Peugeot Hansen má světový titul

Speciál Peugeot 208 s výkonem 600 koní a pohonem všech kol dovezl Peugeot Hansen k týmovému titulu ve světovém šampionátu v rallyecrossu. Do konce sezony zbývá poslední závod a boj o titul mezi jezdci je stále otevřený.

Přestože rallyecross se jezdí již řadu let, Mistrovství světa letos probíhá teprve podruhé. Před tím byl vrcholem evropský šampionát. Vůbec historicky první titul mistra světa vybojoval v loňském roce Nor Peter Solberg, který už měl titul světového šampióna z rallye. Letos se o trůn přetahuje s mladým Timmym Hansenem, synem Kennetha Hansena, nejúspěšnějšího rallyecrossového jezdce vůbec (nasbíral 14 titulů evropského šampiona).

Zatímco Solberg prohání po tratích speciál Citroën DS3, Hansen má k dispozici Peugeot 208 WRX. Tyto vozy s pohonem všech kol disponují výkonem přibližně 600 koní a z 0 na 100 km/h zrychlují zhruba za 2 sekundy! Vývoj závodního speciálu přitom probíhá v režii každého týmu, i když spolupráce se sportovním oddělením automobilky není vyloučena. Například tým Peugeot Hansen si automobil vyvíjí sám, ale některé detaily konzultuje s Peugeot Sportem.


Že byl vývoj úspěšný je jasné již nyní. Tým Peugeot Hansen totiž při předposledním závodním víkendu letošní sezony vybojoval týmový titul Mistra světa. Přitom má stále šanci získat i titul mezi jezdci, i když zde je náskok Petera Solberga opravdu velký.

Poslední závod odehrávající se v Itálii totiž nedopadl pro Timmyho Hansena ideálně, když jeho vůz sestřelil soupeř v první zatáčce semifinálové jízdy. Do finále tedy nepostoupil a to se nepovedlo ani jeho týmovému kolegovi, jímž je Francouz Davy Jeanney.

Tým Kennetha Hansena přešel na vozy značky Peugeot již loni, pro letošní rok ale připravil zcela nový speciál. Rallyecrossové vozy divize SuperCar, které bojují o světový titul, přitom nemají se sériovými auty mnoho společného. Pravidla jsou poměrně volná. Vzhled auta sice vychází ze sériového modelu a taktéž motor musí mít původ v sériové výrobě dané značky, povolené úpravy jsou ale dost zásadní.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V případě týmu Peugeot Hansen je výsledkem auto s pohonem všech kol, výkonem asi 600 koní a maximálním točivým momentem blížícím se hranici 900 Nm. Tyto hodnoty zajišťuje dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s elektronikou Magneti Marelli. Rallyecrossová trať kombinující asfaltovou a šotolinovou sekci vyžaduje kvalitní podvozek. Pro Peugeot 208 WRX proto byly zvoleny špičkové závodní tlumiče Öhlins.

Pohonná jednotka spolupracuje se šestistupňovou sekvenční převodovkou Sadev, která je ovládána pákou u volantu. Brzdy Alcon používají čtyřpístkové třmeny a kotouče o průměru 343 mm, které si s vozem o hmotnosti 1130 kilogramů (to je minimum dle pravidel) poradí doslova hravě.

Rallyecross přitom není jen o technice, ale i o precizním naladění vozu na konkrétní trať a nemalé dávce štěstí. Ne nadarmo se říká, že start a první zatáčka je v rallyecrossu 90% cesty k úspěchu. Právě zde se totiž rozdávají karty. Jaké dostane Peugeot 208 WRX s Timmymo Hansenem za volantem, při příštím závodu v Argentině, si ještě pár dní musíme počkat. Každopádně boj o titul mezi jezdci ještě není rozhodnutý a poslední letošní závod tak rozhodně nebude postrádat náboj.

5.11.2015 3:05| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist