Peugeot 5008 (od 2009)

Až sedmičlennou posádku přepraví prostorné MPV Peugeot 5008. Zejména s turbodiesely se těší na trhu ojetin velkému zájmu.

RADOSTI
Velice prostorný interiér, velký zavazadelník při pětimístném uspořádání, existuje i v opravdu nadstandardní výbavě, variabilita interiéru, dobré jízdní vlastnosti, velice pohodlná sedadla, rozumné ceny ojetin, řada odkládacích prosto, prosvětlení interiéru.

STAROSTI
Kvůli malé kapotě horší přístup k motoru, horší výhled šikmo vpřed přes A-sloupky karoserie, řízení bez zpětné vazby.

Francouzský příspěvek do třídy velkých MPV dostal číselné označení 5008 a na trhu se objevil v roce 2009. Tento bez nadsázky rodinný stěhovák zvládá přepravit až sedm cestujících včetně řidiče a to často v komfortu hodném business třídy. Na trhu totiž můžete potkat i automobily vybavené LCD obrazovkami v hlavových opěrkách předních sedadel a bezdrátovými sluchátky.

Častěji ale narazíte na vozidla s menší příplatkovou výbavou, jako je třeba panoramatická střecha vybavená elektrickou roletkou, která dokáže již tak dobře prosvícený interiér doslova rozzářit. Řidiči zase nezřídka oceňují výklopný head-up displej a stejně tak je výklopný centrálně umístěný velký displej navigačního systému. Ten může zobrazovat i dění za vozem, pokud je automobil vybaven couvací kamerou.

Bohatá výbava, i když často příplatková, ale rozhodně není jediným kladem automobilu. Interiér totiž potěší hned v několika ohledech. Jednak je výborně prosvětlený, kromě toho potěší komfortními sedačkami a nadchne nabídkou místa ve všech směrech. To platí i pro druhou řadu sedadel, která jsou samostatná, což přispívá k výborné variabilitě interiéru.

Sedačky ve třetí řadě jsou výklopné a běžně tvoří dno velkého zavazadelníku. Ten má základní objem 679 litrů (záleží na poloze sedadel ve druhé řadě), při plném obsazení sedmi cestujícími se však citelně smrskne. Na druhou stranu, „pěttisícosmička“ dokáže přepravit i výrazně více, když při dvoumístném uspořádání nabídne nákladový prostor o objemu 1754 litrů.


Mohutná palubní deska zaujme masivním středovým panelem plynule přecházejícím mezi přední sedadla. Je přehledná a z kvalitních materiálů s velice dobrou povrchovou úpravou. Nezanedbatelným kladem je i množství odkládacích prostor, k nimž patří třeba i schránky v podlaze za předními sedačkami.

Pochvalu si zaslouží i jízdní vlastnosti, vzhledem k velikosti automobilu, jeho vyšší stavbě a tedy i vyššímu těžišti je chování vozu za jízdy dobré. Řazení potěší přesností, podvozek zdatně tlumí nerovnosti. Jen to řízení bez zpětné vazby… No ale to zájemce o rodinný autobus asi nijak nepálí.

Pohonné jednotky jsou k dispozici jak benzinové, tak naftové vybavené turbodmychadlem. Ani zážehové agregáty nejsou nenasytné, se střídmostí turbodieselů se však rovnat nemohou. Nepřekvapí tedy slova Jindřicha Topola, manažera výkupu AAA AUTO: „Peugeot 5008 se přirozeně těší největšímu zájmu, pokud má pod kapotou turbodiesel. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka si ale s velkým vozem až nečekaně dobře poradí, aniž by byla na spotřebu náročná a tak si ani tato motorizace na nezájem naříkat nemůže.“

Základní pohonnou jednotku představoval do roku 2015 motor 1.6 VTi o výkonu 88 kW. To není na velké MPV zase až tolik a proto je lepší volbou již zmiňovaný agregát 1.6 THP, jehož výkon činil nejdříve 115 a později 110 či 120 kW.

Peugeot 3008 (od 2009)

Ojetá auta | vydáno 20. 11. 2011

Také turbodiesely reprezentují šestnáctistovky, avšak najdeme zde i dvoulitry. Základ představuje jednotka 1.6 HDi o výkonu 80, později 82 či 84 kW. Pro vůz dostačující, nikoli ideální. Následně se objevil motor 1.6 HDi/88 kW, ale i tak je lepší volbou citelně svižnější dvoulitr.

Nejslabší nabízené provedení motoru 2.0 HDi disponuje výkonem 100 kW, což je zcela vyhovující i pro svižnou jízdu. Existují ale ještě svižnější provedení 2.0 HDi s výkonem 110 nebo 120 kW. Nicméně jak zde již padlo, 100 kW bez problémů stačí.

Ještě jednu pohonnou jednotku jsme nezmínili. Jedná se o benzinový motor nabízený od počátku roku 2015, jehož objem činí pouhých 1,2 litru. Přeplňovaná jednotka s označením PureTech nabízí výkon 96 kW, což není málo. Maloobjemový motor ve velkém voze ale nikdy nemůže dělat dobrotu, zejména pokud vyjedete na dálnici. Především tady totiž bude platit rčení „objem ničím nenahradíš“. Větší motor bude méně namáhán a přitom dokáže pracovat úsporněji.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

„Při výběru Peugeotu 5008 poháněného turbodieselem věnujte pozornost zejména filtru pevných částic FAP. Ten má dnes již dlouhou, přesto omezenou životnost. Totéž platí pro vstřikovače common railu,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Naftové šestnáctistovky navíc někdy potrápí turbodmychadlo, mohou se objevit i prodřené hadice od turba. Známé jsou i potíže s podtlakovým okruhem, který ovládá turbo, škrticí klapku a EGR ventil. Někdy se vyskytují též úniky motorového oleje.

Setkat se můžete s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem – pokud se ozývá klapot zespodu motoru, který po sešlápnutí pedálu spojky změní zvuk nebo utichne, hlásí se již o výměnu. Hukot od kola za jízdy zase upozorňuje na dosluhující ložisko. „Hluk od přední nápravy mají většinou na svědomí vůle na předním příčném stabilizátoru, jejichž odstranění není nijak servisně náročné,“ hodnotí Topol.

Zástupce AAA AUTO upozorňuje i na zadní nápravu: „Automobily s vyšším počtem ujetých kilometrů mohou vykazovat také vůle v silentblocích zadní nápravy.“ Známé jsou hlučné zadní brzdy a také kratší životnost předních i zadních brzdových kotoučů i brzdového obložení. To lze řešit nahrazením kvalitními díly z druhovýroby.

Ve zpětném zrcátku
2009 – uvedení MPV Peugeot 5008 na trh, s benzinovými motory 1.6 VTi/88 kW, 1.6 THP/115 kW a s turbodiesely 1.6 HDi/80 kW, 2.0 HDi/110 a 120 kW.
2010 – Motor 1.6 HDi posílen na 82 kW.
2012 – nově benzinový agregát 1.6 THP o výkonu 110 a 120 kW, nově turbodiesel 2.0 HDi o výkonu 100 kW.
2013 – facelift modelu, uveden turbodiesel 1.6 HDi s výkonem 84 kW.
2014 – turbodiesel 1.6 HDi nově s výkonem 88 kW.
2015 – nový přeplňovaný základní benzinový motor o objemu 1,2 litru a výkonu 96 kW.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovou zkoušku Euro NCAP absolvoval Peugeot 5008 podle nové metodiky v roce 2009 s celkovým výsledkem pět hvězdiček z pěti možných. K plnému počtu hvězd vozu pomohlo vysoké hodnocení v jednotlivých posuzovaných disciplínách: za ochranu posádky při nárazu dostal hodnocení 89%, za ochranu dětí při nárazu 79%. Přítomnost asistenčních systémů byla techniky Euro NCAP ohodnocena 97% a ohleduplnost při střetu s chodcem vozu vynesla 37%.

Ceny vybraných náhradních dílů na Peugeot 5008 2.0 HDi/110 kW
Přední brzdový kotouč1200 Kč (fri.tech.)
Přední brzdové destičky (sada)1050 Kč (G-Master, 1300 Kč fri.tech.)
Přední tlumič pérování3285 Kč (Kayaba)
Ložisko zadního kola1951 Kč    (SNR)
Rozvodová sada s vodní pumpou4270 Kč (Ruville, 2620 Kč bez pumpy)
Třídílná spojková sada9370 Kč (LUK)
Olejový filtr173 Kč (Müller)
Vzduchový filtr330 Kč (Clean)
Kabinový (pylový) filtr415 Kč (Clean)
Dvouhmotový setrvačník12 500 Kč (LUK)
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

 

31.10.2015 9:08| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist