem, což se naštěstí osvědčilo. Do zahřátí brzd jsme už jeli vlažně. Zástupci automobilky nám totiž před jízdou kladli na srdce, že nesmíme auta ani škrábnout. Po zahřátí nám však koncepty ukázaly, co dokážou.
Oba automobily nás zaujaly příjemným sportovní zvukem. Černý vůz se zážehovým motorem o výkonu 180 koní fungoval velmi dobře, což je dáno i nízkou hmotností prototypu. Rudý turbodiesel byl ale ještě lepší. Má sice o pět koní méně, ale dvojnásobný točivý moment, což oceníte zejména na výjezdu ze zatáčky. Ani ve vyšších otáčkách si nevede špatně, nevadne totiž jako běžný civilní diesel.Motory umístěné vzadu napříč spolupracují s celkem rychlou sekvenční převodovkou Sadev. Od tohoto výrobce pochází celý systém transmisí. Vozidla mají poháněna kola zadní nápravy. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena, odpružení je opravdu tuhé. Řadit lze pomocí klasického voliče, u dieselového automobilu i tlačítky na volantu. Vůz se zážehovým motorem je má také, avšak nejsou zapojena.
Držení stopy v zatáčkách nás potěšilo. Nízké těžiště i stavba karoserie ve spojení s tvrdým podvozkem dělají své. Zvolená trať nám nabídla také průjezd klopenou zatáčkou, kde jsme si vlastnosti vozů opravdu užívali. Dlážděný úsek jsme ale jeli doslova krokem. Takovým klidným vycházkovým tempem. I tak nás auta natřásala jako pytel brambor. Při vzpomínce na českou oblibu zpomalovacích prahů nás obcházely mrákoty.Motorizace
Černý automobil RC Pique pohání atmosférický dvoulitr o výkonu 180 koní známý například z modelů Peugeot 206 RC nebo 307 CC. Zde nám však přišel svižnější a to hlavně v nižších otáčkách.
Jako ideální pohonná jednotka se ale ukázal agregát 2.2 HDi v červeném modelu RC Carreau. Motor jež se montoval už do Peugeotu 607 má zvýšený výkon ze 170 na 175 koní a vyniká nejen příznivou spotřebou, ale i  nečekaným temperamentem. Přitom ani zvukový projev není díky laděnému výfuku vůbec špatný.

Časté závady

Obě vozidla trápí povrzávání interiéru. Tvrdé odpružení má sice pozitivní vliv na jízdní vlastnosti, ale na druhé straně stojí i za rychlejším opotřebením zavěšení kol. Zejména životnost čepů přední nápravy je kratší.
Z pohonných jednotek se jako spolehlivější ukazuje zážehový motor. Turbodiesel se může častěji trápit s problematickým podtlakovým okruhem – ovládá turbo, EGR ventil a škrticí klapku. Navíc je výfukový systém vozu vybaven filtrem pevných částic FAP a ten dokáže také pozlobit.

Milan Jirouš

1.1.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist