Peugeot dostal pokutu od Evropské komise

Peugeot byl potrestán pokutou 49,5 milionu eur (asi 1,5 mld. Kč) za bránění ve vývozu nových aut z Nizozemska do okolních zemí.

Peugeot podle Evropské komise v letech 1997 až 2003 bránil ve vývozu svých nových automobilů z Nizozemska do dalších členských států EU. V Nizozemsku jsou automobily podstatně levnější než v okolních zemích, zejména ve Francii a Německu.

Pokutu dostala automobilka Peugeot SA a její dceřiná společnost Peugeot Nederland N.V. Firmy prý svým dealerům bránily ve vývozu peugeotů za hranice. Část odměny totiž byla závislá na místě prodeje a za přeshraniční obchod dostávali prodejci méně peněz. Pokud spolupráce se zahraničím pokračovala, automobilka dealerům vyhrožovala i snížením počtu nabízených automobilů.

Mluvčí Peugeotu Hugues Dufour podle agentury Reuters uvedl, že společnost „vzala rozhodnutí komise na vědomí a lituje, že její argumenty nebyly přesvědčující“. Podle komisařky Neelie Kroesové však bylo chování firmy „velmi vážným porušením“ pravidla, že zákazníci mohou zboží svobodně nakupovat kdekoliv v EU. V automobilovém průmyslu je takové porušení údajně obzvláště nebezpečné, protože auta jsou druhou nejdražší položkou ve výdajích domácností.

Přestože se ceny automobilů v EU postupně sbližují, při nákupu vozidla v zahraničí mohou rodiny stále podstatně ušetřit. Podle posledních srpnových údajů EK například zájemce o Peugeot 206 zaplatil v Nizozemsku 9067 eur (asi 272 000 Kč), zatímco ve Francii by musel dát o 44 000 Kč více. Při koupi velkého Peugeotu 607 by rozdíl v ceně činil již přes 72 000 Kč.

Komise začala společnost Peugeot prošetřovat na základě stížností zákazníků, kteří čekali na výhodnější koupi automobilu z Nizozemska. Podle Kroesové jsou stížnosti zákazníků na výrobce automobilů stále velmi časté. Při stanovení výše pokuty firmě Peugeot vzala EK v úvahu délku diskriminačních opatření i jejich závažnost.

V minulosti již EK za podobné prohřešky potrestala automobilky General Motors či DaimlerChrysler, u které však nedávno nařízenou pokutu výrazně snížil unijní Soud první instance. V roce 1998 udělila EK pokutu 90 milionů eur (asi 2,4 miliardy Kč) Volkswagenu za to, že bránil Rakušanům a Němcům v nákupu levnějších vozů Audi a VW v Itálii.

Evropská komise se snaží unijní trh automobilů podstatně liberalizovat. Od října tak mohou dealeři osobních automobilů i lehkých dodávek nabízet pod jednou střechou vozidla různých značek a navíc je mohou prodávat, kdekoliv budou chtít. Předtím mohly automobilky vymezovat svým dealerům jejich působiště i trvat na exkluzivitě. EK si od tohoto kroku slibuje ostřejší konkurenci a postupné snížení cen. Samotné firmy ani spotřebitelské organizace však žádné převratné změny nečekají.

 

autoweb.cz, ČTK

6.10.2005 10:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist