Peugeot 508 SW 2.0 HDi vs Citroën C5 Tourer 2.0 HDi

Dlouhodobě testovaný Peugeot 508 SW se postavil proti Citroënu C5 Tourer. Bratrovražedný souboj prakticky stejných aut může začít. Kdo je lepší?

Oba sourozenci si jsou velmi podobní, přesto jsou tolik odlišní. Vznikají na stejné výrobní lince bok po boku, rozdíly jsou však patrné hned pod povrchem. Sdílí sice totožnou platformu PSA PF3 a většinu motorů, ale právě pod kapotou nabízí širší paletu motorů Citroën. Peugeot objednáte pouze s turbodiesely 1.6 HDi, 2.0 HDi2.2 HDi, Citroën montuje navíc naftový šestiválec 3.0 HDi a benzínový motor 1.6 THP.

Nejmarkantnějším rozdílem je však použití podvozku. Peugeot jezdí na klasických ocelových pružinách, zatímco Citroën využívá hydropneumatické odpružení Hydractive III+. Právě to má na způsob, jakým obě auta jezdí, největší dopad.

Na silnici
Obě auta se mohou chlubit rozsáhlou přilnavostí a lehce, avšak příjemně neotáčivým charakterem na limitu. Peugeot nabízí do chvíle, než narazí po zátěží na nerovnosti, stabilnější pocit. Z Citroënu máte prvotní respekt, jelikož nepůsobí tak agilně, a raději se s ním do žádného krouhání zatáček nepouštíte, ale když přijde řeč na rozbitý asfalt, s nerovnostmi se vypořádá s větším klidem. Nejen uprostřed oblouku, ale i při každodenním boji s nerovnostmi je tlumí lépe – jak pocitově, tak z hlediska hluku.

V případě Peugeotu je největší škodou fakt, že je podvozek naladěn na jakémsi mezistupni mezi komfortem a sportovností, jenže ani jedno se nekoná. Právě tato nerozhodnost je tím, co celkový projev auta sráží nejvíce. Na rozdíl od něj je v Citroënu poklidný způsob jízdy předdefinován a všechno je přizpůsobenu právě jemu, takže ve skutečnosti po ničem jiném ani netoužíte. Peugeot si neumí vybrat prioritu, zatímco Citroën dělá jednu věc a pořádně.Z pohledu pohonné jednotky je na tom naopak trochu lépe Peugeot. Motor má nepatrně lepší zátah, ačkoliv je na rozdíl od Citroënu spřažen s automatickou převodovkou. Se spotřebou je to obdobné – mluví ve prospěch „pětsetosmičky“, ačkoliv čísla hovoří jinak. Rozdíl je jen v zanedbatelných řádech desetin, vhodným způsobem jízdy se rozdíly vytratí.

DOPORUČUJEME: Citroën C5 Tourer 2.0 HDi – první jízda

Šestistupňová automatická převodovka v Peugeotu řadí hladce, ale není bez chyb. Pokyny plynovým pedálem k podřazení jsou trochu rozvážnější a řídicí jednotka také velmi často řadí vyšší stupeň brzy, což má za následek podtáčení motoru a výrazné dunění. V Citroënu se tohle nepřihodí, jelikož jezdí s manuálním šestikvaltem, avšak řazení není nejpřesnější. Jeho obsluha však příliš neobtěžuje, vyjma faktu, že by „cépětce“ slušel automat už z principu.

Uvnitř
V interiéru si nemají jeden druhému co vyčítat. Obě auta klopýtají na poli ergonomie, ačkoliv každé na jiném místě. Navigační systém eMyWay je totožný, avšak v Peugeotu se ovládá ze středové konzoly ve stylu systému iDrive od BMW, což je na rozdíl od konkurenta, který má ovládání na středovém panelu, přehlednější a pohodlnější. Vinou toho je pak orientace na palubní desce Citroënu trochu chaotičtější, alespoň však nejsou ostatní tlačítka tak titěrná jako v Peugeotu, a všechno je na očích a nic nemusíte hledat schované v dalších přihrádkách.

Ach ty zpropadené držáky na pití… Citroën má jediný a to pod loketní opěrkou, což je naprosto nevyužitelné. U Peugeotu však dodržování pitného režimu také nevyřešili nejlépe – do dvojice výsuvných držáků na středovém panelu nepasuje ani nejmenší kelímek z oblíbeného řetězce rychlého občerstvení, a když už do něj něco vměstnáte, stojí to nakřivo, nestabilně a nevidíte přes to na navigaci. Jedná se o drobnou pihu na kráse, ale u rodinných aut na dlouhé cestování to zamrzí.Design nechám na posouzení každého podle jeho chuti, ale pocity za volantem musím přiblížit. Peugeot působí na šířku trochu stísněným dojmem. Je to dáno atletičtější siluetou karoserie – čelní sklo a sloupky máte blíž u hlavy. Interiér Citroënu řidiče také obklopuje, ale působí prostorněji a zachovává si příjemnou domáckou atmosféru. Sedadla také mají širší rozsah nastavení včetně horní poloviny opěradel, a ačkoliv mají ty v Peugeotu vysouvací část sedáku, posaz bude vždycky útulnější u druhého auta.

Nejrozdílnější jsou však volanty obou aut. Peugeot má konvenční volant, avšak podivně tvarovaný, včetně nesmyslného zploštění spodní části. Pevný střed Citroënu naopak nemusí vyhovovat každému, stejně jako způsob držení velkého kormidla. Alespoň však dotváří rozvážnou atmosféru. To ale v Peugeotu také, avšak opět atmosféru nerozhodnosti – rádoby sportovní volant je prostě zbytečný. Pro obě auta tak platí ponaučení, že v jednoduchosti je síla.

DOPORUČUJEME: Peugeot 508 SW 2.2 HDi vs Citroën C5 Tourer 2.2 HDi
Obě auta jsme už před časem proti sobě postavili s jinou motorizací. Přečtěte si, kdo byl tehdy vítěz!

Na poli praktičnosti jsou obě auta vyrovnanými soupeři. Místa je v kabině dostatek ve všech směrech, možná je v Peugeotu malinko méně místa vzadu. To však vyvažuje prostorem v kufru – trumfuje o hektolitr větším zavazadlovým prostorem oproti svému sokovi, ten naopak kontruje nastavitelnou výškou hrany kufru díky hydropneumatickému podvozku.

Za kolik?
Ceník hovoří ve prospěch Peugeotu. Obě auta vozila na palubě nejvyšší výbavu – Allure v případě Peugeotu za 818 400,- korun (výbavu GT s jediným motorem 2.2 HDi nepočítáme), reps. Exclusive v případě Citroënu za 864 900,- korun. Ten však nabízí o něco bohatší výbavu. U Peugeotu musíte např. za vyhřívané a masážní sedačky připlácet 36 000,- korun, stejně jako za natáčecí bi-xenony, a to 32 800,- korun.Peugeot kontruje panoramatickým sklem, za které u Citroënu připlatíte 20 000,- korun, a v našem případě automatickou převodovkou, která stojí u konkurence 50 000,- korun navíc. Peugeot si za automat řekne o deset tisíc méně. V současné době u obou prodejců probíhají slevové akce, jejichž využitím srazíte cenu Peugeotu 508 SW 2.0 HDi s automatem a výbavou Allure na 675 000,- korun, resp. cenu Citroënu C5 Tourer 2.0 HDi s manuální převodovkou na 674 900,- korun.

Verdikt
V minulém srovnání měl navrch Peugeot 508 SW, nyní však musím za vítěze prohlásit Citroën C5 Tourer. Především proto, že se rozhodl dělat jenom jednu věc a to pořádně, navíc netradičně a skutečně výborně. Největším problémem Peugeotu je jakési zaseknutí na půli cesty – kdyby se přiklonil více na stranu plavnosti a pohody, nebo naopak jezdil skutečně dynamicky jako Ford Mondeo, souboj by byl těsnější. Potenciál by na to měl, jelikož obléká skutečně atraktivní kabát.

U Peugeotu je obtížné, kromě vzhledu, najít věc, která by stála za milování. Jinak je to solidní auto a chybu s ním určitě neuděláte. Naopak slabinou Citroënu může být jeho výstřednost. Pokud jí však přijdete na chuť, bude s ním každá jízda skutečným balzámem na duši.

Paradoxně by oběma autům prospěla jedna věc – kdyby si prohodily převodovky. S automatem by byl Citroën ještě pohodlnější a Peugeot s manuálem uspokojivější, navíc se skutečně atraktivním rozdílem v ceně. Zároveň by obě auta byla poskládaná ve svých optimálních konfiguracích.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Zdvihový objem (cm3)1997
Vrtání x zdvih (mm)85 x 88
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu215/55 R17
Pneumatiky vzadu215/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120/163 při 3750 ot./min
Točivý moment (Nm)340 při 2000 ot./min.
0-100 km/h (s)9,5
Nejvyšší rychlost (km/h)223
Spotřeba paliva (l/100 km)7,6 / 4,6 / 5,7
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4813
Šířka (mm)1853
Výška (mm)1476
Rozvor náprav (mm)2817
Provozní hmotnost (kg)1710
Celková hmotnost (kg)2180
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)618
Ceny
Základní cena modelu608 400 (460 000 v akci)
Základní cena test. verze818 400 (675 000 v akci)
7.4.2013 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist